Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: de flyver skisme  (Læst 27748 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: de flyver skisme
« Svar #45 Dato: 16 ſeptember , 2013, 10:10 »
Jeg ved nu ikke hvem der bestemte hvilke gæslinger jeg skulle have. Jeg var slet ikke hjemme da de ankom. Mine har orange næb og ben og grå-brune øjne. Jeg synes de ser pænt store ud. Hvor gamle skal de være før jeg slagter dem? Kan virkelig ikke huske hvor længe mine forældre lod gæs leve... ;) Det bliver jo spændende at se hvad de vejer. Jeg frygter mere og mere den kommende slagtning. Høns kan man jo plukke af pinden om aftenen, for de er jo helt rolige og natteblinde, men gæssene er i totalt alarmberedskab når jeg kommer ud og kigger til dem sent om aftenen. Ikke spor natteblinde... Det skal nok blive en fest at få dem fanget ind!
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: de flyver skisme
« Svar #46 Dato: 16 ſeptember , 2013, 21:46 »
Den Danske Gås skal have blå/grå øjne, alt andet er en stor fejl- men hvis man er ligeglad med racestandarden, så avler man jo bare løs.  ;)

Jeg er sgu lidt træt af at høre på dit "race-standard snobberi". Nogen avler efter eks. moder egenskaber og/eller slagte resultater, heriblandt er jeg selv, specielt når vi snakker svømmefugle. Netop ved de gamle husdyr racer har man, i rigtig mange år, kigget mere på disse egenskaber end eks. om øjenfarven, eller under-dun, var den rigtige farve.
Andre avler, stortset kun, efter udseende (ligesom dig selv). Jeg ser ikke ned på dig, på trods af at vi ikke har de samme mål i livet. Det er din sag og dit valg. Men du kommer ret ofte med fordomme om folk der "avler på ret og kravl" (citat: Lene Lestat).
Der er rigtig mange rene danske landgæs i Danmark som ikke ser korrekt ud i forhold til standarden men ofte er det jo stadigvæk rene Danske landgæs.
Dine frasorterede Brahma'er eller Wyandotter er jo også racerene på trods af at de har fejl der bevirker at de ville få et rundt 0 til en udstilling.
Hvis vi skal gå lidt længere i dybten, så avler du jo også selv farve krydsninger indenfor Brahma´er. Men du har ikke set mig skrive at du "avler på ret og kravl"...

Henriette:
Hvis der ikke er nogen af dine gæslinger der er under halv størrelse af de andre så har du ingen vilde grågæs i flokken. Det har jeg heller ikke og vil skyde på at jeg ikke har nogen der vejer under 4,5 kg. i slagtet tilstand.
Nu ved jeg ikke hvor meget foder du har givet dem ved siden af græsset. Jeg har fodret mine med foder ad. lib. hele opvæksten igennem, plus alt det græs de har kunne rumme og jeg tror ikke at de bliver meget større, end de er nu. Jeg har meldt dem til slagt midt i Oktober men hvis dine har levet primært af græs så vil det sikkert ikke skade at fede dem færdigt på noget kraftfoder og vente med at slagte dem til sidst i oktober, eller engang i november.
Hvis jeg var dig ville jeg vænne dem til at spise inde i en lille indhegning så de var til at lokke ind når "dagen kommer".
Hvis man trænger gæs op i en krog, eller lign., når de skal fanges så har de tendens til blot at ligge sig ned og "give op" så min erfaring er at de ikke flakser rundt som eks. høns kan gøre det.

Janni: Jeg har ikke mere at sige.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: de flyver skisme
« Svar #47 Dato: 16 ſeptember , 2013, 22:10 »
@ Danny

I det du skriver til mig, er du vist selv fyldt med mange fordomme, om hvad jeg gør eller ikke gør eller for den sags skyld mener om folk.

Hvis du bliver træt af mine indlæg, så må du jo læse udenom dem. Men det kan jeg se at du ikke gør, siden du f.eks. ved hvad jeg har til salg. At du indsætter " avler på ret og kravl" uden den sammenhæng det er skrevet i, giver ikke så meget mening. Andet end du måske kan få andre til at synes det samme om mig, men fred være med det.

Det er da for øvrigt helt op til folk hvad de mener, tænker, tror og ikke mindst holder af fjerkræ.
« Senest Redigeret: 17 ſeptember , 2013, 08:16 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: de flyver skisme
« Svar #48 Dato: 16 ſeptember , 2013, 23:16 »
Mine gæs spiser lidt korn om morgenen, og desuden er de slemme til at hugge hønsenes æglægningsfoder. Tak for tippet med at "hjørne" dem.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: de flyver skisme
« Svar #49 Dato: 17 ſeptember , 2013, 10:35 »

Tråden handler om danske gæs kan flyve, dette har jeg fået besvaret. Jeg er ked af læse den tone som denne tråd har udviklet sig til, og vil gerne minde om den gode tone.

Man må jo avle hvad man lyster, men en god avler gør køber opmærksom på om det er til havebrug eller udstillingskvalitet og dette burde prisen jo så afspejle.
Vil køber være sikker på en handel dukker man selv op  og ser forældrene, og så håber avler har styr på stammesamsætningen.
Eller betaler man prisen og håber som jeg dyrene falder godt ud. I det her tilfælde var jeg heldig at få søde plejebørn og snart lidt steg.
Gode udstillingsdyr forbruger det samme som have opdræt men kræver en del mere tid at stamme sammensætte, og fra sortere, så det kommer jo helt an på hvad man vil bruge dyrene til slutligt.
Folk er forskellige og stiller forskellige krav, dog er jeg selv glad for de svar som Lene tit hjælper alle vi fjertosser med ;)
Og lad os så lukke denne tråd da spørgsmålet er så rigeligt besvaret.





Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: de flyver skisme
« Svar #50 Dato: 17 ſeptember , 2013, 21:46 »
Tråden handler om danske gæs kan flyve, dette har jeg fået besvaret. Jeg er ked af læse den tone som denne tråd har udviklet sig til, og vil gerne minde om den gode tone.

Og lad os så lukke denne tråd da spørgsmålet er så rigeligt besvaret.

Helt enig. Men åh, men jeg er så spændt på, hvad deres slagtevægt bliver. Vil du ikke skrive det - et eller andet sted - når du kommer så langt?

Jeg har selv haft en uspecificeret hvid gås engang, som kun kom op på godt to kilos slagtevægt. Men det viste sig, at hun havde slugt et stykke ståltråd, som havde gennemboret kråsen. Stakkels kræ - intet under, at hun havde haft svært ved at spise og tage på!
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat