Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Afstand til naboer ????????  (Læst 8084 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mutti-Dutti

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 124
Afstand til naboer ????????
« Dato: 21 Februar , 2014, 12:18 »
Jeg har lige haft besøg af min bagbo som klagede over at et par af mine høns larmer om morgenen inden de bliver lukket ud. Har 4stk ialt men 2 af dem kan godt være ret støjende fordi de ikke gider være inde i huset indtil lågen åbner kl. 08.00 alle dage.
Jeg har selv tænkt tanken om hvad vi gør når det bliver tidligere lyst.
Vi har ikke så mange muligheder i vores have mht. hvor huset kan stå.
Men hvad er de eksakte regler for afstand til naboer mht huset og gården?
Min kommune har ingen regulativer for hønsehold med mindre at det drejer sig om et par 100 stk.
Ups Glemte at skrive jeg bor i byzone
« Senest Redigeret: 21 Februar , 2014, 13:50 Fra Mutti-Dutti »
Dværg Kochin 0.3
Sussex 0.1
Huskatte 2.1
Børn 1.1

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Afstand til naboer ????????
« Svar #1 Dato: 21 Februar , 2014, 13:37 »
Kommer an på om du bor i by eller landzone.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Mutti-Dutti

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 124
Sv: Afstand til naboer ????????
« Svar #2 Dato: 21 Februar , 2014, 13:50 »
Jeg bor i byzone
Dværg Kochin 0.3
Sussex 0.1
Huskatte 2.1
Børn 1.1

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Afstand til naboer ????????
« Svar #3 Dato: 21 Februar , 2014, 14:04 »
Hvis der ikke er specielle regulativer eller lokalplaner er det bygningsreglementet for småhuse der gælder.
http://www.byggepjecer.dk/pdf/4740-garager.pdf

Normalt 2.5 fra skel, men der kan under nogle omstændigheder bygges tættere på og helt i skel. Bemærk at en hønsegård ikke er en bygning så den må være helt i skel. Medmindre den er overdækket med fast tag. Så er den lige pludselig en bygning (overdækket terrasse)

MEN... forvaltning kan sagtens kræve større afstand eller lydisolering hvis de vurderer at hønseholdet er til gene. Så prøv at tage en snak med din nabo og find frem til en løsning. Det er det allerbedste
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: Afstand til naboer ????????
« Svar #4 Dato: 22 Februar , 2014, 22:42 »
Prøv at kig på Næstved Fjerkræ klub de har en side for hønsehold i byzone vedr. Næstved
http://www.naestved-fjerkraeklub.dk/

For at mindske lyset om morgen kan du sætte plader eller klistre mørklægnings stof på evt. vinduer. Du kan evt. sætte lidt lys op hvis huset bliver meget mørkt i dagtimerne efter kl. 08

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Afstand til naboer ????????
« Svar #5 Dato: 22 Februar , 2014, 22:49 »
Den med dæmpning af 'morgenlyd' ved brug af mørklægning holder ikke altid.

Jeg har haner der galer længe før solen står op, og længe før det første lys viser sig om morgenen. Omkring juletid bemærkede jeg hanegal ved 0700 tiden. Om de galer tidligere ved jeg ikke for der sover jeg.  ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline Helle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Sv: Afstand til naboer ????????
« Svar #6 Dato: 23 Februar , 2014, 08:31 »
Vi har ikke mørklagt vores hønsehus, men det er isoleret og heldigvis ligger det således på grunden, at der er lagt til naboerne.
Modsat vender vores hønsehus direkte mod vores eget soveværelselse, hvor vinduet altid står lidt på klem. Når jeg står op, hører jeg ham allerede kl 5 og det gælder hele vinteren, og der er det på ingen måde lyst. Jeg tror faktisk, at det er sådan, at han vågner af lydene fra os i den mørke tid! Og selv om det er mørkt får lydene ham til at give sig til kende...
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Afstand til naboer ????????
« Svar #7 Dato: 23 Februar , 2014, 09:04 »
Vores haner har også galet hele vinteren i mørke. Med det samme de hører at døren til vores hus går op, så starter de. Så lydisolering er nok en bedre løsning end mørklægning.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Mutti-Dutti

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 124
Sv: Afstand til naboer ????????
« Svar #8 Dato: 23 Februar , 2014, 15:36 »
Hønsehuset er totalt mørklagt så det har intet at sige, det er simpelthen fordi de vil ud og rode og da ikke gider tilbringe deres liv i et hønsehus  ;D

Vi valgte at give dem et liv på landet ikke så lange herfra og jeg fik 2 store nyslagtede haner i bytte.

Her til morgen var der så godt som ingen lyd derinde fra, så det var det 2 rappenskralder der vækkede min nabo med superhørelsen  :P

Nu er jeg så spændt på om der kommer mere fra hende, når de begynder at komme ud kl. 7 på hverdage, som det jo er lovligt. Hele vinteren er de først lukket ud kl. 8 alle dage.
Dværg Kochin 0.3
Sussex 0.1
Huskatte 2.1
Børn 1.1