Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Æg fra tyskland ...  (Læst 18063 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Olversdottir

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 374
    • stutterihektor.com
Æg fra tyskland ...
« Dato: 20 April , 2013, 10:23 »
Hej .. Nu har jeg fået nogle rugeæg fra tyskland ..
Jeg sagde til ham som solgte mig æggene at de måtte være blandede i farven ..
Nu er det som jeg fik skrivet på tysk og jeg ikke så god i tysk .. Nogen som kan fortælle mig hvad det betyder?
Gold-weizerfarb .. Schw-kupfer .. Og silber-gesperbet ..
 Og er det farver som er godkent i Danmark ?
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Æg fra tyskland ...
« Svar #1 Dato: 20 April , 2013, 10:50 »
gold-weizenfarbig  er hvedefarvet.  schw-kupfer er sort-kobber  og silber gesperbert er gråstribet.De hvedefarvede er ikke godkendt endnu i dk så vidt jeg lige husker
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Olversdottir

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 374
    • stutterihektor.com
Sv: Æg fra tyskland ...
« Svar #2 Dato: 20 April , 2013, 11:48 »
Tak for svar :)
De æg jeg fik er nærmest sorte ...
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Æg fra tyskland ...
« Svar #3 Dato: 20 April , 2013, 12:29 »
jamen såkrydser vi fingre for at der kommer en masse kyllinger *k
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Olversdottir

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 374
    • stutterihektor.com
Sv: Æg fra tyskland ...
« Svar #4 Dato: 20 April , 2013, 23:01 »
Nu er der nogle der har spørgt mig om hvor jeg fik de æg fra og det er ikke nogen hemlighed ..
http://www.1a-ei.de/
Hvis linken ikke må være her kan jeg fjerne den men jeg synes det er nemmere at have den her en at svara alle beskedene :)
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline KRISTINA

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
Sv: Æg fra tyskland ...
« Svar #5 Dato: 21 April , 2013, 08:10 »
Tak , for linket. Jeg bliver slemt fristet til at købe rugeæg fra de hvedefarvede/hvide. Jeg mangler plads:)
1.3 sort/sølv dobbeltrandet barnevelder, 3 isbukke og 1 dejlige grå schæfer.

Offline Olversdottir

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 374
    • stutterihektor.com
Sv: Æg fra tyskland ...
« Svar #6 Dato: 01 Maj , 2013, 09:28 »
Nu bliver det spænende :) dag 17 i maskinen :)
Jeg har ikke kunnet se noget når jeg lyser fordi æggene er så mørke men jeg håber det bliver til nogle flotte kyllinge :)
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline Olversdottir

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 374
    • stutterihektor.com
Sv: Æg fra tyskland ...
« Svar #7 Dato: 01 Maj , 2013, 09:34 »
Og nu tænker jeg ???
Jeg kommer nok til med at få nogle haner ud af det men vil kun beholde 1 eller 2 ...
Hvordan er det med salg af Maranhaner ?
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Æg fra tyskland ...
« Svar #8 Dato: 01 Maj , 2013, 11:20 »
Salg af maran haner er lidt som salg af andre haner. Hvis ikke de kan sælges kan de ihvertfald spises. Det er godt kød  /o
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Æg fra tyskland ...
« Svar #9 Dato: 01 Maj , 2013, 11:44 »
@ Svandis

Er de hvedefarvede nogle du seriøst vil arbejde videre, og evt. få godkendt og optaget i Den Skandinaviske Fjerkræ Standard ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Olversdottir

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 374
    • stutterihektor.com
Sv: Æg fra tyskland ...
« Svar #10 Dato: 01 Maj , 2013, 11:57 »
Lene .. Det har jeg ikke besluttet endnu .. Jeg er ny i alt det her hønseri .. :)
Vil se om det kommer noget ud af de æg jeg fik ..
Men er der nogen som er begynt at avle på dem ?
Eventuelt hvis det kommer noget ud af dem ville jeg måske bytte .. Men jeg er lidt faldet for maran og de er ikke nemme at få fat i ...
Har i dag Araucana og Islandske Landnamshøns og så må vi se hvis jeg skifter mine Araucana helt med maran eller kommer til med at avle på begge ..
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Æg fra tyskland ...
« Svar #11 Dato: 01 Maj , 2013, 12:54 »
Jamen, vi har alle været begyndere engang, og vi kan også alle lære mere. Og til det findes der en masse klubber og specialklubber.

