Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Antal æg  (Læst 12116 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Hørmand

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 147
Antal æg
« Dato: 02 Maj , 2013, 19:11 »
Hvor mange æg lægger jeres maran pr uge. ? Mvh

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Antal æg
« Svar #1 Dato: 02 Maj , 2013, 19:15 »
5-6 stk om ugen om sommeren, lidt færre om vinteren
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline wicki

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 85
Sv: Antal æg
« Svar #2 Dato: 02 Maj , 2013, 19:36 »
både dværg og stor ligger et hver anden dag, en gang imellem
kommer der dog et hver dag.. :)
Mvh Wicki

0.1 Gråstribet Dv. Maran
0.1 sort kobber maran
0.1 gul sort colombia sussex/austrolops blanding
0.4 isa'er
0.2 maraucaner
0.0.5 engelske araucanaer
0.1 Fransk bulldog
0.1 Dv Hoppe
1.0 Skøn kæreste
2.0 Dejlig søn

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Antal æg
« Svar #3 Dato: 02 Maj , 2013, 21:38 »
Mine er efterhånden to og tre år gamle, og lidt for godt polstrede. Det resulterer i ca. 3-6 æg fra 8 høner om sommeren pr. dag, og om vinteren er jeg heldig hvis jeg sammenlagt får 15 æg på en hel uge fra samtlige høns.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marianne Hørmand

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 147
Sv: Antal æg
« Svar #4 Dato: 13 Maj , 2013, 19:30 »
Uhm... Jeg får et om ugen, højst. De er fra sidste sommer og burde lægge flere, det sagde opdrætteren også, som jeg købte af. Da var de i fuld æglægning , men er aldrig kommet i gang hos mig. Tænkte at vi skulle tage øksen i aften, det må de have hørt i nat, for i dag lå der pænt to æg fra mind to maraner! Venter luge og ser tiden an til weekenden. :-)

Offline Steen S. Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 112
Sv: Antal æg
« Svar #5 Dato: 13 Maj , 2013, 20:34 »
Jeg læner mig også op ad øksen. 2 høns der giver ca 2 - 3 æg om ugen. Æg som ikke engang er specielt mørke. Maran har været en skuffelse her og er på vej ud. Selv mine dværgkochin slår dem med mange længder i æggeydelse på samme foder som maran'erne. Hvede-byg-hønsepiller, 1/3 af hver slags samt oceaner af plads til at finde orme, græs, mælkebøtter......
Vild med store tværstribede Plymouth rock og dværgkochin

Offline Marianne Hørmand

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 147
Sv: Antal æg
« Svar #6 Dato: 13 Maj , 2013, 20:48 »
fuldstændig enig. har også dværgkockin der dagligt lægger æg. eneste problem med dem er at 5 ud af 6 er skruk i øjebliket :-)

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Antal æg
« Svar #7 Dato: 13 Maj , 2013, 21:05 »
Uhm... Jeg får et om ugen, højst. De er fra sidste sommer og burde lægge flere, det sagde opdrætteren også, som jeg købte af. Da var de i fuld æglægning , men er aldrig kommet i gang hos mig. Tænkte at vi skulle tage øksen i aften, det må de have hørt i nat, for i dag lå der pænt to æg fra mind to maraner! Venter luge og ser tiden an til weekenden. :-)

Prøv at give dem ren æglægningfoder i en uges tid. Det er ikke usædvaligt at de går i stå ved flytning - det kan vare op til 2 mdr. at få dem op i produktion igen. Men med et godt boost af æflægning, kan man indimellem få dem igang. Det samme trick kan bruges om vinteren/foråret efter æggepause.
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Marianne Hørmand

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 147
Sv: Antal æg
« Svar #8 Dato: 13 Maj , 2013, 21:32 »
Hos os får de ren æglægningsfoder. Vi har haft dem siden marts. De går frit i haven med øvrige om eftermiddagen. Har også to stk fra marts, de får lige lov til at vokse op, så vi kan se hvad de kan. Maran er jo et flot dyr, men vi vil også gerne have æg :-)

