Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Opskrift på omelet  (Læst 14075 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Opskrift på omelet
« Dato: 02 Marts , 2009, 00:05 »
Nu hvor æggelægningen er ved at tage til, ville det så ikke være en god ide få nogle gode opskrifter på omeletter. Jeg tror der sidder mange rundt i ærmerne.

Peter
Hilsen
Peter

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Opskrift på omelet
« Svar #1 Dato: 02 Marts , 2009, 08:28 »
Ja, æggekager er super..men hva med "skidne æg" det smager også godt..hehe. vh. rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Opskrift på omelet
« Svar #2 Dato: 02 Marts , 2009, 16:28 »
Denne opskrift har jeg fra den gang vi boede i Paris:
Tag det antal æg du ønsker at bruge, og slå dem ud i en dub tallerken eller skål. Tilsæt en halv æggeskal vand pr. æg. Pisk sammen med en gaffel. Tilsæt salt og friskkværnet peber i mængde, der vil passe til antallet af æg.
Hæld massen på en varm pande med varmt, afbruset margarine rår rundt ind i mellem, mens massen stivner. Når den er næsten stiv kan der evt tilsættes hakkede stykker peberfrugt, tomat osv. Hvis grøntsagerne skal lidt længere tid, kan man stege dem først, derpå omeletten og så tilsætte de stegte grøntsager og evt stegte skinke el. bacontern til sidst - mums
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Opskrift på omelet
« Svar #3 Dato: 02 Marts , 2009, 16:35 »
Min ynglingsopskrift på æggekage:

6 æg
3 dl mælk
35 g mel
salt og peber

Bland det hele sammen, melet og mælken kan evt rystes sammen i en meljævner, så undgår man klumper.
Hældes på en varm pande, med lidt fedtstof. Når den er færdig på den ene side vendes æggekagen og steges færdig på den anden side.

Man kan tilsætte kylling, bacon grøntsager eller hvad man kan finde på.

MUMS! :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Opskrift på omelet
« Svar #4 Dato: 02 Marts , 2009, 16:39 »
Jeg plejer at bruge en skefuld mælk pr æg. og så tilsætter jeg revet skinke og purløg i dejen, peper salt og paprika. rør rundt og så på en varm pande.  Serveres med frisk rugbrød underneden og et glas koldt mælk til, uhmmmm...... pis vi skal have korteletter i aften, nu bliver jeg jo helt æggekagesulten :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Opskrift på omelet
« Svar #5 Dato: 02 Marts , 2009, 17:04 »
Jeg gør som Wanda bare uden skinke, og så kommer jeg en teske fuld bagepulver i, jeg servere sprød bacon til og en 1/2 skive groft rugbrød, fordi jeg bruger bagepulver, er det et fif jeg fik af en kok  ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Opskrift på omelet
« Svar #6 Dato: 02 Marts , 2009, 20:29 »
Jeg har et passioneret forhold til omeletter, og det har taget mig lang tid at lære at lave dem til perfektion. Jeg skal prøve at beskrive mine erfaringer:

Omeletten er en simpel, men dog guddommelig spise - hvis den vel at mærke tilberedes korrekt.

Den gode omelet starter med den rigtige pande: det skal være en god, tung støbejernspande helst ikke større end 20-23 cm i diameter.
Man kan ikke lave en ordentlig omelet på en tyndbundet pande.

Enkel mad med simpel tilberedning kræver ordentlige råvarer, heldigvis har vi hønseejere jo alle adgang til verdens bedste æg - så vi har et godt udgangspunkt. Og så er smør faktisk et meget vigtigt element i en klassisk, fransk omelet - ikke noget med at snyde dér, det nytter ikke og bliver aldrig til en omelet. Kun smørret kan give den rigtige nøddeagtige smag, som er et uundværligt element. Og så skal man bruge meget af det, ikke noget med at være fedtet med kalorierne.

Man beregner 2-3 æg pr person, og man skal ikke lave omeletten større end 6 æg og mindre end 3 æg.

Det er heller ikke uvæsentligt, hvordan man pisker sine æg sammen. De skal ikke piskes til en jævn masse, men kun lige nøfles lidt sammen med en gaffel. Man kan tilsætte ca 1 spsk vand pr æg, det er lidt en temperamentsag. Under alle omstændigheder skal den ujævne æggemasse krydres med salt og peber.

Panden opvarmes ved jævn varme, så den er rigtig, rigtig gennemvarm - men ikke noget med at snyde og give den fuld gas, for så branker smørret og det er vi slet, slet ikke interesserede i. Panden skal være ordentlig gennemvarm, således at den ikke bliver for kold, når æggemassen kommer på. På din perfekt varme pande kommer du nu 15g smør pr 2 æg - ikke noget med at snyde! Bruger du 6 æg, så er det altså 45g smør! Smørret skal kun lige bruse - ikke tage farve. Nu hælder man så æggemassen på panden og rører lystigt med en gaffel i 15 sekunders tid. På den måde bliver smørret lissom en del af æggemassen. Nu begynder massen at tykne, og man skubber - med sin gaffel - massen fra kanten af panden og ind mod midten. På den måde løber den flydende æggemasse hele tiden mod pandens bund. Fortsæt til hele æggemassen har sat sig. En omelet skal ikke skamsteges - den skal være bævrende, baveuse som franskmændene siger bagt lige i underkanten. Når omeletten når dette punkt, kan man komme evt. fyld på den ene halvdel, inden man folder den på midten og lader den forsigtigt glide over på tallerkenen. Velbekomme  ;D



De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Opskrift på omelet
« Svar #7 Dato: 02 Marts , 2009, 20:36 »
Peberfrugter, løg, hvidløg steges let på panden.
Når de har taget farve tages der tyndskåret corizzio pølse som varmes med.
Når det har stegt en smule hældes en æggemasse som er lavet af sammenpiskede æg og mælk over herligheden.

Har man persille, gerne bredbladet kan man med fordel tilsætte dette.
Bonn appetit en lettere spansk inspireret omelet.

Netto har en skiveskåret corizzio pølse der kan skæres i strimler.
Irma har nogle pølser der kan deles i 3.

MVH Lene, der desværre ikke har egne æg til en omelet pt. !  :'(

Offline Kate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 816
Sv: Opskrift på omelet
« Svar #8 Dato: 03 Marts , 2009, 07:14 »
Hvorfor har du ingen æg Lene ??
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Opskrift på omelet
« Svar #9 Dato: 03 Marts , 2009, 09:54 »
Pauseklovne holder pausehøns...
De har fået lov til at holde pause i jan. og Feb.
Men nu skal de dælme også se at komme igang..
MVH Lene