Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: afliv ræv  (Læst 13521 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline glenn_24

  • Bruger
  • Indlæg: 27
afliv ræv
« Dato: 18 Juni , 2013, 00:52 »
jeg er ny hønse ejer og ræven har været på besøg på 2 dagen efter jeg fik mine høns den har dog ikke kunne komme ind til dem.
der var tydelige rævespor omkring hønsegården.. og nu vil jeg så sætte inde inden den snupper nogle af mine høns må en ræv skydes eller aflives når den er indfanget eller hvad skal jeg gøre med den hvis jeg får fat i den..


Offline SigneJohanneBonde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 325
Sv: afliv ræv
« Svar #1 Dato: 18 Juni , 2013, 01:32 »
Jeg tror bestemt ikke, at man må skyde eller aflive ræve på den her tid af året, da de jo har unger, de enten skal fodre eller give die.
0,4 maran, 0,1 dværgwyandot, 0,1 brahma, 0,1 islandsk landnams, 0,4 araucana, 0,3 skånske blomsterhøns, 0,1 wyandot, 0.2 orpington, 0,1 faverolles,  0.1 landhane, 1,0 huskat, 1,0 cavalier king charles spanel og 1,0 russisk landskildpadde.

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: afliv ræv
« Svar #2 Dato: 18 Juni , 2013, 05:38 »
I henhold til loven må ræven fanges i fælder og skydes hele året rundt hvis det sker indenfor 25 m fra hold af fjerkræ. Og det uanset om den har unger eller ej...
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: afliv ræv
« Svar #3 Dato: 18 Juni , 2013, 05:39 »
du må altid bekæmpe skadedyr , hos dine husdyr, du skal dog ha jagttegn for at sætte fælder op og aflive dyr, medminder du i fustration kommer til at banke mikkel med en jernstang. husk mikkel har unger, så en tæve med tydelige patter, vil medføre en del lidelse for ungerne der så sulter ihjel.

Offline glenn_24

  • Bruger
  • Indlæg: 27
Sv: afliv ræv
« Svar #4 Dato: 18 Juni , 2013, 07:48 »
jeg snakker lige men en vend som har jagt tegn og låner en fælde af ham og så må vi jo se og det er en tæve eller en han ræv der ryger i fælden.
hvis det er tæven får hun en tur med vandslangen inde i buret inde jeg slipper hende igen i håb om hun bliver så rad for og nærme sig ham den sindsyge med haveslangen, og handen får en hurtig aflivning... men tak for svarene.. så kan jeg også have god somvitighed over for de små selvom det er et skadedyr..

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: afliv ræv
« Svar #5 Dato: 18 Juni , 2013, 09:26 »
Ræven er en del af dansk natur, den skal også have lov til at være her. Og jeg udtaler mig altså som hønse opdrætter, og har mange 100 Orpington´er gående, samt de ny fødte lam (vi har også fåre-avl med stam-besætning) er også udsatte for at blive ræve føde.
Men det er nu engang min pligt at sørge for at mine indhegninger er iorden, og det er noget jeg går meget op i, for at forhindre ræven i at tage mine mange høns samt lam.
Det kan lade sig gøre, hvis man er omhyggelig med sin hegning, og jeg har således ikke mistet dyr til ræven i rigtig mange år.
NB: mine indhegning er absolut ikke nogen "fort nox", blot simple indhegninger med ikke højt hegn eller overdækning, ikke noget nedgravet.
MEN vigtigst af alt, der er el-hegn. Med et el-hegn, korrekt opsat, behøver jeg ikke tænke på ræven, som jeg ved går rundt langs indhegninger hver nat.
Den får selvfølgelig sin belønning for god opførsel :)  og bliver tildelt slagteaffald, døde dyr osv., som blot lægges udenfor hegnet.
« Senest Redigeret: 18 Juni , 2013, 09:29 Fra Rudy »

Offline glenn_24

  • Bruger
  • Indlæg: 27
Sv: afliv ræv
« Svar #6 Dato: 18 Juni , 2013, 09:57 »
jeg forstår da godt hvad du mener med ræven er en del af den danske natur.og jeg har også overdækket hønsegård og nedgravet net. men jeg har også børn og har bestemt ikke tænkt mig og skulle have elhegn i haven..

og når det nu er lovligt og aflive en ræv har jeg ingen betænktlighed hvad det angård..

ps. rotter er jo også en del af den danske natur og jeg er rimlig sikker på du ikke lader med slippe med en belønding...?

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: afliv ræv
« Svar #7 Dato: 18 Juni , 2013, 10:05 »
jeg forstår da godt hvad du mener med ræven er en del af den danske natur.og jeg har også overdækket hønsegård og nedgravet net. men jeg har også børn og har bestemt ikke tænkt mig og skulle have elhegn i haven..

og når det nu er lovligt og aflive en ræv har jeg ingen betænktlighed hvad det angård..

ps. rotter er jo også en del af den danske natur og jeg er rimlig sikker på du ikke lader med slippe med en belønding...?

