Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Papegøje amadiner fældning ?  (Læst 9463 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Papegøje amadiner fældning ?
« Dato: 26 April , 2015, 17:21 »
Noget helt andet, men forums med tropefugle er der jo ikk meget af på dansk.

Jeg har et par Forbes papegøje amadiner, som har smidt  fjer, og nye er på vej. Af hvad jeg har kunnet se ser de smidte fjer fine nok ud, men kan det være fjermider ? Eller er det normalt de fælder nu, det er jo nu de fleste yngler.

Så jeg er lidt i vildrede her, men vil jo ikke få dem medicineret hvis ikke der er nødvendigt.

Jeg har strøet lidt hemexcide i bunden, bare for og gøre lidt ekstra da det jo ikke skader. Men vil jo godt ha afklaret så søger lidt gode råd, planen var nemlig de skulle ha rede nu. Men vil ikke sætte op hvis alt ikke er i orden. De spiser, drikker og bader fint, men er lidt mere efter hinanden end de ellers har været...hvilket jeg tillægger årstiden.


Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Papegøje amadiner fældning ?
« Svar #1 Dato: 26 April , 2015, 17:35 »
Af papegøjeamadine har jeg haft løggrøn,blåhovedet samt rødhovedet,de fældede alle i efteråret.Den løggrønne fældede meget voldsom,jeg gav dem vitamintilskud under fældningen.
« Senest Redigeret: 26 April , 2015, 17:37 Fra ncj »
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Papegøje amadiner fældning ?
« Svar #2 Dato: 26 April , 2015, 18:16 »
Ved nærmere eftertanke(det er over 30 år siden jeg havde papegøjeamadine) var den løggrønne den eneste jeg ikke fik yngel af.en af årsagerne var at den fældede kraftig 2 gange om året,så måske det også er normalt for forbes.
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Papegøje amadiner fældning ?
« Svar #3 Dato: 27 April , 2015, 08:54 »
Jeg har prøvet og finde info omkring fældning af dem, men desværre har jeg intet fundet. Det undrer mig bare, og det er næsten kun hannen som man kan se det på. Vil prøve og lægge et par billeder op.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Papegøje amadiner fældning ?
« Svar #4 Dato: 27 April , 2015, 09:00 »
Det er det bedste jeg kunne klare.

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Papegøje amadiner fældning ?
« Svar #5 Dato: 27 April , 2015, 12:04 »
Jeg ville sætte rede op til dem,sørge for vitamintilskud,måske lidt levende foder,de løggrønne jeg havde tog lidt melorme.Fældningen ser jo ikke grov ud,så skulle du se de løggrønne når de fældede.:-)
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Papegøje amadiner fældning ?
« Svar #6 Dato: 27 April , 2015, 13:48 »
Tak, det vil jeg gøre :)