Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Råd om katte efterlyses  (Læst 16787 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Råd om katte efterlyses
« Svar #15 Dato: 23 Marts , 2014, 22:10 »
Han kommer ikke ind i stalden til hende inden jeg har ham tjekket hos dyrlægen. Og finder de ingen chip og vi vælger at beholde ham skal han kastreres inden.  ;)
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Råd om katte efterlyses
« Svar #16 Dato: 23 Marts , 2014, 22:36 »
Egon.
Kan du tage den op, eller er den sky og stikker af? Hvis du kan tage den op kan du spare dyrlægeregningen ifm at konstatere om det er en han med intakt klokkespil.
Mvh
Erik Andersen

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Råd om katte efterlyses
« Svar #17 Dato: 24 Marts , 2014, 06:26 »
Ja han er absolut tam og også vant til børn. Også derfor vi måske vil beholde ham hvis han ikke finder sit rigtige hjem. Han kom direkte haen til mig og gned sig op ad mig og ville op, som om det var det naturligste af alt. et par af vore børnebørn kunne også fint snakke og kæle med ham.
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Tantelaila

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 103
Sv: Råd om katte efterlyses
« Svar #18 Dato: 24 Marts , 2014, 09:03 »
Strinteriet forsvinder hverken af et tjek eller en kastrering. Kastrering gør dog lugten af strintet mindre ubehagelig.
[/quo
Strinteriet forsvinder hverken af et tjek eller en kastrering. Kastrering gør dog lugten af strintet mindre ubehagelig.


Ved kastration undgår man i langt de fleste tilfælde at hankatten strinter, der er enkelte individer som stadig gør dette, tit fordi de er blevet kastreret for sent.
Mvh Laila

1.0 Blå Araucana
0.1 Gul/sort columbia dværg Wyandotter
0.2 Maran/kryds?
0.2 Engelsk Araucana, lyngfarvet
0.2 Hvid Sussex
0.2 Maran/Araucana
0.2 Australorps, Sort


2.1 Maine coon
2.0 Huskat

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
Sv: Råd om katte efterlyses
« Svar #19 Dato: 24 Marts , 2014, 14:37 »
Slå mig nu ikke ihjel, men jeg hører til dem, der er imod at designe dyr af bekvemmelighed. Oversat: at fjerne dyrets naturlige lyst og evne til sex.
Hvorfor ikke nøjes med at skære sædstrenge/æggeledere over. Indgrebene er mindre, billigere og påvirker ikke hormonbalancen.
Selv vores dyrlæge giver os ret i den påstand. Nu er han altså også så gammel, så han har tjent det, han har brug for.  :laugh:

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Råd om katte efterlyses
« Svar #20 Dato: 24 Marts , 2014, 15:16 »
Edmond: Der er mange andre gode årsager til at neutralisere sine katte, bortset fra at man ikke vil ha killinger.

Neutraliserede dyr er meget mere rolige og omgængelige både over for mennesker og andre katte/dyr. De hviler mere i sig selv, og ingen kan få mig overbevist om at de bliver kede af at undvære sex ;)

Hankattene strejfer ikke omkring og slås, hvilket jo giver kæmpe risiko for at de kommer til skade og/eller bliver smittet med diverse sygdomme. Temmelig mange fertile hankatte bliver væk hjemmefra. Jeg kender faktisk ikke ret mange som har haft en fertil hankat i mange år. De forsvinder som regel i kortere eller længere tid hjemmefra, og til sidst er de bare væk.

For hunkatte nedsætter det også risikoen for at hun strejfer, hvilket dog ikke er så almindeligt som hos hanner. Du slipper for løbetiden, som ikke er særlig sjov at overvære = larm i mange dage. Hvis en hunkat ikke bliver parret, kan hun med tiden komme i nærmest konstant løbetid. Desuden spiser en hunkat i løbetid ikke ret meget, og taber sig derfor og hendes pels kan også blive tynd og grim. Nogle hunkatte kan også blive urenlige, når de er i løbetid. Neutralisering mindsker også risikoen betydelig for kræft i livmoder og testikler.

