Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Farver/genetik  (Læst 29865 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ÆGGEKAGEMAND

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 54
Sv: Farver/genetik
« Svar #30 Dato: 28 Oktober , 2014, 12:45 »
"If you are trying to raise chicks to sell and want to ensure that all the chicks will be blues, then breed black-laced (blbl) to splash-laced (BlBl).  All chicks from this cross will be blue-laced (Blbl)." Det må altså være et udfald af min hane som havde splash laced genet og min tværstribede høne ? Dvs den brune skruk høne havde nok ingen befrugtede æg ?

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Farver/genetik
« Svar #31 Dato: 28 Oktober , 2014, 13:53 »
Tror ikke din tværstribede høne har været på spil for så ville hanekyllingerne være tværstribet hvilket de ikke er. Så nok den Brune(guldhalsede) høne der er mor til disse. Et andet spørgsmål er om du har et billede af avlshanen for tænker han måske "bare" er splash/spættet/andalusierhvid siden kyllingerne er faldet ud som de er.

Hønekyllinger en ensfarvet blå, men meget ujævn i farven.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Farver/genetik
« Svar #32 Dato: 28 Oktober , 2014, 15:34 »
Hanerne. Vil mene de er så kaldt blue laced red ?





En "sølv"høne.. Laced genet må være fra fadderen med mindre det er fra den tværstribede man finder genet for dette? uanset hvad så er det kun hanerne der er "plettede" og det var fadderen også men sort plettet..måske har det været blåt ?





Der er ikke meget randtegning (laced) på dem.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline ÆGGEKAGEMAND

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 54
Sv: Farver/genetik
« Svar #33 Dato: 28 Oktober , 2014, 15:36 »
Takker for input , kan se hvad du mener ..Hanen skal jeg se om jeg kan finde et photo af. han lå død under sin pind da kyllingerne var ganske små...men han var bare helt hvid med "pletter" hist og pist af sort..tænker nok det er det der hedder splash .

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Farver/genetik
« Svar #34 Dato: 28 Oktober , 2014, 15:37 »
Blå på blå giver spættet og sort på spættet giver blå.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline ÆGGEKAGEMAND

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 54
Sv: Farver/genetik
« Svar #35 Dato: 28 Oktober , 2014, 15:38 »
Nej det er der ikke Lene men til at starte med var de alle bare sorte..tror ikke de er færdige med at udvikle sig..spørgsmålet er om der er grobund for at få nogen  i fremtiden

Offline ÆGGEKAGEMAND

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 54
Sv: Farver/genetik
« Svar #36 Dato: 28 Oktober , 2014, 15:40 »
Tak lene..så en ny guld randet i flokken ville måske være godt?

Offline ÆGGEKAGEMAND

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 54
Sv: Farver/genetik
« Svar #37 Dato: 28 Oktober , 2014, 15:41 »
Er den jeg kalder for sølv så "lyseblå" hahahaha

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Farver/genetik
« Svar #38 Dato: 28 Oktober , 2014, 15:54 »
Hvis du fortsætter med dem, er der nok grobund for en masse urene farver.

Så det kommer nok an på hvad målet skal være med dem?

Det med at lave nye farver eller føre en farve fra en race til en anden er ikke noget som man lige laver på en formiddag.
For det tager mange generationer, en plan, stort tillæg(god plads i fryseren), kraftig sortering i afkommet, samt ikke mindst en god portion held.

Men har man lysten og pladsen til det er det nu meget sjovt. Men bedst at have et mål om hvad det forhåbentligt skal ende med.
« Senest Redigeret: 28 Oktober , 2014, 16:00 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline ÆGGEKAGEMAND

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 54
Sv: Farver/genetik
« Svar #39 Dato: 28 Oktober , 2014, 16:04 »
Tid har jeg masser af og formålet er unikke farver ikke så meget at skabe en ny farve eller hvad man siger men kun for at få noget der ikke er så mange af. Jeg har endnu ikke set en blue laced red i  nogen haver endnu men forhåbenligt snart i min :) Pladsen i fryseren bliver aldrig brugt på egne dyr men de dyr jeg ikke ønsker de skaber glæde i familie medlemmers og venners have samt frysere ..MHT til urene farver så syner de nu rene nok ;)..kender ikke til urene farver kun til smukke farver og BLR er sindsyg smuk imho ...så formålet bliver måske i sidste ende BLR høns ...

Offline ÆGGEKAGEMAND

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 54
Sv: Farver/genetik
« Svar #40 Dato: 28 Oktober , 2014, 16:08 »
Fandt svaret i mit link .."To intensify color, sometimes breeders cross in a redder breed, but then line breed selecting for the darker red shades. "

Offline ÆGGEKAGEMAND

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 54
Sv: Farver/genetik
« Svar #41 Dato: 28 Oktober , 2014, 16:09 »
More importantly, the Blue gene is needed to shift the eumelanin markings from black to blue.  Blue is a co-dominant gene which is not sex-linked. 

BlBl = splash-laced (lacing a very pale shade of blue, sometimes resulting in some feathers being blue and some white - not showable)
Blbl = Blue-laced (correct blue lacing on a red groundcolor)
blbl = Black-laced (black lacing on a red ground color -- basically a gold lace, though the ground color is more red than the preferred)

As a co-dominant gene, blue-lacing does not breed true.  That means if you breed two blues (Blbl) you get 1/4 black, 1/2 blue and 1/4 splash.  This is the preferred breeding of those working to develop the color -- resulting blacks and splashes are culled.

If you are trying to raise chicks to sell and want to ensure that all the chicks will be blues, then breed black-laced (blbl) to splash-laced (BlBl).  All chicks from this cross will be blue-laced (Blbl).

Breeding blue-laced (Blbl) to splash-laced (BlBl) gives half blue-laced and half splash-laced.
Breeding blue-laced (Blbl) to black-laced (blbl) gives half blue-laced and half black-laced.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Farver/genetik
« Svar #42 Dato: 28 Oktober , 2014, 16:56 »
Ok så i stedet for at kalde dem urene, så kan de hedder kryds eller mix farver.

Husk også at randtegningen skal være der, for at det bliver en blue laced red eller blå rød/randet, som den nok skulle hedder på dansk. 

Har lige googlet blue laced red og de ligner nu meget dem som hedder blå guld/randet.
« Senest Redigeret: 28 Oktober , 2014, 16:59 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Farver/genetik
« Svar #43 Dato: 28 Oktober , 2014, 17:13 »
Guld blårandede eller retter sagt Røde blårandede som de burde hedde findes da i Danmark.

Men hvis du vil lave dem selv kræver det at de rigtige generne er til stede og sammensættes rigtigt for at farven kommer frem.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline ÆGGEKAGEMAND

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 54
Sv: Farver/genetik
« Svar #44 Dato: 28 Oktober , 2014, 17:52 »
Guld blårandede eller retter sagt Røde blårandede som de burde hedde findes da i Danmark.

Men hvis du vil lave dem selv kræver det at de rigtige generne er til stede og sammensættes rigtigt for at farven kommer frem.

Ok og aftale :) Mange tak for råd,irettesetelser og vejledning..