Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: stor kylling  (Læst 8750 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline trine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 19
stor kylling
« Dato: 19 ſeptember , 2013, 19:59 »
Hej
Jeg har i dag slagtet den første af mine slagte kyllinger (12 uger) og den har en vægt på 4.468 kg jeg tænker på at den skal spises på lørdag men jeg har ingen ide om hvor længe den skal have i ovnen eller på gas weberen. Nogen der har et bud...
Hilsen Trine

1,0 tværstribet Plymouth rock
0,2 Jersey Kæmpe
0,2 lohman
0,2 grünelæggere
0,1 hvid høne

Offline lulu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 24
Sv: stor kylling
« Svar #1 Dato: 19 ſeptember , 2013, 23:13 »
Hold da op, hvilken race er det ?  :)
Vh Dorte Doktor.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: stor kylling
« Svar #2 Dato: 19 ſeptember , 2013, 23:38 »
Hej
Jeg har i dag slagtet den første af mine slagte kyllinger (12 uger) og den har en vægt på 4.468 kg jeg tænker på at den skal spises på lørdag men jeg har ingen ide om hvor længe den skal have i ovnen eller på gas weberen. Nogen der har et bud...

Den skal vel steges som en gås, prøv at søge efter en opskrift, jeg har ikke haft sådan en stor fætter på weberen
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: stor kylling
« Svar #3 Dato: 20 ſeptember , 2013, 08:01 »
Håber i er mange ved bordet ;)

Tror jeg ville stege den meget langsomt i ovnen i stegepose eller stegeso.Hvis der findes én der er stor nok.Fylde den med masser af persille og gnide den med salt og krydderi efter smag.Egentlig må den være så stor den kan parteres.Så kan der blive mange små lækre retter på én gang.Det kunne også være spændende.

Jeg kogte en stor wyandottehane til min fødselsdag.Han vejede 3 kg slagtet.Der var kinasuppe og tarteletter nok til 10-12 mennesker.

God fornøjelse .Det er lækkert med noget hjemmegjort kød .

1 time pr kilo .Måske mere hvis du steger ved lavt blus.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: stor kylling
« Svar #4 Dato: 20 ſeptember , 2013, 08:34 »
Jeg har lavet mange haner, på mellem 4 og 6 kg., i weberen. Jeg plejer at bruge stegetermometer så jeg kan egentlig ikke huske den nøjagtige tid men vil skyde på 2-2 1/2 time.

Jeg plejer at lave en olie/marinade. Personligt er jeg mest til de røde krydderier og en god peber blanding.
Her tager jeg en kop olie og fylder godt med paprika, cayenne peber, grill mix, en blanding af forskelligt groft peber og salt i (forholdsvis meget salt).
Selve kyllingen fylder jeg med æbler som er blandet sammen med noget af olien (inkl. krydderier).
Resten af olien bruger jeg til at pensle kyllingen med, inden start og igen undervejs.

Kyllingerne plejer at være så saftige at man skal have et par klude rundt om skære brædtet når de skæres ud. Da der simpelthen vælter saft ud af både kød og æbler. Så her er det i hvert fald ikke nødvendigt, hverken at stege ved lav temp. eller i stegepose.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline trine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 19
Sv: stor kylling
« Svar #5 Dato: 20 ſeptember , 2013, 08:40 »
Tak for svarene, jeg vil prøve at gøre som med en gås og 1 time pr. kg... udfordringen er måske at der ikke er særlig meget fedt på kyllingen, men man kan vel proppe den med noget fars eller noget der giver den lidt væde mens den steger.
Racen ved jeg ikke hvad hedder, men det er en af de berømte/berygtede industri slagte kyllinger, som vokser virkeligt hurtigt
Hilsen Trine

1,0 tværstribet Plymouth rock
0,2 Jersey Kæmpe
0,2 lohman
0,2 grünelæggere
0,1 hvid høne

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: stor kylling
« Svar #6 Dato: 20 ſeptember , 2013, 08:50 »
Danny hvor varmt har du Weberen når du steger på så kort tid ? Jeg forstår ikke den kan nå at blive nok.Nu er jeg også lidt småhys med at det bare skal være nok ...
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline trine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 19
Sv: stor kylling
« Svar #7 Dato: 20 ſeptember , 2013, 09:21 »
Hej Danny
Når du bruger stege termometer er det så bare center temp. på 82 grader?
Hilsen Trine

1,0 tværstribet Plymouth rock
0,2 Jersey Kæmpe
0,2 lohman
0,2 grünelæggere
0,1 hvid høne

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: stor kylling
« Svar #8 Dato: 21 ſeptember , 2013, 10:28 »
Danny hvor varmt har du Weberen når du steger på så kort tid ? Jeg forstår ikke den kan nå at blive nok.Nu er jeg også lidt småhys med at det bare skal være nok ...

Jeg  synes nu ikke at det er kort tid. Weberen svinger lidt mellem 190 og 210 grader.
Når du regner 1 time pr. kg. er der så ikke tale om langtids stegning ved svag varme?
Hvis du steger den længere (for at være sikker på at den har fået nok) så gør det jo ikke resultatet bedre, tværtimod...

Hej Danny
Når du bruger stege termometer er det så bare center temp. på 82 grader?

Ja, mit termometer siger godt nok 83 grader. Men ja.

Danny
« Senest Redigeret: 21 ſeptember , 2013, 10:32 Fra Danny Westh »
Himlen bør altid være blå!