Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fravalg af høne??  (Læst 4338 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Louise Rosenbaum

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 537
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Fravalg af høne??
« Dato: 07 Juni , 2013, 07:42 »
Min Araucana hane går træder ikke sin største flotte Araucana-frue - førerhønen. Er det almindeligt? Det er ikke hendes størrelse, for han lykkes fx med at befrugte en stor Maran ; )   
Så er der kun to Araucanaer tilbage, men det gir altså stadig en lidt sølle befrugtning. Når letalgenet også tar sin andel af kyllinger, er det svært at få skrukudruget mere en 1-2 kyllinger af gangen...
Jeg har intimbarberet dem... Måske skal jeg bare se, om jeg kan skaffe flere høner?
« Senest Redigeret: 07 Juni , 2013, 07:45 Fra Hyggehøns i Dråbyland »

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Fravalg af høne??
« Svar #1 Dato: 07 Juni , 2013, 08:08 »
Du har vel ikke fået klippet den store frue for kort, så hun stikker, for så træder han hende ikke...?
Hvis du satser på skrukudrugning, ja så begrænser det sig jo, hvis de høner du har, allerede har været skruk, og hvorfor kommer der kun 2-3 kyllinger pr. gang ? er det fordi befrugtningen er dårlig ? eller lægger de ikke flere æg
Araucana plejer ikke at skulle klippes, for at kunne befrugte, men det kan være at han faktisk ikke har så meget at gøre godt med, og så må du jo skifte ham ud
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Louise Rosenbaum

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 537
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Fravalg af høne??
« Svar #2 Dato: 07 Juni , 2013, 08:18 »
Jeg synes, de er studset ensartet, men vil lige gå det efter i aften. De lægger lg hver/hver anden dag. Det er dværgdotte, dværgorpington, silke, kochin og en enkelt "cirkus Araucana" (lægger grønne, ikke blå æg) der skrukker, så det er helt fint. Men ja befrugtningen er lav, lyste et hold i går 2 ud af 9 med liv i... Hvis letalgenet også går i spil blir det let øv. Men det er tydeligt at han accepterer førerhønens afvisning, han prøver hende ikke engang! Alle andre racer træder han lystigt, dvs. Førerhønen aldrig, en anden Araucana sjældent og den 3. Araucana er en af hans favoritter.. Det er nok bare med at skaffe et par blå og sorte damer mere...selvom det er svært.
« Senest Redigeret: 07 Juni , 2013, 08:20 Fra Hyggehøns i Dråbyland »

Offline Berit Linea

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 872
Sv: Fravalg af høne??
« Svar #3 Dato: 07 Juni , 2013, 08:28 »
Jeg synes det lyder som om din hane er en kylling  *g . Han skal da vise hvem der er herre i hønsegården  ;). Med mindre at han er den sødeste og smukkeste "ever" så skift ham ud med en som kan give nogle kyllinger  :police:
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline lilleholm

  • Bruger
  • Indlæg: 141
Sv: Fravalg af høne??
« Svar #4 Dato: 07 Juni , 2013, 08:46 »
Jeg har lige "klækket" araucana kyller i går. Der er ihvertfald 1 blå (har endnu ikke helt tjekket hvad og hvor mange der kom).
Jeg har en blå kylle fra samme kombination (fra et tidligere kuld). Med de skønneste kindfjer. Kindfjerne kommer desværre ikke til sin ret på billedet  ???
Araucana (stor race) :
- 1.2 sorte (med tuffer).
- 1.2 sorte
- 0.2 splash
- 11.12 guld/sort hvedefarvet (kyllinger fra 2016)
- 7.10 hvid (kyllinger fra 2016)

dværg araucana (dværg race) :
- 1.2 vildfarvet (dansk baggrund)
- 2.1 guld/blå hvedefarvet (tysk baggrund, med tuffer)
- 2.3 vildfarvet (tysk baggrund, med tuffer)

dværg nøgenhals (dværg race)
- 6.10 sort
- 1.1 splash
Derudover har vi lidt Skånsk Blomsterhøne, Maran, & Brahma.

Offline Louise Rosenbaum

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 537
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Fravalg af høne??
« Svar #5 Dato: 08 Juni , 2013, 09:18 »
Hehe, Berit... Han er så smuk og i øvrigt dygtig til at passe sin flok...men det er da en overvejelse værd ; )  ville ikke gøre noget med en mere tam gut dog.

Lilleholm: Skal du beholde den blå hvis det er en høne ; )