Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Antal æg  (Læst 12074 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Antal æg
« Svar #15 Dato: 14 Maj , 2013, 10:13 »
Jeg tror, I har været meget uheldige.
Mine marandamer, både de store og dværgene giver mig mange æg, 5-6 æg/høne om ugen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Olversdottir

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 374
    • stutterihektor.com
Sv: Antal æg
« Svar #16 Dato: 14 Maj , 2013, 10:26 »
jeg har også opdaget at det er ikke samme hvor du får dit foder fra ..
Jeg køber mit fuldfoder hos Raunsmed men han er også kun nogle få km fra hvor jeg bor ..
Når jeg har fået foder et andet sted hen fra så går hønsnene ned i ægglægning ?
Ved ikke hvorfor det er men det siger mig at jeg skal kun købe foder der :)
Mine får fuldfoder køkkenrester og det de kan skrabe udenfor :)
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Antal æg
« Svar #17 Dato: 14 Maj , 2013, 11:00 »
Der ER meget forskel på foder, de forskellige mærker imellem.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Antal æg
« Svar #18 Dato: 14 Maj , 2013, 12:53 »
Men hvis ALLE andre spytter æg ud som de plejer...så kan det jo ikke være foderet!! Igen vil jeg gerne pointere, at hvis man har høns, der går frit og KUN får hvede ved siden af..jamen så finder de tilstrækkeligt meget selv, så der sagtens kommer æg hver dag. Dog ingen regler uden undtagelser..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Marianne Hørmand

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 147
Sv: Antal æg
« Svar #19 Dato: 14 Maj , 2013, 14:39 »
Jeg køber mit foder hos land og fritid. Mon det har betydning   Når jeg kommer hjem i dag fra arbejdet, henter jeg øksen hvis de ikke har lagt æg. Bare øv når de er fra sidste sommer.

Miss Christina

  • Gæst
Sv: Antal æg
« Svar #20 Dato: 14 Maj , 2013, 15:09 »
hvad med lige at give dem anden mad inden du prøver med øksen

prøv med en gang katte tørfoder bare i små 14 dage oven i deres æglægningsfoder du kan nøjes med det billige
kan deres æg ellers være lagt udenfor...


Offline cmilton

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 336
  • Be Happy :D
Sv: Antal æg
« Svar #21 Dato: 14 Maj , 2013, 15:19 »
Uanset hvor du køber foder, er det jo ikke ensbetydende at ALLE fungere bedst på det samme :) Det er jo trods alt forskellige individer uanset race... Synes også det er lidt for "nemt" bare at tage øksen, men måske du er træt af dem i forvejen siden du hurtigt "ty'er" til det ??
Prøv med noget andet foder - tjek for utøj og husk at tjekke ALLE steder i haven, havde selv dv wyandotter som "ikke" lagde æg, og var pænt træt af det, men fandt så under et rabarberblad godt 20 æg :P
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline Marianne Hørmand

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 147
Sv: Antal æg
« Svar #22 Dato: 14 Maj , 2013, 18:20 »
Alle steder , tror jeg :-), i haven er tjekket. Kattefoder som suplement er prøvet , frikadeller, skinke, selv friske blåbær er prøvet, men et andet mærke i æglægningsfoder er ikke prøvet. Måske de ikke trives i flokken , selv om de jo har været her længe   De er sunde og raske og fri for utøj. Jeg glæder mig dog over at jeg har to ungdyr/ store kyllinger, sim jeg har haft siden de var 2 uger, jeg vil ihvertfald lade dem vokse op og se deres udvikling.

Offline TosseTina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 563
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: Antal æg
« Svar #23 Dato: 14 Maj , 2013, 18:55 »
Mine maraner lægger 21 om ugentlig nu.  En har lagt sig skruk og tre lægger æg. Men ved snart ikke om det er rigtige maraner, det har der jo været lidt skrevet om herinde. Har jo købt dem ved rosengård i Sønderjylland. Men jeg er glad ved dem, for det var jo for at få æg at de blev købt og det får jeg. Der var dog en af de fem som jeg købte der var lidt anderledes. Den lagde meget mørke, men små æg og kun tre-fire om ugen. Så fik den orm igen og igen. De andre var efter den, hev den endda nogle gange i kammen. Så fik den en udposning foran pga siddepinden har været for skarp, så jeg slagtede den. Hanen parrede sig med den hele tiden, men da min dotte udrugede æggene, var ægget fra den, det eneste hvor der ingen kylling kom.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Marianne Hørmand

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 147
Sv: Antal æg
« Svar #24 Dato: 14 Maj , 2013, 19:16 »
Ja der er forskel også inden for samme race. Jeg har nok været lidt uheldig med dem. De andre jeg har er fra anden stamme. Så deres udvikling venter jeg spændt på :-)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Antal æg
« Svar #25 Dato: 14 Maj , 2013, 20:51 »
Jeg *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Antal æg
« Svar #26 Dato: 14 Maj , 2013, 22:37 »
Har selv lige købt to fra Rosengård..fine dyr osv, men maraner er de altså ikke, selvom de "hedder" det hos Rosengård :)

Jeg tror stadig ikke, at et andet æglægningsfoder vil gøre forskel, så kan godt forstå, hvis du siger farvel og tak, selvom du har været glade for dem.. Tjek evt leveren, hvis du gider!? :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling