Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Gedekid - hvornår?  (Læst 13337 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Gedekid - hvornår?
« Dato: 05 Januar , 2014, 18:40 »
Der er mange delte meninger, så nu prøver jeg at spørge jer gedekyndige herinde: Mine tre gimmere er 1 år gamle. Hvornår skal jeg leje en buk for at få dem drægtige? Nogen siger nu, andre siger først til efteråret. Jeg skal ikke udstille, men har udelukkende geder til naturpleje/deres afkom til selvforsyning.

Nogen siger "først når de er næsten to år, før er de ikke fuldt udviklede", mens andre siger "de er kønsmodne når de er 6 måneder, så når de er 1 år gamle, kan du sagtens lade dem bukke".

Det er boergeder.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Christian Clement

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 195
  • bidt af en gal avler
Sv: Gedekid - hvornår?
« Svar #1 Dato: 05 Januar , 2014, 18:56 »
jeg og mine venner der har geder, køre med at de lige som køer, gerne skal have deres første kid lige omkring deres to år fødselsdag, det fungere fint, det er også dejligt nemt, for så får man kun kid engang om året  /o

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Gedekid - hvornår?
« Svar #2 Dato: 05 Januar , 2014, 19:34 »
jeg og mine venner der har geder, køre med at de lige som køer, gerne skal have deres første kid lige omkring deres to år fødselsdag, det fungere fint, det er også dejligt nemt, for så får man kun kid engang om året  /o
Det vil i så fald sige, at vi skal bukke gimmerne efteråret 2014?
« Senest Redigeret: 05 Januar , 2014, 19:39 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: Gedekid - hvornår?
« Svar #3 Dato: 05 Januar , 2014, 19:36 »
Jeg aner intet om geder, men billedet af den fine ged får mine tanker til at gå i retning af en langhåret kanin - Med horn  :D

Det er en rigtig fin ged du har  ;)
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Christian Clement

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 195
  • bidt af en gal avler
Sv: Gedekid - hvornår?
« Svar #4 Dato: 05 Januar , 2014, 20:06 »
ja, det skal være ca 5 måneder før deres 2 år, og langt de fleste geder bliver jo født i feb-april måned,
hvis du får kid i feb-marts måned, så kan kidene også vokse af alt der gode græs i forår og sommer månederne, i stedet for dyrt indkøbt foder  /o

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Gedekid - hvornår?
« Svar #5 Dato: 05 Januar , 2014, 21:34 »
Det er boergeder.
Ta'r jeg fejl, eller er Boergeder ikke uden horn, og Nubiske med horn?

Vi har blanding af disse, og dermed geder både med og uden horn.

Der gik ren kaos i vores gedefødsler i foråret.  Enden blev at vi fik et moderløs bukkekid + en ged med 2 gimmerkid.

Desværre nåede bukkekiddet sandsynligvis at bukke alle 3 gimmere engang i August,

(var der nogle der observerede noget på forumdagen?  ;D)

Så både moster og de 2 kusiner ser meget drægtige ud lige nu.

Men Tanje, har du M3 status på dine geder? i så fald har vi en rigtig fin buk som trænger til nogle nye græsgange i en periode.
Det kan jo også være du syntes at Juli er et dårlig tidspunkt at få kid. Det er op til dig. 
« Senest Redigeret: 05 Januar , 2014, 21:36 Fra Peter Agger »
Hilsen
Peter

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Gedekid - hvornår?
« Svar #6 Dato: 06 Januar , 2014, 08:37 »
Boer geder er altid med horn og nogle nubiske kan være både med og uden horn.  Krydser man horn med hornløs får man lidt af hvert. Derimod siges det at man ikke må krydse hornløs med hornløs idet det kan give defekter såsom tvekønnethed.

Angående tidspunkt for kid. Så går geder drægtige i ca. 5 måneder. Jeg har de sidste mange år haft bukken hos gederne i oktober måned og så kom kiddene i marts. Nogle trækker det så kiddene kommer i april/maj samtidigt hvor det gode græs starter.

Udstillere får kid nu i januar/februar, så kiddene kan være så store som muligt til årets kommende dyrskuer.

Angående alder for ilemning, så synes jeg at det er alt for tidligt at ilemme dem når de er et halvt år, selvom nogen siger at det ikke gør noget bare gimmeren er 1 år når den lemmer.