Jeg kan fortælle dig, at den person, som importerede de perlegrå Engelske Araucanaer fra England og fik avlet, udstillet og godkendt dem, OGSÅ var ny ud i det med høns. Så det er ikke så "farligt" endda.  /o

Maran ER en dejlig kombirace, ingen tvivl om det og vi kan sagtens bruger flere seriøse avlere af dem.
« Senest Redigeret: 01 Maj , 2013, 14:46 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tove

  • Bruger
  • Indlæg: 319
Sv: Æg fra tyskland ...
« Svar #12 Dato: 01 Maj , 2013, 14:40 »
Åh! Nej! Den slags må man da ikke vise frem. Hvis jeg nu slet ikke kan få nogen maraner - voksne eller kyllinger her på Sjælland. Så er jeg jo nødt til at købe både rugemaskine og ruge æg.

Fy altså! Fristelser
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline Olversdottir

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 374
    • stutterihektor.com
Sv: Æg fra tyskland ...
« Svar #13 Dato: 01 Maj , 2013, 15:47 »
Er der nogen der allerede avler på de hvedefarver ?
Og Tove du skal ikke være bange for rugemaskinen :)
Jeg begynte med en Madam Blå og jeg er blivet bidt af det med at ruge og have de små kyllinge :)
Nu har jeg så investeret i en Hova Bator som tager 42 æg og så en fra Holstebrogården .. Nu må vi se om hvem jeg beholder og hvem jeg sælger :) eller hvis jeg beholder dem alle :) men har nu gang i 27 Maranæg 9 Araucana og 60 fra Islandske Landnamshøns som jeg fik med mine forældre som kom fra Island med færgen :) det bliver spænende de næste 2-3 uger hvad kommer ud af alt det her :) vi har pt lavet 2 kyllingebox i stalden på henholdsvis 9kvm og 18 kvm og har 2 gamle store svinevarmelampe og 2 af de lille nyje som man kan købe i Harald Nyborg .. Men jeg synes at de store er meget bedre til at holde varmen for kyllingene så jeg skal prøve at få fat i nogle flere af dem :) og så er det også spørgsmål om at tage i brug endnu 1 hestebox på 9 kvm til høns ? Det ender nok med at jeg kan ikke have hestene inde fordi jeg har brugt hele stalden til høns :)
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline Tove

  • Bruger
  • Indlæg: 319
Sv: Æg fra tyskland ...
« Svar #14 Dato: 01 Maj , 2013, 17:00 »
Jeg har skam også nævnt det med en rugemaskine herhjemme....og min mand nikker velvilligt. Hm...den kommer jo nok før eller senere  ;).
Vi kan sagtens have maskinudrugede kyllinger. Vi har varmeplade (som vi foretrækker frem for varmelamper) og et glimrende kyllingebur.
Så det er mest et spørgsmål om hvilken maskine til hvilken pris og så lige hvornår.
Jeg vil helst ikke spise købekyllinger, de økologiske er absurd dyre, og de industrielle nægter jeg at have med at gøre. Så vi har skam tænkt os at lave en del kyllinger i løbet af sommeren, spise de fleste haner, og vælge blandt hønerne til avl og fryser (og evt salg).
Men det skulle nok lige vente lidt - f.eks til næste år. Og så frister du med de billeder fra Tyskland  ;)
Irrelevant spørgsmål: er det så islandske heste, du har? For det har vi  :)
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)