Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Holde grise på friland/kælegrise, hvordan er det med hegns regler?  (Læst 33690 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: Holde grise på friland/kælegrise, hvordan er det med hegns regler?
« Svar #30 Dato: 04 ſeptember , 2013, 23:28 »
Kan desværre ikke finde noget skriv om at kælegrise betragtes anderledes end frilandsgrise(lovgivningsmæssigt), men måske har jeg bare ikke fundet det endnu :)
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Holde grise på friland/kælegrise, hvordan er det med hegns regler?
« Svar #31 Dato: 04 ſeptember , 2013, 23:44 »
Reglerne omkring svinehold er lavet for at beskytte Danmarks meget store produktion af svin/svinekød. En meget vigtig kilde til indtjening af valuta. Så regn i udgangspunkt med at der gælder samme regler for alle svin/grise.
Mvh
Erik Andersen

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: Holde grise på friland/kælegrise, hvordan er det med hegns regler?
« Svar #32 Dato: 04 ſeptember , 2013, 23:59 »
ja Erik det vil jeg gøre ...regne med at det er samme regler. det var i forhold til det en opdrætter skrev tidligere i tråden. men for søren ja, det er nok nogle af de regler jeg især godt kan forstå, da det ville være katastrofalt om der spredte sig sygdom i vores produktionsdyr.

p.s. øver mig i tankerne på at vi måske engang kunne lære at opfostre dyr til eget spisebord, kan da håbe jeg /vi engang ville kunne lære det, for man ved de har haft det godt. Jeg kan tænke mig at kødet fra dine grise er utrolig godt og kan høre de jo har et dejligt griseliv i deres opvækst hos dig :)
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Holde grise på friland/kælegrise, hvordan er det med hegns regler?
« Svar #33 Dato: 05 ſeptember , 2013, 07:13 »
Rasmus
de skal flåes, man kan ikk skrabe dem, så de bliver fine, dog vil jeg ved helstegt lade dem beholde frakken, med hensyn til fedt laget ved jeg ikk, dem jeg har nu får næsten kun grovfodder, for ikke at sætte for meget fedt. og som vildsvin i naturen bruger de sikkert 2 år om at blive fuldvoksne. så jeg glæder mig til næste år, hvor de skulle være på toppen, jeg havde dog håbet på et lille kuld grislinger i år

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: Holde grise på friland/kælegrise, hvordan er det med hegns regler?
« Svar #34 Dato: 05 ſeptember , 2013, 20:40 »
Tak for det Kristian. Det lyder som en god nøjsom race der stadig er håndterbar som voksen.Ved hængebugsvin som jo sætter meget fedt ligemeget hvad er det fint at grille dem flået, men uldgrisene har nok knap så meget
Rasmus

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Holde grise på friland/kælegrise, hvordan er det med hegns regler?
« Svar #35 Dato: 06 ſeptember , 2013, 07:29 »
Her er et link til info om kælegrise: http://www.bolius.dk/alt-om/grunden/artikel/saadan-holder-du-kaelegris/

Måske kan du kontakte Egons "forældre" og høre, hvad de har gjort mht. indhegning og gåture?
http://www.bolius.dk/alt-om/grunden/artikel/kaelegrisen-egon-oeffer-rundt-i-stuen/
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Holde grise på friland/kælegrise, hvordan er det med hegns regler?
« Svar #36 Dato: 06 ſeptember , 2013, 10:23 »
Vi ønskede os også en dag at lave plads 2 grise, men droppede faktisk ideen igen netop pga. det med indhegning og 5 meters afstand, så nu er det jo fedt at læse den indre indhegning blot kan fastgøres på ydre hegnet.
Jeg følger med i din tråd og nyder alle de skønne billeder af de fine grissebasser.

Vores ide var lidt at blive helt selvforsynet med kød, æg, og grønsager så langt hen ad vejen at vi netop ikke skal være med til at støtte det traditionelle landbrugs måde at holde dyr på, så det ville perfekt med en hyggegrissemor og overskud til fryseren.


@Kristian bruges ulden på samme måde som fra får, og skal de de klippes/vor tit? Hvad regner du med slagtevægten ender med? Er det rigtigt forstået de er den bedste kødkvalitet og altså virkelig værd at vente på?




 
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: Holde grise på friland/kælegrise, hvordan er det med hegns regler?
« Svar #37 Dato: 06 ſeptember , 2013, 12:16 »
Gåsepigen tak for links :)  /o den med Egon og Werner havde jeg ikke set før :) har for øvrigt kontaktet en opdrætter af Minigrise, for noget tid siden med nogle spørgsmål, men endnu ikke fået svar. Jeg ville foretrække nogle der ikke var for tunge idet jeg gerne ville kunne løfte dem om de skulle til dyrlægen en dag. Ved dog ikke om gemalen er lige så meget med på ideen i at have flere dyr. Men kunne være rart om de også kunne være med til at holde vores største indhegning lidt nede, da det er et stort arbejde at gå med buskrydder derinde jævnligt, for hønsene gider ikke at bruge ret meget af gården når græsset er for højt  ;D
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Holde grise på friland/kælegrise, hvordan er det med hegns regler?
« Svar #38 Dato: 06 ſeptember , 2013, 13:55 »
StinneG: Jeg er overbevist om, at grisebasserne nok skal spise og rive lidt i alt det høje inde i den store indhegning..men de er vodst bedst kendt for at pløje ;-) Og det er de ret gode til!!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline sinners