Så min helt klare holdning er, at katte, der ikke skal bruges i avl, skal neutraliseres. Både for kattens og ejerens skyld, men også for ikke at risikere at sætte flere kuld killinger i verden, som det er meget svært at finde hjem til.

I den konkrete sag her vil jeg råde til at få katten tjekket hos dyrlægen og se om der er chip. Og ellers fremlys ham hos den lokale købmand og hvor man nu ellers kan sætte sedler op. Det kan jo sagtens være der sidder en familie et sted og savner ham.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Råd om katte efterlyses
« Svar #21 Dato: 24 Marts , 2014, 16:56 »
Vi har også haft sådan en tilløbende alletiders hankat, som vi endte med at tage til os og få kastreret. Vi havde i forvejen en steriliseret hunkat (også tilløbende)- og de to kom helt fint ud af det med hinanden- efterhånden. De neutraliserede katte vi har haft er blevet 22-25 år gamle, aldrig syge og altid hjemme. Jeg ville ikke være nervøs ved at tage en kat ind, hvis ellers den er sund og rask.

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
Sv: Råd om katte efterlyses
« Svar #22 Dato: 24 Marts , 2014, 17:30 »
Raziel
Det er jo det, jeg har har en masse imod. Det kan da gerne være, at den bliver, som du ønsker. Jeg mener nu stadig, at dyret skal være så tæt på dets oprindelige natur, som muligt.
Vi mennesker hører også til dyreriget, så forestil dig, at nogen gjorde det samme mod os.
Forskellen er ens.
Nu må jeg nok hellere lade være med at kommentere mere, for det er en af mine kæpheste.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Råd om katte efterlyses
« Svar #23 Dato: 24 Marts , 2014, 17:35 »
Raziel
Det er jo det, jeg har har en masse imod. Det kan da gerne være, at den bliver, som du ønsker. Jeg mener nu stadig, at dyret skal være så tæt på dets oprindelige natur, som muligt.
Vi mennesker hører også til dyreriget, så forestil dig, at nogen gjorde det samme mod os.
Forskellen er ens.
Nu må jeg nok hellere lade være med at kommentere mere, for det er en af mine kæpheste.

At katte skal neutraliseres er en af mine kæpheste :-) men vi må jo bare blive enige om at være uenige ;-)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Råd om katte efterlyses
« Svar #24 Dato: 24 Marts , 2014, 18:05 »
Raziel
Det er jo det, jeg har har en masse imod. Det kan da gerne være, at den bliver, som du ønsker. Jeg mener nu stadig, at dyret skal være så tæt på dets oprindelige natur, som muligt.
Vi mennesker hører også til dyreriget, så forestil dig, at nogen gjorde det samme mod os.
Forskellen er ens.
Nu må jeg nok hellere lade være med at kommentere mere, for det er en af mine kæpheste.
Sådan sat på spidsen så hører huskatten vel slet ikke hjemme under vores breddegrader og som huskat vil der blive født uendelig mange killinger, som ikke vil have et naturligt sted at være (naturen). Hvor naturligt er det, at skulle aflive det ene hold killinger efter det andet? - nu tager debatten vist en drejning væk fra emnet.

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Råd om katte efterlyses
« Svar #25 Dato: 24 Marts , 2014, 18:32 »
Opdatering: Uanset hvad I forskellige mener  ;) Og tak for de mange input, så er sagen med Monty, som han nu hedder, afgjort. Han er kastreret og øremærket, og som sådan er vi ejere af ham. Som de sagde ved dyrlægen, hvor de ingen chip fandt,
Måske er han savnet et sted, men de kunne jo bare sørge for at mærke deres kæledyr.
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Råd om katte efterlyses
« Svar #26 Dato: 24 Marts , 2014, 18:51 »
Tillykke til Monty med sin nye gode familie og tillykke til jer med det nye familiemedlem!

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Råd om katte efterlyses
« Svar #27 Dato: 24 Marts , 2014, 19:00 »
Tillykke med Monty :)

Jeg var også så heldig at blive valgt af en ung hankat sidste år. Han brugte sommeren meget udspekuleret til først at gøre sig gode venner med hønsene...så hunden for til sidst at få mig til at forstå, at han var så sulten, at han var nødt til at spise hønsemad. Efter 3 måneder i haven begyndte jeg at fodre ham. Han sov hver nat under plantebordet på terrassen.

Da det blev koldere om natten måtte jeg så overgive mig og tja...så havde vi fået kat ::) ;D Mijavhovedet har boet her siden og er vist ret tilfreds med sit valg af hjem. Han er utrolig kælen, social og snakkesalig......og meget, meget kræsen. Han ved jo, at der altid findes en bedre godbid i køleskabet ::)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Helle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Sv: Råd om katte efterlyses
« Svar #28 Dato: 24 Marts , 2014, 19:51 »
Tillykke med valget. Vi har også haft den glæde at blive valgt af en tilløber, også selv om vi havde 2 katte i forvejen.  Emil, som han senere kom til at hedde, flyttede ind i en busk uden for hoceddøren. Der boede han uden mad fra os i nogle uger. Da vi en dag med 30 graders frost åbnede hoveddøren og lod ham komme ind var det uden nogen form for problemer med vores 2 andre katte. En han og en hun, begge neutraliserede. Desværre døde han et par år efter. Hans afløser blev hentet på kattens værn, men vores gamle hankat kan bare ikke lide hende! Det er klar et dårligt mach på kattenes personlighed. Efter næsten 2 år, har hun lært at lægge afstand til ham, så han ikke kan slå hende. De affinder sig med hinanden, men bliver aldrig bedste venner. Vores gamle hunkat har gennem årene uden problemer levet sammen med 4 andre katte. 
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Daisy Cluck

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: Råd om katte efterlyses
« Svar #29 Dato: 24 Marts , 2014, 20:12 »
Åh, ja.De vælger selv.
En kollegas mor blev af en hunkat udvalgt. I bunden af damens klædeskab lå en morgen hunkatten. Med sine nyfødte.
Hun fik lov at passe killingerne der, indtil familien kunne flyttes til kattemors rigtige adresse. Sådan 5 huse oppe ad vejen.
Næste forår begyndte katten at kredse.... Vinduer blev lukkede, net sat op.En morgen lå hun der igen. Med sine nyfødte. Enden på det blev, at kattens ejere betalte for kastraktion og øremærkning og så flyttede katten ind hos min kollegas mor. Og blev gammel der.
Her hos os skulle vi  have en kat fra Kattens Værn. Det blev en særlig oplevelse, idet vores søn blev valgt af en kulsort hankat. Vi har haft katte så længe, at vores dengang 16 årige aldrig havde levet uden .  Da den sidste af de to katte døde, 18 år gammel, var der krise.. For der var lang tid til forårets kattefødsler og killingerne skal være 12 uger, før man får sig en.. Det var ikke godt. Men vi ventede og på internatet satte vi os ned på gulvet. Og ventede. Og så prikkede Den Sorteste Sorte vores søn på skulderen.. Ingen tvivl der.  I den anden ende af lokalet kravlede en hunkilling ned fra sin hule- helt oppe under loftet- og lagde sig hos et par damer, som var ude i samme ærinde som os. Hunkatten havde siddet oppe i sikkerhed, imens damerne forsøgte at gøre indtryk på- Den Sorteste Sorte. Men Sorte skred, da vi kom ind i lokalet og så slog hunkillingen til .I hendes papirer stod der ellers, at hun var så sky, at det nok ville vare længe, førend hun kunne hjælpes videre i tilværelsen.
Jo, de vælger selv..