Hmmm lyder mystisk at rigtige Danske Gæs kan flyve.
For ingengang mine Svanegæs, som er en noget letere og mere elangant gåserace, er nogensinde fløjet nogen som helst steder hen.
Men mange fumler også rundt i om det er Grågæs eller Danske Gæs - grå, så måske sker der også krydsninger imellem dem.
Åh det håber jeg ikke. Men desværre er jeg for uerfaren til at se om de er ægte endnu, men det kunne da godt tyde i den retning.
Vi starede jo med at få 1,2 flotte Danske gæs midt i december 2012. De er fra foråret 2012. Det gik fint og de begyndte også ægligning/rugning men så havde vi hundeangreb som skræmte/skadet dem og så lagde de ingen æg længe efter.
Jeg købte lidt rugeæg og rugede mine første gæslinger ud selv d.1 april 2013. De voksede eksplosiv hurtigt og nu er det svært at se forskel i størrelsen på de gamle og teenagerne.Dette kuld er aldrig lettet. Men så begyndte de igen at ligge æg og samle, desværre var æggene blanke og jeg fik heldigvis daggamle gæslinger (adoptivbørn) som skrukken tog til sig så hun ikke skulle ruge forgæves. De er nogle små fiser ifh. til første hold, selv om de får den samme kost og masser af plads/græs. Så det kunne jo godt være årsagen. Jeg har nemlig ikke set forældredyrene, da det vigtigste bare var at skåne skrukken for at ligge på tomme æg og det hele lige passede med daggamle gæslinger af den race/farve jeg søgte og transporten.
Men flyve kan den!!! Den er både hurtiger end moskusænderne og flyver længere ud i marken (300 meter) laver et skarpt sving og sætter kursen hjemad. De 3 voksne og teenagerne bruser også med vingerne men letter aldrig mere end højst et par cm. Men styrter ved hver morgenåbning brusende skrigende afsted.
Da vi i foråret havde en kæmpe flok vildgæs til at gå ude i marken i nogle dage og de begyndte at lette igen, var jeg virklig nervøs for om de ville flyve med, men de blev fint hjemme og svarede dem skrinde tilbage og styrtede adsted med store vingeslag. Fantastisk oplevelse.
Men betyder den lille flyver at dens søskende og måske teenagerne følger efter hvis ikke vi stekker den eller kan de bare ikke flyve hvis de er ægte danske?
Hvor tidligt og hvad kan jeg se om de er rigtige Danske? Altså fx. ved de kun har 1 bugpose eller noget helt andet?