  • Bruger
  • Indlæg: 37
  • www.araberhesten.dk
    • Araberhesten.dk
Sv: Holde grise på friland/kælegrise, hvordan er det med hegns regler?
« Svar #39 Dato: 06 ſeptember , 2013, 13:59 »
Som opdrætter og ejer af 15 Minigrise og kunekune kan jeg fortælle at grise der holdes som kæledyr giver mange timers skønne oplevelser når man nyder de bader, spiser eller vælter om på siden og kræver at blive kløet på maven. Når de følger dig som en hund og kommer når du kalder. Men grise har stive nakker og korte ben dvs. De er ikke skabt til at blive båret (rimelig uformelige at holde:) og de er (forståeligt nok) bange for at falde og du vil ikke skulle holde en gris for dyrlægen. klø den på maven så lægger den sig ned. Væn den til at du må røre den alle steder og få klippet klove- mens den bliver nusset. Selv den mindste Minigris i DK bliver et stort svin, de er bare langsomt voksende og efter tre år bærer du ikke længere på den (40 kg tunge "mini"gris:). De er fantastisk kloge kæledyr. Man bærer heller ikke de store hunde.
"Bjørnsholm" OX stutteri, rideterapi. Nordsjælland.
10 Ox arabere, 2 welsh ponyer og 2 isarabere og en Tinker. Kærlig dyre-og menneske elskende stor grim hund (Amerikansk Bulldog Dina), 10 gårdkatte. Store racer: Maran brun, Araucana. Ønskes: Tamme Silker igen...og kan gi en Araucana hane et godt hjem!

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: Holde grise på friland/kælegrise, hvordan er det med hegns regler?
« Svar #40 Dato: 06 ſeptember , 2013, 14:13 »
Metmus : ja de er super til at pløje og det tror jeg hønsene vil nyde om der kommer mere jord til syne , end alt det høje græs, som det hurtigt bliver til i den største indhegning, og tror ikke de vil kunne pløje det hele op da den er så stor om vi kun skulle have 2 grise, men det må tiden vise, tror uanset hvad at hønsene så vil holde mere af deres gigant indhegning ;) :)
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: Holde grise på friland/kælegrise, hvordan er det med hegns regler?
« Svar #41 Dato: 06 ſeptember , 2013, 14:19 »
Sinners : Haha nej jeg ville heller ikke bære rundt på dem, mere når de skulle ind i bilen( løftes)  om der var noget der krævede dyrlægebesøg på klinikken.

Det med str. .... har ellers læst på 2 opdrættere af minigrises hjemmeside at nogle af dem kommer til at veje mindre end de 40 kg.som fuldvoksne, men måske har jeg misforstået det ? den eneste årsag til jeg tænkte på at vælge en sådan opdrætter for som de skriver kan man være mere sikker på deres vægt som fuldvoksne ikke bliver for stor. da vi købte gris sidst, købte vi "bare" en hængebugso på DBA af en "privat" som havde fået små grise. hun blev egentlig ikke så stor men vægt er jo ikke helt til at vurdere på str. af grise, når de ikke har været på vægten, da det kan snyde så meget (også læst på opdrætter af minigrises hjemmeside) :) Hvad er forskellen på minigrise og kune kune ( sind, foder,str. mv) ?? Stine
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline sinners

  • Bruger
  • Indlæg: 37
  • www.araberhesten.dk
    • Araberhesten.dk
Sv: Holde grise på friland/kælegrise, hvordan er det med hegns regler?
« Svar #42 Dato: 07 ſeptember , 2013, 13:57 »
Dyrlægen kommer ud til din gris. Grise vaccineres ikke og bliver ikke syge hvis de lever udendørs. Griseejeren er underlagt regler for landbrugsdyr så du flytter ikke din gris uden papirarbejde:-) så ingen køreture som med en hund. Det er også til grisens bedste- de vil helst være i kendte omgivelser.
Kunekune er langhårede og dobbelt størrelse af div.hængebug / minigrise. De er også dobbelt så kærlige. Hvor man med andre grise skal bruge tid på at gøre dem tamme er kunekune født tamme. Ingen fjender på newzealand hvor de stammer fra.
"Bjørnsholm" OX stutteri, rideterapi. Nordsjælland.
10 Ox arabere, 2 welsh ponyer og 2 isarabere og en Tinker. Kærlig dyre-og menneske elskende stor grim hund (Amerikansk Bulldog Dina), 10 gårdkatte. Store racer: Maran brun, Araucana. Ønskes: Tamme Silker igen...og kan gi en Araucana hane et godt hjem!

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: Holde grise på friland/kælegrise, hvordan er det med hegns regler?
« Svar #43 Dato: 08 ſeptember , 2013, 13:44 »
Tak Sinners . ja det er måske sandt nok at det vil være en sjældenhed om man skulle fragte dem ;) Har godt nok læst et sted at Kune Kune grise skulle være ret tamme fra fødslen :) Hvad vejer de ca. om i altså nogensinde har haft vejet en voksen???
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Holde grise på friland/kælegrise, hvordan er det med hegns regler?
« Svar #44 Dato: 08 ſeptember , 2013, 22:49 »
Dyrlægen kommer ud til din gris. Grise vaccineres ikke og bliver ikke syge hvis de lever udendørs. Griseejeren er underlagt regler for landbrugsdyr så du flytter ikke din gris uden papirarbejde:-) så ingen køreture som med en hund.

Helt korrekt. Enhver 'flytning' af en gris skal iøvrigt registreres i RYK, med detaljer om flytningstidspunkt, Afsendende CHR nr og modtagende CHR nr, registreringsnummer på transportkøretøjet osv. Og dette skal være registret i hænde senest 7 dage efter hændelsen.

Så, ja, dyrlægen kommer ud til dyret hvis det har behov for tilsyn. 
Mvh
Erik Andersen