Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Indslusning af kyllinger i hønsegården  (Læst 2918 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mette L

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 53
Indslusning af kyllinger i hønsegården
« Dato: 15 Juli , 2014, 10:32 »
Jeg har 2  6 uger gamle brahmakyllinger. Den ene er næsten dobbelt så stor end den anden. Den mindste kylling har altid været mindre en den bror/søster og er ikke helt så kvik. Den har desuden lidt tynd mave, men spiser dog. For det første: hvornår kan jeg slippe dem ind i hønsegården til mine 6 maranhøns? Da jeg indlemmede 3 13 ugers marankyllinger i hønsegården var de voksne høns meget hårde ved de nyankomne. Og er der noget jeg kan gøre for den mindste kylling?

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Indslusning af kyllinger i hønsegården
« Svar #1 Dato: 15 Juli , 2014, 11:27 »
Jeg synes, du skal vente med sammenføringen til omkring samme alder, som dine 3 13 ugers marankyllinger havde, da du ved, hvordan de vil blive modtaget.

Jeg har 9 voksne høner og en hane - de er alle søde, godmodige og aldrig hårde ved hinanden, men mine 4 kyllinger på 10 uger bliver først sluppet fri i voksenflokken om et par uger - og det selv om de voksne og kyllingerne går i haven sammen kun opdelt af et hegn og derfor kender hinanden godt og snakker sammen gennem hegnet.

Det kan være en bror og en søster brahma, du har - så vil der være forskel i størrelsen, men det kunne godt lyde som om den bette har noget svært ved at få udnyttet sin mad ordentligt  og der er lidt kuk i tarmsystemet, hvor næringsstofferne bliver optaget. Prøv at give en skål A38 som fast bestanddel af den daglige mad. Acidophilus bakterierne i A38 kan måske skabe en ordentlig balance i tarmfloraen.

Måske...eller temmelig sikkert så skal du blande A38 med noget, som kyllen kan lide - da de fleste høns...og især kyllinger kan være noget utilbøjelige til at røre nye og farlige ting
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Mette L

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 53
Sv: Indslusning af kyllinger i hønsegården
« Svar #2 Dato: 15 Juli , 2014, 11:38 »
Jeg har allerede givet dem havregryn med A38 i en periode: De elskede det! Men jeg synes ikke rigtig det hjalp.

Offline Tove

  • Bruger
  • Indlæg: 319
Sv: Indslusning af kyllinger i hønsegården
« Svar #3 Dato: 15 Juli , 2014, 16:18 »
Har du prøvet med Zoolac? Det hjælper næsten altid på dårlige maver
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)