Jeg synes det er mere passende at de bliver ilemmet, så de bliver 2 år når de lemmer.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Christian Clement

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 195
  • bidt af en gal avler
Sv: Gedekid - hvornår?
« Svar #7 Dato: 06 Januar , 2014, 17:02 »
# tanja
du skal lige huske, at hvis du ikke kasterer dine bukke kid, så har de altså ikke læst reglerne om hvor gamle, man skal være før man bedækker, min kammerat har en ged der blev drægtig, ved at hendes eget 4 måneders kid, sprang på hende, da det var ikke var kastreret(kommendeog meget effektiv avls buk  /o)

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Gedekid - hvornår?
« Svar #8 Dato: 06 Januar , 2014, 17:18 »
Da jeg var helt ny med geder, havde jeg også et par gimmere som lemmede som 1 års, for det fik jeg også at vide af en "erfaren" gedeavler at det skete der ikke noget ved, meeen jeg synes de var lidt for unge, også selvom det gik meget godt.

For det vil vel svare til at en pige på 12-14 år fik børn, hvilket måske også kan lykkedes, men er ikke helt korrekt. Eller ?

Selvfølgelig i naturen bliver de ilemmet så lige snart de er klar, men der styrer vejr og vind det jo lidt.

På den anden skal de jo heller ikke blive for gamle.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Gedekid - hvornår?
« Svar #9 Dato: 07 Januar , 2014, 09:43 »
Takker for mange gode indlæg. Vi venter med at finde en buk til efteråret.

@Peter: nej, jeg har ikke M3 status på gederne. Jeg spurgte dyrlægen, som selv har geder, og hun sagde, at M3 status er forældet, og det man tester for ikke længere er relevant i Danmark. Det var rent ud sagt spild af penge sagde hun, og hun havde selv fravalgt at have M3 status. Desværre er det nærmest umuligt at finde en god buk, når M3 statusen mangler.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Gedekid - hvornår?
« Svar #10 Dato: 21 Juli , 2014, 15:20 »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Gedekid - hvornår?
« Svar #11 Dato: 22 Juli , 2014, 06:51 »
@ Tanja

Her er løsningen : http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=39905.0
Tak Lene. Peter har været så flink at tilbyde bukken for et stykke tid siden, men vi vil gerne have renracede boere. Jeg skal kontakte en avler på Midtsjælland, som måske har en buk.

Ud over det, så er der så meget snobberi vedr. M3 status, at det er meget svært at finde en buk. Sjovt nok bliver mine efterlysninger på gedefora vendt om til en debat om vores manglende status. :( Vi har jo bevidst fravalgt statusen, da vi ikke skal udstille eller avle med salg for øje.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Gedekid - hvornår?
« Svar #12 Dato: 22 Juli , 2014, 08:26 »
Tanja, fordi du ikke ønsker M3 på dine geder, så behøver det jo ikke være snobberi = noget lort.................

Og når din avl hverken er til videre salg, avl og udstilling, så kunne Peters buk jo godt være god. For du vil alligevel få en krydsningsfrodighed på dine geder, når de er af ren race.
Peters buk er endvidere af en meget stor Boer andel-
« Senest Redigeret: 22 Juli , 2014, 08:29 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Gedekid - hvornår?
« Svar #13 Dato: 22 Juli , 2014, 10:18 »
Tanja, fordi du ikke ønsker M3 på dine geder, så behøver det jo ikke være snobberi = noget lort.................

Og når din avl hverken er til videre salg, avl og udstilling, så kunne Peters buk jo godt være god. For du vil alligevel få en krydsningsfrodighed på dine geder, når de er af ren race.
Peters buk er endvidere af en meget stor Boer andel-
Jeg synes blot det er rigtig ærgerligt, at det altid ender i en diskussion om vigtigheden af M3, med formaninger om at jeg er en uansvarlig gedeejer, der på det nærmeste sætter hele Danmarks gedebæstninger i fare, pga. mit fravalg. M3 er fint, men jeg vil ikke påduttes det, og vil gerne have at andre respekterer mit valg.

Vi kan ikke have en gedebuk her, så hvis vi køber Peters skal den aflives bagefter, og en buk er jo uspiselig. Vi ville allerhelst leje en, men nu må vi se. Jeg har fået navnet på en i Midtsjælland jeg skal kontakte, men jeg er ikke sikker på, at han ved, at vi ikke har den famøse status.
« Senest Redigeret: 22 Juli , 2014, 10:50 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Gedekid - hvornår?
« Svar #14 Dato: 22 Juli , 2014, 11:01 »
En buk er ikke uspiselig, den kan blive til glimrende spegepølser.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub