Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Blandings forhold. ?  (Læst 10389 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline rkn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Blandings forhold. ?
« Dato: 30 Januar , 2015, 19:51 »
Har indtil nu brugt at blande æglægnings foder og ren hvede i forholdet halv/halv.   Dertil kommer selvfølgelig en portion østers skaller. 
Har nu læst mig til,  at hvede indeholder for meget stivelse.  Skal jeg blande mere æglægnings foder i,   også skære lidt ned for hveden. ?
De spiser hveden først,  så den er en favorit hos dem.   Hveden kan jeg få til landmands priser,  da vi også bruger det til fasaner i den lokale jagt forening. http://www.landogfritid.dk/Landbrug/H%c3%b8nsekorn_15_kg/V453033
Har dog lige prøvet at købe en korn blanding ved DLG til den ublu pris af 60 kroner for 15 kilo
Det er nu mest for at give gokkerne lidt variation i kosten.   
De får selvfølgelig masser af grønt, og rester fra vores husholdning.
« Senest Redigeret: 30 Januar , 2015, 19:56 Fra rkn »
1.0 Sdilke
0.3 Dværg orpington
0.2 Dværg dotter

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Blandings forhold. ?
« Svar #1 Dato: 30 Januar , 2015, 20:34 »
Hvis hønsene trives og lægger de æg man med rimelighed kan forvente, så er der ingen grund til at ændre på noget.
Men normalt vil halv hvede og halv fuldfoder give problemer med for meget fedt på hønsene og for lidt æg.

Hvis du har adgang til billigt korn, så er det en god ide at købe tilskudsfoder. I så fald kan du måske godt fodre med halv af hver, eller tæt på.
Men det afhænger altsammen af hvad det er for nogle husholdningsrester. Hvis der er mange rester af kød og fisk, så kan du måske fortsætte som nu.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline rkn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Blandings forhold. ?
« Svar #2 Dato: 30 Januar , 2015, 21:34 »
Tak for svaret.   Jeg kan få alle slags korn sorter,  til jyske priser.
Så det er intet problem.    Det skal dog ikke forståes , som at jeg er nærig,  og kun vil give hønsene det billigste muligt.     Har faktisk givet hvede,  fordi at jeg ved fra ,  fasan/jagt opdræt,  at det er det de helst vil have.   
Jeg vil lige orientere mig,  en del mere angående , foder til vores gokker.
1.0 Sdilke
0.3 Dværg orpington
0.2 Dværg dotter

Offline Henrik givskud

  • Bruger
  • Indlæg: 229
Sv: Blandings forhold. ?
« Svar #3 Dato: 30 Januar , 2015, 21:48 »
Når nu du er nordjyde så prøv lige Hedegårds guldkorn, det er et rigtigt godt tilskuds foder, og så kan du fint nøjes med en 1/3 guldkorn 1/3 hvede og 1/3 byg, det bliver det noget billigere af men ikke ringere
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline rkn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Blandings forhold. ?
« Svar #4 Dato: 30 Januar , 2015, 22:15 »
Når nu du er nordjyde så prøv lige Hedegårds guldkorn, det er et rigtigt godt tilskuds foder, og så kan du fint nøjes med en 1/3 guldkorn 1/3 hvede og 1/3 byg, det bliver det noget billigere af men ikke ringere
Mange tak for rådet.
1.0 Sdilke
0.3 Dværg orpington
0.2 Dværg dotter

Offline psindrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 102
Sv: Blandings forhold. ?
« Svar #5 Dato: 03 Februar , 2015, 07:43 »
Er der forskel på tilskudsfoder og såkaldt æglægningsfoder - eller er det to sider af samme sag?

Peter

Offline Henrik givskud

  • Bruger
  • Indlæg: 229
Sv: Blandings forhold. ?
« Svar #6 Dato: 03 Februar , 2015, 20:27 »
Der er tilskuds foder som man typisk blander op med 50 % korn, og så er der fuldfoder som man fodre med som det er. Det koster ofte det samme så derfor er det billigst at fodre med tilskudfoder da korn jo ikke koster så meget. Hvad nogle producenter så kalder æglægnings foder ved jeg ikke, men nu ved du hvad der er.
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Blandings forhold. ?
« Svar #7 Dato: 03 Februar , 2015, 21:05 »
Æglægningsfoder er foder til æglæggende høner og kan være både fuld - og tilskudsfoder.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline psindrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 102
Sv: Blandings forhold. ?
« Svar #8 Dato: 05 Februar , 2015, 10:20 »
Det æglægningsfoder jeg har købt hos www.bangs.dk er piller, og det er vel ikke noget dette relativt økologiske forum, kan stå inde for?  :police:

Peter

Offline Henrik givskud

  • Bruger
  • Indlæg: 229
Sv: Blandings forhold. ?
« Svar #9 Dato: 05 Februar , 2015, 10:45 »
Jeg ved ikke om dette forum er specielt økologisk, jeg går ikke så meget op i det, dog vil jeg ikke have at det korn jeg bruger er sprøjtet til modenhed med roundup da jeg kender flere der har oplevet at deres høns og duers fertilitet er faldet drastisk ved brug af sprøjtet korn
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline rkn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Blandings forhold. ?
« Svar #10 Dato: 05 Februar , 2015, 18:13 »
Prøver nu med 4 del æglægnings foder, 2 del hønsekorn mix og 1 del østers skaller.
Er det mon helt hen i vejret ??
1.0 Sdilke
0.3 Dværg orpington
0.2 Dværg dotter

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Blandings forhold. ?
« Svar #11 Dato: 05 Februar , 2015, 19:06 »
Er det tilskudsfoder eller fuldfoder. Det er meget afgørende.

Skaller skal bare fri adgang ved siden af. Ingen grund til at blande det i foderet.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Blandings forhold. ?
« Svar #12 Dato: 05 Februar , 2015, 19:44 »
Tror nu også at flertallet herinde fodre ikke økologisk.  ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Hallserydsgård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 160
Sv: Blandings forhold. ?
« Svar #13 Dato: 05 Februar , 2015, 21:20 »
Skaller skal bare fri adgang ved siden af. Ingen grund til at blande det i foderet.

Det kommer altså lidt an på hønsene!  Havde problemer med en høne i efteråret. Hun lagde kun vindæg og de andre trådte dem hele tiden i stykker,  så jeg skulle skifte redemateriale konstant. De havde fri tilgang til skaller, men hun var tydeligvis ikke smart nok til at spise af dem. Efter jeg er begyndt at blande skallerne i foderet og efter en gang fældning, har jeg ikke haft problemer med hende.
Mvh Mette

Offline rkn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Blandings forhold. ?
« Svar #14 Dato: 05 Februar , 2015, 21:44 »
Er det tilskudsfoder eller fuldfoder. Det er meget afgørende.

Skaller skal bare fri adgang ved siden af. Ingen grund til at blande det i foderet.
Det er æglægnings foder fra DLG.
1.0 Sdilke
0.3 Dværg orpington
0.2 Dværg dotter