Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Eng. Araucana isabel/perlegrå tværstribet  (Læst 24295 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Eng. Araucana isabel/perlegrå tværstribet
« Svar #30 Dato: 15 Juli , 2014, 18:23 »
Jeg kalder det andalusierhvid for at bruge den helt rigtige betegnelse om den farve mange andre kalder splash, hvid og spættet som er et dyr med to gener for det blå. Ikke for at chikanere, men for at vi bedre skal kunne forstå hinanden.

Jeg råder hende til at købe et dyr med synligt guld på sig, som ved Guldhalsede, Blå guldhalsede, Sort-guld, Blå-guld, andalusierhvid-guld eller vildtfarvet da det kombineret med det perlegrå gen i dobbelt effekt vil give synligt Isabel. Ikke noget med at købe et ensfarvet Isabel dyr, da jeg ikke har set det i racen Engelsk Araucana og ville svare til en ensfarvet gul som jeg heller ikke har set Engelsk Araucana i andet end kryds med andre racer.

Det jeg forstår med Isabel/perlegrå tværstribet dyr er en Legbar med den perlegrå faktor så alt sort bliver perlegrå og alt guld bliver isabel og derfor en Isabel Legbar.
Et Isabel tværstribet dyr er faktisk en gul tværstribet med perlegrå faktor. Så der jeg står af med hvad du mener? Da jeg hverken har set gul eller tværstribet gul i Engelsk Araucana andet end krydsninger.

Hønseverdens Isabel er guldfarven fortyndet med det perlegrå gen så det bliver til Isabel. En blå der ikke har eller får tilført perlegrå gener vil ikke kunne give Isabel i hønsefarverne.

Jeg vil ikke blande mig ind i hestene da jeg ikke kender nok til dem, men man skal også bruge to blå til at få en splash, spættet, hvid eller andalusierhvidt afkom.

Fru B nu må du også på banen om hvad farve det helt præsist er du gerne vil have.
En Isabel Legbar som svare til en Legbar hvor det sorte er perlegrå og det guld er isabel.
En Isabel Tværstribet som svare til en gul tværstribet som så er fortyndet til isabelfarven
En Perlegrå Tværstribet som er en tværstribet hvor det sorte er fortyndet til perlegrå farve.
En Isabel-gråstribet som er som en kobber-gråstribet(Maran) hvor det sorte er lavet om til perlegrå og kobberet om til Isabel.
Eller noget helt andet.

Gul sortspættet Niederrheiner svare til en Gul sort-columbia med tværstribningsgen og har derfor svært ved at se hvordan kryds af de forskellige farver i Engelske Araucana' kan komme frem til den farve?
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Schliemann, Viben

  • Bruger
  • Indlæg: 161
Sv: Eng. Araucana isabel/perlegrå tværstribet
« Svar #31 Dato: 15 Juli , 2014, 18:41 »
Nu taler vi jo ikke splash men blåt.

Men du få lige nogle billeder.
Mvh Viben
Uva Uvam Vivendo Viria Fit ="A apple change to a grape by living with grapes"

Opdrætter af Silkehøns i gul med skæg, hvid uden skæg, stor.

Offline Fru B

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 139
  • Livet er kort -omfavn det!
Sv: Eng. Araucana isabel/perlegrå tværstribet
« Svar #32 Dato: 15 Juli , 2014, 22:11 »
Beklager at jeg ikke har fået svaret før. Har været arbejdsramt i dag og kun haft tid til at tage et hurtigt blik på fjerkræ forum i ny og næ..

Det jeg er ude efter er isabel legbar, hvor det sorte er perlegrå og guld er isabel.

Jeg beklager at jeg ikke har været god nok til at
forklare mig, jeg er rigtig glad for alt det hjælp og input jeg har fået, der er masser at tænke over.
Jeg vender snart tilbage, har heldigvis fyraften lige om lidt..
Mvh Charlotte :D

1,2 Orpington gul
0,1 Dorking sølvhalset(sølvgrå), 0,1 australorps 
1,3 Engelsk Araucana. 
 
 

1,0 Labrador
1,0 Kat
0,3 Galloway
2,0 Teenagere
1,0 ægtefælle