Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: æglægning  (Læst 2737 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hellebissen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
æglægning
« Dato: 19 Februar , 2014, 10:50 »
Hej. Har sidste sommer købt nogle store kyllinger, der burde have startet æglægning. Det er lys sussex, 6stykker og en hane. Er der noget jeg kan gøre for at stimulere dem til æglægningen, eller må de ryge i suppegryden? Hilsen Helle

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: æglægning
« Svar #1 Dato: 19 Februar , 2014, 11:33 »
Hvor gamle er de, hvad fodrer du dem med, har de lys????
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline hellebissen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: æglægning
« Svar #2 Dato: 20 Februar , 2014, 17:01 »
Hej.

Hønsene er klækket i april måned sidste år. De får hvede med æglægningsfoder, samt rester af grøntsager mv. fra husholdningen. Derudover har de altid strandskaller. De har ikke kunstigt lys, men de røde æglægningshøns de går sammen med, er begyndt at lægge æg for længe siden.

Mvh Helle

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: æglægning
« Svar #3 Dato: 20 Februar , 2014, 17:08 »
Hybrider er lavet til at starte æglægning tidligt, så dem kan du ikke rigtigt sammenligne med. Racehøns er lidt mere krævende. Store tunge racer som sussex starter generelt lidt senere end lette racer. Da dine høns var ved at være parate var det midt i den allermørkeste og koldeste tid på året, og så venter de gerne til foråret. De burde meget snart komme i gang. Dagene er nu blevet længere og det er blevet mærkbart varmere. Prøv at kigge efter om de ikke er ved at blive pænt røde i kammen og hoveddelene. Det er tegn på at de snart starter æglægning.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: æglægning
« Svar #4 Dato: 20 Februar , 2014, 17:11 »
Hvis de går sammen kan man ikke se hvilke æg som er lagt af hvem, for både Sussex og de røde hybrider lægger vel brunlige æg eller?.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: æglægning
« Svar #5 Dato: 20 Februar , 2014, 17:19 »
Lige som Henriette - så synes jeg bestemt også du skal give dem en chance og have lidt tålmodighed. Jeg har også et par racer, som er lang tid om at starte op på æglægningen efter den mørke vinter - æggene skal nok komme /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Soria

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: æglægning
« Svar #6 Dato: 20 Februar , 2014, 19:19 »
Hej. Ja, du må bestemt ikke tabe modet. Jeg fik 2 Brahma høns ca. på alder med dine i august og måtte også vente en rum tid, før jeg fik æg. Den 10. februar i år fik jeg mit første æg, og har nu fået i alt 6 æg. Dine høns fejler ikke noget, de skal bare være klar.