Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: fjer på løbene  (Læst 2168 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Boxisnell

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
fjer på løbene
« Dato: 09 Marts , 2014, 18:42 »
Hejsa.
Vi har en lille hyggelig hønseflok med 4 høner og en hane. Maran. Hanen er hvede-farvet med har utroligt sparsomme fjer på løbene. Vi har så en hvedefarvet høne, med rimelig befjerede løb, og så var det jeg kom til at tænke på, hvis vi får kyllinger fra dem, hvordan vil løbene så være på kyllerne? er det 100%, 50% 25% eller 0%

Det samme spørgsmål, blot med farver? Hvede-farvet hane, blå høne - sort-kobber høne, hvede høne. Hvordan fordeles farverne?


Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: fjer på løbene
« Svar #1 Dato: 09 Marts , 2014, 20:37 »
Ja fjer på løb er nemt ved hjælp af selektiv avl kan man nemt avle det frem og bedre år for år. Du skal bare vælge de kyllinger med mest fodbefjering og så vil der nemt kunne ske forøgelse af fodbefjeringen år for år og behøver ingengang tage ret mange generationer.

Hvedefaktoren er et vigende gen og derfor vil du ikke kunne se det i første generation hvor hvis den parres på sort-kobber så bliver kyllingerne sort-kobber(dog en der prøvede dette kryds fik også brune/guldhalsede dyr). Disse kyllinger vil så have gener for hvedefarvet og hvis de sættes sammen vil der blive 25 % sort-kobber(ren), 50 % sort-kobber(hvedefaktor) og 25 % hvedefarvede kyllinger. De sort-kobber vil du nok ikke kunne kende fra hinanden om hvilke der bærer på hvilke gener.
Hvis du derimod havde sat kyllingerne tilbage på de hvedefarvede ville det se sådan ud. 50 % sort-kobber(hvedefaktor) og 50 % hvedefarvede kyllinger.

Blå høne er det ikke en blå-kobber?
I så tilfælde hvis det er vil det blive det samme som sort-kobber med sort-kobber og blå-kobber kyllinger i første generation. Næste alt efter hvad du vælger at foresætte med kan der også komme hvedefarvede, blå hvedefarvede, splash-kobber og splash hvedefarvede. Så giver lidt forskelligt.

Guld sort-hvedefarvet på Guld sort-hvedefarvet giver Guld sort-hvedefarvede kyllinger. Så den er ikke så svær.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen