Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Flagermus  (Læst 9387 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Flagermus
« Dato: 07 Juli , 2014, 19:00 »
Er der nogle der har et godt råd til at slippe af med hundredevis af flagermus som mener de skal bo i vores garage.
I aftes da jeg gik derind røg der lige en ned i halskraven, det var egentlig ret ubehagelig.
Jeg tog derefter en lille video, men den fylder 12 MB, og jeg ved ikke lige hvordan jeg gør den tilgængelig, så hvis nogen kan hjælpe, kan den sendes med mail.
Men et godt råd til at komme af med bæsterne vil være dejligt
Hilsen
Peter

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Flagermus
« Svar #1 Dato: 07 Juli , 2014, 19:36 »
Jeg kan desværre ikke hjælpe, Peter, men jeg ville gerne have set videoen ;). Her har vi også flagermus, men i en sådan mængde, at de er meget velkomne; de bor hvert år på skift på vores loft og under tagpladerne på vores skur.

Måske en skadedyrsbekæmper kan give gode råd - eller måske en naturvejleder?

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: Flagermus
« Svar #2 Dato: 07 Juli , 2014, 19:40 »
Problemet med flagermus hvor de er

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: Flagermus
« Svar #3 Dato: 07 Juli , 2014, 19:48 »
Problemet med flagermus ,hvor de er uønskede, er jo at de er totalfredede. Man må intet gøre for at fjerne dem eller forhindre adgangen til sove- og ynglepladser. Så det er faktisk ikke så let lovligt at gøre noget ved dem. Hvis de bor under hustage kan man efter september få tilladelse til at opsætte nogle envejs flyvehuller hvor de kun kan komme ud af.
Hvis de har taget ophold i en åben carport eller garage er det jo ikke let og heller ikke sikkert du kan få tilladelse til. Jeg ved faktisk ikke om der findes alternative gode måder, for i stort tal kan deres afføring og tis, godt være temmelig generende.


Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Flagermus
« Svar #4 Dato: 07 Juli , 2014, 20:02 »
Den måde du har lavet indlægget gør at jeg ikke kan indsætte citat!

Jeg ved godt de er fredet, og havde det egentlig meget godt med deres tilstedeværelse.

Men, nu er der for mange. Sidste år da jeg fejede efter dem, havde jeg en 10 liters spand fuld af L...  Og lige nu stinker der forfærdelig i garagen.

Det er ikke nogen carport, men en lukket garage.

Er der noget med nogle lyde man kan installerer, som skræmmer dem væk?



 
Hilsen
Peter

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Flagermus
« Svar #5 Dato: 07 Juli , 2014, 20:17 »
Vi har også en del flagermus, dog ikke i huset og de generer os heldigvis ikke - havde aldrig lige overvejet at de kan blive til 100-vis, .... hmmmm  :o

De har jo unger lige nu, så hvis du jager forældrene væk nu, så sulter de små jo ihjel i garagen  :'( men ifølge dette:

http://naturstyrelsen.dk/naturbeskyttelse/artsleksikon/dyr/pattedyr/flagermus/flagermus-i-huset/

så burde du kunne slippe af med dem til august, mon ikke sådan en vildtkonsulent er gratis ?



Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: Flagermus
« Svar #6 Dato: 07 Juli , 2014, 20:21 »
Ja jeg ved ikke hvad der gik galt med det indlæg.

Måske er det værd at prøve med nogle af de sirener man kan få mod gnavere. Lige for nyligt støtte jeg på en koloni hvor de levede side om side med en husmår, så det virker heller ikke. Men husmår er nok heller ikke dit højeste ønske.
Hvis tagkonstruktionen er lukket burde det være muligt at sætte den slags envejs flyvehuller i, forudsat at der så ikke er andre veje ind.

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Flagermus
« Svar #7 Dato: 07 Juli , 2014, 20:35 »

Hvis tagkonstruktionen er lukket burde det være muligt at sætte den slags envejs flyvehuller i, forudsat at der så ikke er andre veje ind.