Offline martin s j

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: Antal æg
« Svar #9 Dato: 13 Maj , 2013, 21:51 »
min maran ligger næsten æg hver dag de er bare ikke særlig mørke



1,1,2 moskusænder
0,0,10 danske land gæs
1,0,3 blandningshøns
0,1 mørk sussex
0,1 sort kobber maran
0,2 lys sussex i stor
0,1,14 rhode islander
0,1 isa brown
1,3 millefluer/Sabelpoot

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Antal æg
« Svar #10 Dato: 13 Maj , 2013, 22:16 »
Maran burde være en flittig æglægger (dog ikke 365 æg om året).

Men der kan sikkert være forskel på de forskellige variteter og stammer og IKKE mindst på fodringen. Mange sparer på æglægningsfoderet fordi de synes det er for dyrt.

Og så får hønsene en bunke hvede istedet for og bliver fede og dovne af det.

Høns skal have protein 14-16 %.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Antal æg
« Svar #11 Dato: 14 Maj , 2013, 06:53 »
Først vil jeg lige fortælle, at mine maraner, som jeg havde sidste år (2 stk) var lige som dine..flotte, veludviklede, åd godt af diverse foder og kom fra èn, som jeg stoler på.. Æggene var flotte,hendes egen marandame havde været skruk,hvis ikke flere gange, så ihvertfald èn gang, da jeh hentede æggene..her så jeg den nemlig! Jeg fik højst 1 æg ugentligt af to høns..nogle gange gik der endnu længere tid. De endte med at få bumble foot, så jeg hukkede hovedet af dem og ville egentlig have spist dem..men leveren så bare SLET ikke rigtig ud på dem. Den var orange og nærmest smadret, da jeg tog indvolde ud. HVIS du hukkerhovedet af dem, så prøv lige at tjekke leveren, kunne være interessant at vide. Jeg er nu sikker på, at det var derfor de ikke rigtig kunne lave æg.
En anden ting er, at hvis høns går frit i haven og UDELUKKENDE bliver fodret med hvede ved siden af, så burde de stadig lægge æg (antal efter race)! Som fx en nabo tre huse længere henne..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Olversdottir

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 374
    • stutterihektor.com
Sv: Antal æg
« Svar #12 Dato: 14 Maj , 2013, 07:34 »
Jeg få 1 æg pr dag og nogle gange 2 fra mine 2 dv damer som kommer fra Marianne :) fuld ud tilfreds med det ..
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Antal æg
« Svar #13 Dato: 14 Maj , 2013, 07:52 »
det kommer an på periode,   jeg får  nok 4 i gennemsnittet per høne/uge, men om det er høne der leverer 4 eller om det er hunden der finder æg før mig... >:(
har 4 maran damer og det er sjældent at der er 4 brune æg i kassen, de er nemme at se forskel på i forholdet til de andre æg der lægges.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline frydensberg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 125
    • frydensberg-billing
Sv: Antal æg
« Svar #14 Dato: 14 Maj , 2013, 08:08 »
Jeg har tre store maraner gående, de lægger tilsammen 16-17 æg om ugen, hver dag ligger der nok så nydeligt to æg og ca. hver anden dag er der 3.
Jeg har en mistanke om at der er een af dem der levere meget færre end de andre to, men jeg ved ikke hvilken...
De er ret præcis et år gamle nu.
De har en nydelig mørk farve, dog ikke i nærheden af den mørk chocolade farve, jeg har set fra frankrig...
Mange hilsner
Lena Frydensberg-Holm
Nybegynder udi hønseri
En Dejlig husbond
2 Dejlige drenge børn
0,1 british shorthair kat, Karma
1,0 Vapset sort labrador hvalp, Kaos
5,5 dværgvædder kaniner, gulrød og satin
1,1 hermelin Rex kaniner
0,3 sort kobber maraner
0,2 lys sussex stor
3,6 store wyandot kyllinger