Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: "Fjernbetjent" snoretræk til hønselemmen  (Læst 2187 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
"Fjernbetjent" snoretræk til hønselemmen
« Dato: 08 December , 2013, 16:09 »
Så fik jeg endeligt tage mig sammen til at gøre noget ved hønselemmen.

Tidligere havde vi en tynd plade som lem, den kørte med et automatisk ur og motoråbning, men vi skiftede den tynde plade ud med et stykke massiv bordplade, for tung til moteren så den blev pillet fra og lagt på lager.
Den tunge plade havde den tendens til at kile sig fast i de skinner den gled, især når hønsene havde formået at skide ned i mellemrummet, hvilket de åbenbart må have øvet sig en del i.

Nu fik jeg så lavet en lem af en gammel hylde og et stykke ekstra plade, og langt om længe ført snoren over til indgangsdøren via et par enkeltskårne taljer og et stykke tov.

Jeg har brugt tre små taljer til 10 mm reb, en stak lange skruer og to kroge, taljerne koster kr. 50 pr. stk i Bauhaus (Nautic afdeling)

Med udvekslingen skal man naturligvis trække dobbelt så langt i snoren, til gengæld vejer lemmen det halve, så vidt jeg husker udregningerne.

Jeg burde så kunne sætte motoren til at trække i snoren her, men det gider jeg ikke, da vi alligevel kigger ud til dem om morgenen  :)
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: "Fjernbetjent" snoretræk til hønselemmen
« Svar #1 Dato: 08 December , 2013, 16:31 »
Jeg har brugt et par alu-gardinstænger som de lodrette og så en acrylplade som lem.Det glider helt fint hvis du runder hjørnerne på acrylpladen. /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.