Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Farvekobinationer brahma.  (Læst 3379 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline annec

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Farvekobinationer brahma.
« Dato: 02 November , 2014, 12:24 »
Hej  ;D

Jeg har en flok guld-blå båndet brahma høns og en rødsadlet høne. Jeg har ingen hane mere og skal have en ny.

Jeg har spekuleret på om man kan blande mine høns med hvid Columbia. Vil det give nogle godkendte farver??

Er der nogle steder man kan se de forskellige farve kombinationer?

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Farvekobinationer brahma.
« Svar #1 Dato: 02 November , 2014, 15:39 »
Med rødsadlet mener du vel spættet, lavet på guld blå/båndet på guld blå/båndet eller.?

Hvis du vil lave rene farver, så vælg enten guld blå/båndet eller guld sort/båndet. For så få du rene båndede farver. Ellers går din krydsning med hvid sort/columbia ud over båndtegningen og du "ødelægger" det hvide i dine columbia.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline annec

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Farvekobinationer brahma.
« Svar #2 Dato: 02 November , 2014, 16:36 »
Som jeg har set andre kalder de den farve jeg har rødsadlet :)
Ja den er lavet på guld-blå og guld-blå :)

Det kunne være man fik en flot farve ud af at mikse, men når det ikke er tilfældet vil jeg ikke begi mig ud i det :)

Tak for svar  /o

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Farvekobinationer brahma.
« Svar #3 Dato: 03 November , 2014, 07:44 »
Jamen der kommer da mange sjove og fine "farver" ud af at mixe og der bliver rigtigt mange fine havehøns ud af det og enkelte som måske kan bruges til noget videre "eksperiment".

Så det kommer jo helt an på hvad man vil.

Om man bare vil formere Brahma og er ligeglad med om typen og farven er i orden.

Eller om man vil mixe farverne og evt. kun sortere på typen.

Eller om man vil være mere seriøs og avle efter korrekt type og farve.

Eller om meningen med at mixe evt. er for at lave en ny farve hos Brahma. Dette tager dog mange generationer, et store tillæg af kyllinger, hård sortering og ikke mindst dygtighed og lidt held.

Så mulighederne er mange, men det skader nu aldrig at have en plan med sit "hønseri".  :D
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub