Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skal nogle af hanerne væk?  (Læst 2427 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kibla

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Skal nogle af hanerne væk?
« Dato: 13 Maj , 2014, 21:33 »
Hej med jer

Jeg købte 6 daggamle Maran kyllinger i starten af Marts, det viste sig at 3 af dem er haner. De er nu så småt begyndt at slås lidt om føreposititionen. Mit spørgsmål er, er 3 haner i flokken for meget allerede nu? skal jeg sælge nogle af dem, eller er de værd at slagte allerede? Hvis jeg skal af med nogen, hvem skal jeg så beslutte at beholde, den stærkeste og største?
De går i en hesteboks endnu, indtil hønsehuset står færdigt, de kommer ud og kan gå frit på et stort område hver dag. Mit andet spørgsmål er, skal de allerede nu have siddepinde, de elsker at ligge sammen i halmen i en bunke under varmelampen. Kan jeg vente med siddepindende til de kommer i hønsehuset sidst på sommeren?
Mit sidste spørgsmål går på foder, hvad er det bedste synes i? Og hvilket slags køkkenaffald giver i dem? De får en startblanding nu.

På forhånd tak for svar!

Mvh Kirstine

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Skal nogle af hanerne væk?
« Svar #1 Dato: 13 Maj , 2014, 22:00 »
Når de er så unge, så er der ingen alvor i deres slås kampe. Det endnu kun leg. Men når de bliver 6-7 mdr. så bliver det kampe for alvor, og de kan nærmest "slagte" hinanden.
Nogle racer vil gerne sove i halmen, som mine Orpington foretrækker, andre racer vil gerne have siddepind. Når de er fra først i marts, burde de være afhærdede for længst og kunne klare sig uden varme.
Jeg fodrer med startfoder indtil de udvoksede.

Offline Kibla

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Skal nogle af hanerne væk?
« Svar #2 Dato: 13 Maj , 2014, 22:23 »
Tak for svar Rudy. Ja jeg ved godt de kan klare sig uden varmelampe, synes bare de ser ud til at hygge sig sådan under den, så kan ikke nænne det, men den ryger nu her det bliver lidt varmere.
Så får hanerne lidt flere måneder  i flokken inden jeg beslutter hvad de skal