Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kræsen/gammel kanin?  (Læst 8774 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Kræsen/gammel kanin?
« Dato: 26 Februar , 2015, 13:29 »
Vi har en kanin.. Og vi har haft ham længe.. blandt venner kaldet Methusalem.
Siden jeg tog hul på den seneste pose grøntpiller, har han ikke ville spise dem, kun gulerødder og brød. Og så er han begyndt at spise både grøntkåls- og broccolistokke, hvad han ellers aldrig har rørt (kræsenpind!)
Er der andre forklaringer end begyndende skæve, fejlvoksende tænder?
Tilsyneladende fejler hverken humør, appetit eller livslyst noget..
 
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Kræsen/gammel kanin?
« Svar #1 Dato: 26 Februar , 2015, 14:02 »
Kan der være noget galt med den pose grøntpiller? Det kan da være de smager dårligt og det derfor han spiser de andre ting i stedet.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Kræsen/gammel kanin?
« Svar #2 Dato: 26 Februar , 2015, 14:09 »
Det er samme slags, han altid har spist.. men jeg kan da prøve at købe en anden.. <A
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Elvira

  • Bruger
  • Indlæg: 126
Sv: Kræsen/gammel kanin?
« Svar #3 Dato: 08 Marts , 2015, 13:44 »
Han er nok træt af den samme kendte menu ;). Prøv at købe en lille pose af et andet mærke, og se om de hjælper


Offline mogkal

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Sv: Kræsen/gammel kanin?
« Svar #4 Dato: 28 Marts , 2015, 16:35 »
Det er da ret let at se om hans bid og tænder er ok. Det er jo meget vigtigt at der gives pinde evt. pil eller andet, for at vedligeholde tænderne.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Kræsen/gammel kanin?
« Svar #5 Dato: 28 Marts , 2015, 17:37 »
Det er da ret let at se om hans bid og tænder er ok. Det er jo meget vigtigt at der gives pinde evt. pil eller andet, for at vedligeholde tænderne.

Ja det er let med fortænderne, men det er ofte kindtænder den er gal med, og der skal man ha dyrlægens redskaber til hjælp, for de er ikke nemme at komme til.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Kræsen/gammel kanin?
« Svar #6 Dato: 28 Marts , 2015, 17:55 »
Kaninen er et undervurderet dyr, som de fleste mennesker holder i et lille bur, og fodrer med industrimad. Den bør holdes ligesom høns, med adgang til store udendørs arealer, og så bliver der ikke problemer med tænder eller kløer, for der bliver både gnavet og gravet. Dens naturlige adfærd kommer så frem, og man har stor fornøjelse af at iagttage den.
Kaninen er et selskabeligt flokdyr ligesom hønen, og burde ikke været fængslet i enecelle.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Kræsen/gammel kanin?
« Svar #7 Dato: 28 Marts , 2015, 18:01 »
Kaniner er ikke flokdyr. De er kolonidyr, der er stor forskel. Har ikke lige helbred til en længere forklaring i dag, men er meget uenig i dit synspunkt ;)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: Kræsen/gammel kanin?
« Svar #8 Dato: 28 Marts , 2015, 18:04 »
Helt enig med Gok. De gange jeg har haft kaniner har de været fritløbende i naturlige omgivelser mgivelser.Kaniner er hurtigtvoksende og Kaninkød er meget neutralt i smagen så de fleste kan være med, men desværre er kaniner ret søde og bløde, og ret svære for resten af familien at spise...

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Kræsen/gammel kanin?
« Svar #9 Dato: 31 Marts , 2015, 10:27 »
Jeg er i færd med at prøve at overbevise min svoger om, at han skal genoptage sit slagtekaninopdræt - for her i huset æææææælsker vi kanin :)

Og han er ikke afvisende, men vil ikke have kaniner under samme forhold som før, som vist var traditionelle små bure. Så jeg har forsøgt at søge lidt på netop frilandskaninopdræt - men synes ikke er meget at hente.
Så er der nogen her, der vil dele ud af erfaringer med kaninopdræt, løbegårde, fordele/ulemper - så læser jeg og min mave meget gerne med :)

Opretter lige en ny tråd (her: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=41759.0),
 så Methusalem kan have sin i fred - hvordan er det gået med ham? Har han været hos tandlægen? :)
« Senest Redigeret: 31 Marts , 2015, 10:32 Fra Mette Nygaard »
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Kræsen/gammel kanin?
« Svar #10 Dato: 02 April , 2015, 07:48 »
Methusalem er her stadig, med sin glubbende appetit på hø, gulerødder og andet grønt, og ser ikke ud til at lide nød, bortset fra fravalget af grøntpiller. Så.. den får nok lov at stå lidt endnu - medmindre jeg står og skal bruge hans bur til andet formål..  <B
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)