Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Maran hane  (Læst 2902 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Haugaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 104
Maran hane
« Dato: 21 April , 2014, 21:31 »
Hejsa

Har 2 fine sort kobber høner til at gå, så jeg skal jo have en hane...

Har snakket lidt med en der har en maran hane, men hun avler en hane på sort kobber og blå kobber , og hun mener at hanen er den samme, om man avler blå eller sort... Som jeg forstod det?

Men nu spørger jeg måske dumt, men skal jeg avle på mine sort kobber høner så skal jeg vel have en sort kobber hane osse ikke?  Og kan jeg være sikker på at de bliver sort kobber eller kan de risikere at blive blå kobber osse?

Vh
Rene

0.2 Maran, 2 tam katte, 147 dræbersnegle, 2 flagermus, 1.3 Moskus ænder, 4.5 moskus i fryseren.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Maran hane
« Svar #1 Dato: 21 April , 2014, 21:49 »
Hvis hanen er Sort-kobber vil den på Sort-kobber høner give 100 % Sort-kobber kyllinger uanset om den har haft en eller to Blå-kobber som forældre.

Hvis det er en Blå-kobber hane vil den på Sort-kobber høner give 50 % af hver farve blandt kyllingerne. Så kan sagtens bruges hvor man så bare gemmer de Sorte kyllinger og sælger eller slagter de blå. Sort-kobber kyllingerne vil med hinanden avle 100 % Sort-kobber fremover.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Sys Vad

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 79
    • www.vovseriet.dk
Sv: Maran hane
« Svar #2 Dato: 22 April , 2014, 22:52 »
Lad vide hvis du mangler en maranhane. Vi har nogle unge fyre fra iår gående. Sort kobber, blå kobber og en splash. Deres far er søn af en af Lene Lestats blå kobber haner og mor lægger pænt mørke æg i den gode ende af skalaen. Skanderborg.

Offline Haugaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 104
Sv: Maran hane
« Svar #3 Dato: 24 April , 2014, 08:10 »
Det var en skam sys....

Men har fundet en rigtig flot unghane, sort kobber.... Og tak for svar i tråden :)

Vh
Rene :)
0.2 Maran, 2 tam katte, 147 dræbersnegle, 2 flagermus, 1.3 Moskus ænder, 4.5 moskus i fryseren.