Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilket rovdyr har dræbt denne høne?  (Læst 7216 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MKH

  • Bruger
  • Indlæg: 8
Hvilket rovdyr har dræbt denne høne?
« Dato: 24 Marts , 2015, 09:54 »
For 3 dage siden fandt min mand 2 døde høner. Den ene var flygtet ud i vores lille sø, med lange rivemærker på halsen. Den har jeg ingen billeder af. Den anden lå ved siden af en masse fjer i en gammel staldbygning, hvor den i et stykke tid har prøvet at etablere en rede. Der er små huller rundt omkring i bygningen, det største dyr der kan komme ind er nok en rottehund. Vi har et par gange mistet høns til naboernes jagthunde, da vores høns går frit. Men de har haft tydelige mærker efter tænderne, dvs. huller fra hjørnetænder.

Denne høne har ingen tandhuller, men den har fået revet fjerdragten af på hele oversiden af kroppen, og der er taget et par bidder af kødet. Undersiden af kroppen er urørt. De vedlagte billeder er desværre først taget idag, hvor skaderne er tørret ind.

Hvilket dyr giver den type skader?
Vi ved, at der er mink i området.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Hvilket rovdyr har dræbt denne høne?
« Svar #1 Dato: 24 Marts , 2015, 10:54 »
Jeg har selv oplevet at miste to Skrukhøner under klækningen. Forbryderen dengang var en strejfende kat, som ikke kunne modstå fristelsen af kyllingernes pippen. Indtil det blev opklaret havde jeg også mange spekulationer, for det er selvfølgeligt vigtigt at vide hvad det er sket for at kunne stoppe en gentagelse.
I jeres tilfælde tror jeg at det kan være en mink. På bagkroppen fornemmes et lille tandhul som kunne tyde på det. Ofte vil der være mere tydelige bidemærker i hoved og øverst på halsen, undersøg evt. dette. Høns (modsat ænder) flygter ikke ud i vand. Selv om minken er mindre end en høne, så kan den godt slæbe af sted med et sådant bytte. Minken findes ofte i nærheden af vand, og måske er det den som har slæbt hønen ud i vandet.
Opstil en rævefælde, for gerningsmanden vil sikkert vende tilbage.
Hilsen
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Hvilket rovdyr har dræbt denne høne?
« Svar #2 Dato: 24 Marts , 2015, 14:43 »
sæt evt et vildt kamara op

Offline MKH

  • Bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Hvilket rovdyr har dræbt denne høne?
« Svar #3 Dato: 28 Marts , 2015, 10:07 »
Vores nabo har haft besøg af mink flere gange. De synes ikke at skaderne på vores høne er typiske for mink. Vi har sat mårfælde og minkfælde op. Mårfælden fik et æg med hul på. Minkfælden fik en chicken nugget fra McDonald's, det er naboens erfaring at mink ikke kan modstå fritureduften, og at duften holder længst på nugget-paneringen. Vi har så her til formiddag erfaret at æg er effektiv lokkemad til andet end mår...

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Hvilket rovdyr har dræbt denne høne?
« Svar #4 Dato: 28 Marts , 2015, 15:16 »
Mår- og minkfælder er mindre end rævefælder. Små fælder gør et rovdyr mere sky og forsigtig end end en større. Derfor er rævefælden også bedre egnet til mink og især mår. Og selvfølgelig, hvis der dennegang eller senere kommer en ræv, så er de andre fælder for små. Det er også mit forslag, at du anvender en del af de høns som blev dræbt. Gem evt. Noget i fryseren til en senere udskiftning af lokkemad. Dette hønsekød har de ukendte rovdyr jo bevist sin hang til. Måske vil de levende høns være en større attraktion for rovdyret end et æg, og duftsporet omkring fælden vil være markant større.
Håber at det lykkes /o.
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline MKH

  • Bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Hvilket rovdyr har dræbt denne høne?
« Svar #5 Dato: 28 Marts , 2015, 15:54 »
Min telefon kunne ikke vedhæfte billeder, men her er det dyr, der gik i mårfælden i formiddags - lokket af et æg...

Offline MKH

  • Bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Hvilket rovdyr har dræbt denne høne?
« Svar #6 Dato: 28 Marts , 2015, 15:56 »
Minkfælden har også haft besøg: Chicken nugget væk, fælde klappet, fælde tom.
Ifølge naboen et sikkert bevis på mink  :(

Offline MKH

  • Bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Hvilket rovdyr har dræbt denne høne?
« Svar #7 Dato: 28 Marts , 2015, 15:59 »
PS - mange tak for jeres bidrag til efterforskningen!

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Hvilket rovdyr har dræbt denne høne?
« Svar #8 Dato: 28 Marts , 2015, 19:50 »
Et sikkert bevis på en mink er en fanget mink. Fældens udløsning har måske ikke stået løst nok, prøv igen /o
Hilsen
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.