Din holdning mht. inddragelse af rotter syntes jeg rimelig malplaceret!

Der skal bestemt ikke være strøm på hegnet i haven når man er hjemme. Det har jeg heller ikke når mine børnebørn løber rundt. Så alt kan lade sig gøre.
NB: ofte kan ræven grave dybere end folk har grave sikring ned lang hønsegården!!

Offline RandiL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 200
afliv ræv
« Svar #8 Dato: 18 Juni , 2013, 10:30 »
Ræven er en del af dansk natur, den skal også have lov til at være her. Og jeg udtaler mig altså som hønse opdrætter, og har mange 100 Orpington´er gående, samt de ny fødte lam (vi har også fåre-avl med stam-besætning) er også udsatte for at blive ræve føde.
Men det er nu engang min pligt at sørge for at mine indhegninger er iorden, og det er noget jeg går meget op i, for at forhindre ræven i at tage mine mange høns samt lam.
Det kan lade sig gøre, hvis man er omhyggelig med sin hegning, og jeg har således ikke mistet dyr til ræven i rigtig mange år.
NB: mine indhegning er absolut ikke nogen "fort nox", blot simple indhegninger med ikke højt hegn eller overdækning, ikke noget nedgravet.
MEN vigtigst af alt, der er el-hegn. Med et el-hegn, korrekt opsat, behøver jeg ikke tænke på ræven, som jeg ved går rundt langs indhegninger hver nat.
Den får selvfølgelig sin belønning for god opførsel :)  og bliver tildelt slagteaffald, døde dyr osv., som blot lægges udenfor hegnet.
Dejligt at læse sådan et indlæg Rudy

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: afliv ræv
« Svar #9 Dato: 18 Juni , 2013, 10:36 »
Dejligt at læse sådan et indlæg Rudy

TAK Randi!!

Selvom vi alle elsker og passer vore høns rigtig godt, kan vi jo også godt være gode ved andre dyr :)   det syntes jeg netop er min vigtige pointe!

Jeg kunne aldrig finde på at begå drab på en ræv i tiden med unger. For HVIS den har unger der var afhængige af moderen, så syntes jeg det er en meget grim form for dyrplageri at disse unger bare skal sultes ihjel, fordi man ikke lige har forstået at hegne korrekt ind.

Fordi noget er lovligt, behøver det bestemt ikke være etisk korrekt. Det ser vi desværre mange eksempler på i dette samfund!

Offline glenn_24

  • Bruger
  • Indlæg: 27
Sv: afliv ræv
« Svar #10 Dato: 18 Juni , 2013, 11:52 »
how rudy jeg sagde netop ikke jeg ville aflive tæven hvis hun  røg i fælden jeg ville give hende en tur med vandslangen og slippe hende fri i håbet om hun ville få en forskrækelse og aldrig komme tilbage...

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: afliv ræv
« Svar #11 Dato: 18 Juni , 2013, 11:59 »
how rudy jeg sagde netop ikke jeg ville aflive tæven hvis hun  røg i fælden jeg ville give hende en tur med vandslangen og slippe hende fri i håbet om hun ville få en forskrækelse og aldrig komme tilbage...

Jeg sidder og smiler, idet jeg læser trådens overskrift, som du selv har forfattet da du er trådstarter på tråden omhandlende: AFLIV RÆV. Det er det jeg responderer så kraftigt på!

Offline glenn_24

  • Bruger
  • Indlæg: 27
Sv: afliv ræv
« Svar #12 Dato: 18 Juni , 2013, 12:08 »
oki om det er forkert eller ej bliver vi nok enige om...

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: afliv ræv
« Svar #13 Dato: 18 Juni , 2013, 12:12 »
jeg forstår da godt hvad du mener med ræven er en del af den danske natur.og jeg har også overdækket hønsegård og nedgravet net. men jeg har også børn og har bestemt ikke tænkt mig og skulle have elhegn i haven..

Man kan altså godt lære sine unger ikke at røre ved elhegn, ellers gør de det jo kun en gang...
Vi har haft elhegn i haven altid, da vi har heste gående helt tæt på vores have, faktisk hele vejen rundt, og det har begge vores unger klaret uden problemer.
De fleste børn er jo ikke dumme, de er bare børn,  og kan forstå rigtig meget, også selvom de kun er 1,5 år
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: afliv ræv
« Svar #14 Dato: 18 Juni , 2013, 14:27 »
skal vi ikk bare sige at rigtige drenge har pi.... på tråden, men kun en gang