Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Råd om katte efterlyses  (Læst 16789 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Råd om katte efterlyses
« Dato: 21 Marts , 2014, 23:02 »
Hej!
 Vi har i ca. 9 måneder haft en hunkat- fra helt lille. I går kom der så en tilløbende MEGET tam og kælen kat tror det er en steriliseret hankat men ikke sikker. Vi overvejer at beholde den. Kan det gå at føre 2 voksne katte sammen eller bliver der ballade? Der er ingen ydre kendetegn på den tilløbende, så skal nok til dyrlægen for at tjekke om der er en chip. Den må have forvildet sig så langt hjemmefra at den ikke kan finde hjem eller den er blevet sat af som uønsket.
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Råd om katte efterlyses
« Svar #1 Dato: 21 Marts , 2014, 23:08 »
Egon.
Er du sikker på at han er kastreret? Er din hunkat steriliseret?
Jeg har p.t. to fremmede hankatte rendende rundt på min ejendom, i håb om et eller andet. De er nu gået forgæves, da begge vore hunkatte er steriliserede, og derfor ikke er interesserede i hankatte.

Mht sammenføring af 2 voksne katte - hmm 50/50.
Mvh
Erik Andersen

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Råd om katte efterlyses
« Svar #2 Dato: 21 Marts , 2014, 23:33 »
Nej Erik,
 jeg er ikke sikker ikke engang på at det er en han. Men til at være en en der ikke er steriliseret fylder den for lidt bagi tror jeg, og hele dens krop virker for stor og grov til at være en hun. Gætter det ud fra de katte jeg har kendt i tidens løb.
Men skal vist have en dyrlæge til at tjekke det hele mandag, hvis jeg skal beholde den.
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Henrik givskud

  • Bruger
  • Indlæg: 229
Sv: Råd om katte efterlyses
« Svar #3 Dato: 21 Marts , 2014, 23:49 »
Ud fra billedet er jeg 99 procent sikker på det er en ikke kasteriseret hankat, men en sammenføring burde kunne fungere, især hvis jeres hunkat er steriliseret
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Anja Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 88
  • 3 høns i haven :)
Sv: Råd om katte efterlyses
« Svar #4 Dato: 22 Marts , 2014, 00:40 »
Da jeg boede på gård med kattelem, var der pludselig en morgen flyttet en meget sød, lille hunkat ind. Vi havde i forvejen en kastreret hankat, og han elskede den nye dame fra dag 1.
0,1 rød Italiener, 0,1 Königsberger, 0,1 Sølvhals.
Kyllinger klækker lystigt under Kønigsbergeren lige nu...
Cocker spaniel, 4 år, Goldenmix, 11 år, 2 kastrerede huskatte, 30 guldfisk i havedammen.

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Råd om katte efterlyses
« Svar #5 Dato: 22 Marts , 2014, 08:18 »
Det kan sagtens lade sig gøre - hvis kattene ellers selv vil  ;D

Jeg ville nok også få ham tjekket - om ikke andet så for at blive fri for al strinteriet ...
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Råd om katte efterlyses
« Svar #6 Dato: 22 Marts , 2014, 08:39 »
Få den tjekket his dyrlægen. Brug evt. 500 kr ekstra på en test for fiv/felv - katteaids og smitsom leukæmi. Der er mere af det end man lige tror.
Jeg har sammenført mange katte og det kan sagtens lade sig gøre. Især med god plads og tålmodighed. Hos katte handler det om personlig sympati så hvis din egen kat ikke har brokket sig over den nye endnu, så er det et godt tegn.

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Råd om katte efterlyses
« Svar #7 Dato: 22 Marts , 2014, 09:00 »
Jeg har nu ikke haft dem sammen endnu. Vil først være sikker på  at det ikke er en "farlig han" Jeg vil nemlig ikke risikere killinger, og jeg tror at vores er i løbetid og ikke steriliseret, det bliver den måske senere. Vores egen går i stalden og den nye i laden. Enten har den ikke opdaget at der er en hun bag døren ellers er der ikke meget "mand" i ham - kun interesseret i at spise og blive kælet for.  :)
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Råd om katte efterlyses
« Svar #8 Dato: 22 Marts , 2014, 09:11 »
Tør du godt have en usteriliseret hunkat? Pyh, alle de killinger, det kan give. Jeg bliver helt svedt!

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Råd om katte efterlyses
« Svar #9 Dato: 22 Marts , 2014, 10:10 »
Vi overvejer også at få hende steriliseret. Men Hun kommer kun ud ved uheld, da vi bor tæt må en vej ( 10 M fra husgavl ) hvor biler kører meget stærkt og der kommer mange! Så hendes domæne er stald og lade!
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Råd om katte efterlyses
« Svar #10 Dato: 22 Marts , 2014, 12:00 »
Jeg har 4 hunkatte og de er alle 4 blevet steriliseret da de var klar til det og det er de bedste penge, jeg nogensinde har givet ud. For jeg skal ikke tænke på killingerne eller tænke på at stoppe en p- pille i gabet på hver af dem hver uge . Så at få neutraliseret sine katte kan helt sikkert kun anbefales
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Råd om katte efterlyses
« Svar #11 Dato: 22 Marts , 2014, 17:56 »
Jeg har nu ikke haft dem sammen endnu.

Hehe, det kan du vidst ikke være så sikker på ;) ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline TinaStormy

  • Bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Råd om katte efterlyses
« Svar #12 Dato: 22 Marts , 2014, 18:19 »
Det ligner en helt almindelig frugtbar hankat. Sikkert fra sidste år da han ikke helt har færdigudviklet sit kønspræg.
Jeg ville slå koldt vand i blodet. Det er forår. Hankatte tager på tur. Selv den ene af vores steriliserede hunkatte tager 1-2-3 ture a op til 3-4 uger pr gang hver sommer.
Hvis din hunkat er i løbetid så er det helt klart derfor han er kommet forbi. Vær bare glad for du ikke har 3-4 villige "donorer" siddende og synge udenfor eller slås med hinanden.
Det er fint nok at tage ham til dyrlæge og få checket for evt chip, ellers kan du jo vælge at lade ham bo så længe han gider hvis din gamle kat kan forliges med ham. Men vent lige til hun ikke er interesseret længere og giv hende så p-piller eller få hende steriliseret....evt også hankatten hvis han bliver hængende.
Der er meget stor sandsynlighed for at han enten bare går hjem igen eller videre på et tidspunkt.

Mvh Tina

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Råd om katte efterlyses
« Svar #13 Dato: 23 Marts , 2014, 21:48 »
Jeg ville nok også få ham tjekket - om ikke andet så for at blive fri for al strinteriet ...

Strinteriet forsvinder hverken af et tjek eller en kastrering. Kastrering gør dog lugten af strintet mindre ubehagelig.
Mvh
Erik Andersen

Offline Krizzz88

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 66
  • Nybegynder :)
Sv: Råd om katte efterlyses
« Svar #14 Dato: 23 Marts , 2014, 22:02 »
Jeg ville ikke føre dem sammen, hvis det var mig. især ikke hvis hunkatten ikke er steriliseret. hun kan finde på at gå sin vej hvis en han kat kommer ind på hendes domæne og hun ikke er vant til det. især hvis ingen af dem er steriliseret, kastreret.

jeg mistede en gang min elskede hunkat på denne måde og fik efterfølgende afvide af dyrelægen at hvis jeg bare havde sørget for at de var neutraliseret, var det nok ikke sket.
Mvh
Kristina Kristensen

6 sort kobber Maran kyllinger
3 halv Araucana og halv sort kobber Maran kyllinger
0.1 Korthåret Hønsehund, Laika
2.0 Main Coon katte, Timmy og Folmer
1.1 Børn, Anne 3 år og Emil 1år
1.0 Ægtefælle, Johnny <3