Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Blå Guldhalset Engelsk Araucana  (Læst 10916 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Blå Guldhalset Engelsk Araucana
« Svar #15 Dato: 16 Maj , 2013, 18:01 »
Mon ikke Engelske Araucana og Araucana trods alt har mere tilfælles end Wyandot og Araucana har ?.

De to Araucanaer har da skæg, løbsfarve, kam og så den førnævnte ægfarve tilfælles.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline AnitaL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 56
Sv: Blå Guldhalset Engelsk Araucana
« Svar #16 Dato: 16 Maj , 2013, 22:30 »
Som jeg har forstået det, stammer begge typer oprindeligt fra colonca høns fra chile. De lagde blå æg,  en farve der er dominant. Colonca blev parret med Quetro  og så fik man  kort fortalt araucana med og uden hale. Der er senere rettet til og fra men ophavet er det samme for begge racer.  Men ret mig hvis jeg tager fejl

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Blå Guldhalset Engelsk Araucana
« Svar #17 Dato: 17 Maj , 2013, 21:58 »
Havde Gunnis datter ikke nogle Guldhalsede og Blå til salg for et stykke tid siden i Engelske Araucana og med disse farver kan man lave de Blå guldhalsede uden at blande andre racer ind over. Ellers kan det nemlig blive nødvendigt at blande en anden race ind over for at lave farven og her ville en Araucana uden hale nok være det bedste valg for at lave dem.

Hvilke farver har du Anita?

Vi kan måske lige finde ud af hvad der er til stede inden avlsplanen bliver lagt, men ellers skal jeg nok hjælpe med hvad du kan gøre for at fremavle farven.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline AnitaL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 56
Sv: Blå Guldhalset Engelsk Araucana
« Svar #18 Dato: 20 Maj , 2013, 09:59 »
Tusind tak Frank. Jeg har sendt dig en PB håber det er ok :)

Offline Schliemann, Viben

  • Bruger
  • Indlæg: 161
Sv: Blå Guldhalset Engelsk Araucana
« Svar #19 Dato: 21 Maj , 2013, 12:50 »
Hej Anita  :)
Jeg har noget du kan bruge, hvis du vil...
Jeg har en sort hane ren Engelsk og en splash høne, ren Engelsk og de er blevet forældre til en blå med gult som jeg kalder dem, det er hanens skyld, da han åbenbart bærer(skjult) på gult i halskraven.

Mvh Viben
Uva Uvam Vivendo Viria Fit ="A apple change to a grape by living with grapes"

Opdrætter af Silkehøns i gul med skæg, hvid uden skæg, stor.