Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mør hane!  (Læst 6472 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Mør hane!
« Dato: 22 April , 2009, 21:45 »
Halløj derude,

forleden fik vi endnu engang en dejlig, rigtig mør unghane, og jeg benyttede lejligheden til at tage et par billeder af det lille "trick", der gør, at vi altid får mørt kød ud af besværet med at opdrætte og slagte...


To flotte lårbasser, bemærk hvordan hinderne skinner rundt om hver muskel.



De dybe snit indlagt med alt andet end kirurgisk præcision!


Et halvbrunet stykke. Bemærk hvordan hinden trækker sig sammen, men fordi den er skåret i stykker har det den modsatte effekt end det plejer - kødet bliver ikke sammentrukket og sejt, men bliver tværtimod åbnet og mørt...


Det færdige resultat. Som det ses, var det gulerødder, der var flest af i vores køleskab - i det mindste før jeg lavede retten!  ;D
Af en glædelig årsag (anskaffelse af en dejlig flok høns med en rigtig flot hane) skulle vores to overskudshaner (ærgerligt begreb, overskud er jo ellers noget man gerne vil have!) ekspederes over i hønsehimlen, og det blev de så på behørig vis.

Som altid flåede jeg dem fremfor at plukke dem, jeg er ikke vild med at spise skindet fra 1 1/2 år gamle haner, der er ved at være godt styrke i det når de når den alder!  ;)

De var pænt store, 2,5 kg hver i flået og renset vægt, og som det ses på billedet nedenfor var de som alle andre haner skabt til at klare slagsmål med andre haner og rovdyr; hver eneste muskel er pakket ind i sin egen STÆRKE hinde, og derudover er især lårmusklerne armeret med sener. Meget praktisk hvis man skal tage så lidt skade som muligt af at slås - meget upraktisk, hvis kødet skal være mørt!  ::)

Nu har jeg hørt flere klage over sejt kød, også folk, vi har foræret slagtede og rensede unghaner, så nu får I lige (endnu) en opskrift, der giver dejlig mørt kød, OGSÅ når hanerne er en lille smule op i årene.

Denne hane var i øvrigt så mør, at jeg kunne trække bidder ud af lårstykkerne blot ved at sætte gaflen ned i kødet og lige dreje gaflen en halv omgang...

Nok snak (for denne gang!), her en punktvis opskrift:

1. Partér hanen i passende stykker. Lårene deles i overlår og underlår, brystkødet i portionsstørrelser. Alt "småtteriet" samles sammen og smides i gryden. Man kan vælge at lade skroget koge med for at give ekstra smag (det gør vi som regel ikke)
2. Lav dybe snit i kødet på alle stykkerne med mørkt kød (ikke nødvendigt for det lyse kød). Lav "tern" som vist på billedet, og sørg for at få brudt samtlige hinder mindst ét sted, helst flere. Hvis nogen skulle være i tvivl, udgør dette punkt det meste af vores "trick"!  ;)
3. Brun kødet i en stor gryde. Vi foretrækker at bruge en god olie blandet med en spiseskefuld honning, da den lette sødme bringer smagen af urter og godt kød frem på en fin måde.
4. Tilsæt så mange rodfrugter du kan finde på, og andet godt fra haven: Løg, porrer, kartofler, gulerødder, selleri, persillerod, pastinak (pas dog på ikke at overdrive med de tre sidstnævnte!).
5. "Flad det hele godt ud", dvs tryk det lidt sammen med en grydeske og glat ud, og fyld så kogende vand ovenpå indtil det NÆSTEN er dækket med vand.
6. Bring i kog, og skru så ned for blusset og lad det simre i mindst en time, gerne halvanden til to timer, under låg.
7. Server med passende tilbehør...


Tip:
  • Tilsæt evt nogle af grøntsagerne lidt senere i forløbet, så de ikke koger ud
  • På andendagen kan man evt jævne sovsen, så der kommer mere konsistens over retten.
  • Man kan også fryse resterne ned i isterninge-bakker (uden store kødstykker, dog!), og så bruge dem til at peppe de der billige quick-nudler op (og dermed kan man smide de der forfærdelige "smags-poser" med kemisk kyllingesmag ud!).
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Mør hane!
« Svar #1 Dato: 22 April , 2009, 21:51 »
Ej, det er jo LIGE noget for sådan en som mig, der ikke aner en fløjtende fis om alt det med slagtning, flåning, plukning osv.! Tusind tak!!! *l

Offline P. Jakobsen

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Mør hane!
« Svar #2 Dato: 22 April , 2009, 22:04 »
ser altså bare smækkerlækkert ud  :)
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Mør hane!
« Svar #3 Dato: 23 April , 2009, 07:26 »
Hold da op hvor ser det lækkert ud, jeg gør mine slagtet haner mør ved at lægge dem i en plastpose med citronsaft og reven skal af citron, og der kan de ligge fra er par timer og til natten over, men din måde ser meget indbydende ud mums  *o
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Mør hane!
« Svar #4 Dato: 23 April , 2009, 09:42 »
Det ser superlækkert ud, Christian <S

Ej, det er jo LIGE noget for sådan en som mig, der ikke aner en fløjtende fis om alt det med slagtning, flåning, plukning osv.! Tusind tak!!! *l

Christina: Jeg slagtede, plukkede og parterede (og senere spiste) for første gang i mit liv en unghane for kort tid tiden. Jeg havde som sagt ikke prøvet det før, men med gå-på-mod, en god økse og en skarp kniv gik det faktisk rigtig godt. Ungerne syntes desuden det var rigtig spændende at se alt det indvendige i hedengangne Helle Thorning (som blev en hane).
Så bare på med vanten, når kyllerne bliver større. De smager godt, er sunde og smager kun en anelse af kæledyr. <R
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Mør hane!
« Svar #5 Dato: 23 April , 2009, 11:16 »
Christina: Jeg slagtede, plukkede og parterede (og senere spiste) for første gang i mit liv en unghane for kort tid tiden. Jeg havde som sagt ikke prøvet det før, men med gå-på-mod, en god økse og en skarp kniv gik det faktisk rigtig godt. Ungerne syntes desuden det var rigtig spændende at se alt det indvendige i hedengangne Helle Thorning (som blev en hane).
Så bare på med vanten, når kyllerne bliver større. De smager godt, er sunde og smager kun en anelse af kæledyr. <R

Årh, det var da dejligt at høre, tak! *l Det jeg er mest bange for, at at komme til at skære den dér kirtel over, så der kommer det dér væske ud over kyllingen...er det mon en galdeblære? Nå, men tak, det giver mig fornyet mod :)

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Mør hane!
« Svar #6 Dato: 23 April , 2009, 20:13 »
@Christina: Det er træls at punktere galdeblæren, men hvis man er hurtig til at få skroget skyllet under vandhanen, plejer det at gå alligevel (det er sket for mig to gange på 3 år, og begge gange kunne man ikke smage det efterfølgende, men jeg var også panik-hurtig til at få tændt for vandhanen!).

@Berit: Jeg tror vi vil prøve at gøre som dig næste gang, om ikke andet så for at prøve noget nyt! Og tak til jer allesammen for positiv feedback på opskriften!
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Mør hane!
« Svar #7 Dato: 23 April , 2009, 22:01 »
Nå, det var da rigtig godt at høre! Jeg kunne slet ikke ha', hvis jeg skulle aflive og plukke en hane, og den så ville ende i skraldespanden! :(