Der er nyt tag på garagen, og åben til kip. Flagermusene er overalt, bag spær, mellem tegl og undertag, og udenfor er der livlig trafik ud oppe ved rygningen. Det kan jeg leve med, men dem inde i garagen vil jeg gerne have ud.
Hilsen
Peter

Offline Louise Rosenbaum

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 537
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Sv: Flagermus
« Svar #8 Dato: 08 Juli , 2014, 19:06 »
Hej Peter.
Vi havde "fornøjelsen" sidste sommer!! Vi tænkte at der måske var omkring 50 og tis og lort overalt på terrassen...en sen sommeraften satte vi os ud for at tælle...og stoppede da nr. 493 havde forladt boet og nogle af dem begyndte at komme tilbage mod indgangene. De rejste i slutningen af august og så fik vi ellers fuget og lukket af. Vi kontaktede undervejs en gut fra naturstyrelsen. Hvis der er indflyvningshuller kan man hænge et klæde for: flagermusen flyver ud, falder ned (under klædet), letter og flyver ud i natten og kan så ikke finde hullet igen pga. klædet. Men det er ikke lovligt i yngleperioden - og hvem ønsker også døde dyr i lukkede rum... Giv naturstyrelsen et ring, så du kan få flere fif til at holde dem væk næste år.

Polle er forresten faldet godt til og han knuselsker Ruth - og Olga og Alma ; )  Keglen og Cola kan han endnu ikke styre!! starten var lidt hård, da han fik massebank af hønerne undtagen Ruth. Men han er kommet efter det og træder dem fint ; )  så skriv hvis jeg skal sende dig rugeæg på et tidspunkt. Endnu engang mange tak for ham <3


 

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Flagermus
« Svar #9 Dato: 08 Juli , 2014, 21:24 »
Jeg håber virkelig, du slipper af med dem, det lyder ikke rart!! Jeg tænkte på store spot, tror du ikke det kraftige lys kan skræmme dem væk og evt holde dem væk, så de finder et nyt sted!? Håber du finder en løsning..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Flagermus
« Svar #10 Dato: 09 Juli , 2014, 06:32 »
Hej Peter.
Vi havde "fornøjelsen" sidste sommer!! Vi tænkte at der måske var omkring 50 og tis og lort overalt på terrassen...en sen sommeraften satte vi os ud for at tælle...og stoppede da nr. 493 havde forladt boet og nogle af dem begyndte at komme tilbage mod indgangene. De rejste i slutningen af august og så fik vi ellers fuget og lukket af. Vi kontaktede undervejs en gut fra naturstyrelsen. Hvis der er indflyvningshuller kan man hænge et klæde for: flagermusen flyver ud, falder ned (under klædet), letter og flyver ud i natten og kan så ikke finde hullet igen pga. klædet. Men det er ikke lovligt i yngleperioden - og hvem ønsker også døde dyr i lukkede rum... Giv naturstyrelsen et ring, så du kan få flere fif til at holde dem væk næste år.

Ja, jeg må kontakte naturstyrelsen nu. Det er helt vildt, men det er jo også rigtig, du skal ikke jages væk mens de har unger. Deres livscyklus må de jo kende i naturstyrelsen.
Polle er forresten faldet godt til og han knuselsker Ruth - og Olga og Alma ; )  Keglen og Cola kan han endnu ikke styre!! starten var lidt hård, da han fik massebank af hønerne undtagen Ruth. Men han er kommet efter det og træder dem fint ; )  så skriv hvis jeg skal sende dig rugeæg på et tidspunkt. Endnu engang mange tak for ham <3


 

Lyder godt
Jeg håber virkelig, du slipper af med dem, det lyder ikke rart!! Jeg tænkte på store spot, tror du ikke det kraftige lys kan skræmme dem væk og evt holde dem væk, så de finder et nyt sted!? Håber du finder en løsning..
Som jeg skrev er jo jo nød til at vente til ungerne har forladt rederne. Jeg ved ikke hvor mange unger en flagermus får, men !  alle dem der flyver rundt X et kuld = Så er garagen hvis godt isoleret  ;D


 
Hilsen
Peter