Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Røget fjerkræ.  (Læst 62947 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Røget fjerkræ.
« Svar #45 Dato: 26 April , 2009, 07:54 »
Her hos os er en af "national-spiserne" røget helt - MUMS
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Røget fjerkræ.
« Svar #46 Dato: 10 Maj , 2009, 17:55 »
I mange opskrifter står der at der skal lidt salpeter i saltlagen, det kan udelades hvis man ikke syntes om det, salpeter eller kalisalpeter virker som nitritsalt og har kun til formål at give kødet en lækker rød farve, smagsmæssigt forandre det intet.
Jeg har hørt, at private ikke kan købe salpeter mere, fordi man efter sigende kan bruge det til at lave bomber af (jf. "sprængt and"  *g).
Er der nogen der ved om det har noget på sig?
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Røget fjerkræ.
« Svar #47 Dato: 10 Maj , 2009, 18:03 »
Har engang lavet sprængt fasan, det var udmærket og dejligt mørt (blev også lidt rødligt i kødet uden salpeter) jeg brugte bare alm. salt. Så mon ikke også det gælder for høns/haner.
Mvh Marianne

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Røget fjerkræ.
« Svar #48 Dato: 10 Maj , 2009, 19:20 »
Bjørn, du kan ihvertfald ikke købe saltpeter uden videre. En af mine veninder sendte sin femtenårige i byen efter det. Han kunne ikke købe det i Matas - netop pga. bomberisikoen!
Du må frem med saltbøssen i stedet. Det smager også godt.

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Røget fjerkræ.
« Svar #49 Dato: 10 Maj , 2009, 19:39 »
Bjørn, du kan ihvertfald ikke købe saltpeter uden videre. En af mine veninder sendte sin femtenårige i byen efter det. Han kunne ikke købe det i Matas - netop pga. bomberisikoen!
Du må frem med saltbøssen i stedet. Det smager også godt.

Salpeter kan ikke længere købes af private da det bla. kan bruges til at fremstille krudt af, krudt fremstilles jo af trækul, svovl og salpeter ( det er vel også snart slut med svovl på tændstikkerne og trækul til grillen  ::) )
Men hvis man kender en slagter kan man være heldig og tiltuske sig lidt nitritsalt, men som jeg nævnte kan det sagtens udelades, til korttids saltning er det udelukkene farven der ændres af nitrit/salpeter.
« Senest Redigeret: 10 Maj , 2009, 21:28 Fra Bjørn Nielsen. »

GKV

  • Gæst
Sv: Røget fjerkræ.
« Svar #50 Dato: 17 Maj , 2009, 09:53 »
Nu må jeg ind og spørge om noget. Se jeg har længe ønsket mig en lille billig løsning til at røge kyllinger og ost. Tankerne har kredset om en Kaper Røghat, men er aldrig blevet realiseret.

Nu ser jeg så i linket, at der findes disse opretstående ovne til en billig penge. Kan de bruges til sådan lidt småpjank eller er det ikke umagen værd?

Den røgede ost er ikke hytteost , men en fast ost der skal have en tur. Plejer at købe den i Tjekkiet, men det er læææænge siden nu, jeg har været dernede og vil gerne forsøge mig med det.

--------------------------------------------

Så læste jeg jo også om de mere eksotiske retter og kan ikke dy mig for lige at give jer denne.

FYLDT KAMEL
1 Middelstor kamel
1 Stort lam
20 Høns
60 Æg
12 Kilo ris
2 Kilo pinjekerner
2 Kilo mandler
1 Kilo Pistacienødder
1 Kilo Sort peber
salt efter behov, 3-4 kilo
Samt masser af vand
 
Flå kamelen (det er et mareridt, at få skindet forbi puklen), lammet og hønsene. Tag indmaden ud og tør sveden af panden. Kog lammet, hønsene og risene. Rist pinjekernerne, mandler og pistacienødder til de er gyldne. Bland nødderne i risen. Kog æggene til de er hårdkogte og fjern skallen. Fyld de kogte høns med hårdkogte æg og ris. Fyld det kogte lam med de fyldte høns og ris. Fyld kamelen med lammet og ris. Kog kamelen i en jordgryde fyldt med hvidglødende kul. Kamelen er klar når den er mørkebrun. Læg de resterende ris på et stort (dette kan ikke understreges nok) fad og placer kamelen på fadet. Dekorer med hårdkogte æg og nødder og inviter 100 af din nærmeste familie og venner.

Mon ikke man i magel af en kamel kunne bruge en hest eller ko, der er da i hvert fald god afsætning for udsætterhøns? Bagefter kunne man måske anlægge en fiskedam i hullet :)

Opskriften er fra denne side.

http://www.arkaisk.dk/kogebog3.htm

VH Gunni.

 

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Røget fjerkræ.
« Svar #51 Dato: 17 Maj , 2009, 09:56 »
Det er da en opskrift!
Er den fra et orgie i det gamle Rom? Jeg synes jeg fra studietiden kan huske noget om det der med at stoppe et dyr ind i et andet dyr ind i et tredje... En slags kinderæg!
Er der nogen, der kan skaffe en slagtekamel - og hvem har plads til gryden? Så kan vi da holde fest ;D

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Røget fjerkræ.
« Svar #52 Dato: 17 Maj , 2009, 10:06 »
Jaa der ligger da en udfordring til WEBER der ;)
Tænker egentlig at man næsten skal kravle helt ind i kamelen for at få halsen fyldt med lam og høns ;)
Ejjjjj for et grimt billede der dukkede op der ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

GKV

  • Gæst
Sv: Røget fjerkræ.
« Svar #53 Dato: 17 Maj , 2009, 10:28 »
Åh, ja billeder på nethinden kan være ret så ulækre!!!. Mit billede, efter jeg var kommet mig over grinet, ja det er så en beduinlejr ude i ørkenen, med en masse mennesker, samlet om den gode mad. Farverigt og eksotisk.

Nu håber jeg ikke at mit egentlige spørgsmål om røgeovnen drukner helt.

VH Gunni.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Røget fjerkræ.
« Svar #54 Dato: 17 Maj , 2009, 10:34 »
Det var da en morsom og mættende opskrift.
Jeg tror godt at du kan røge fast ost i en lille færdigkøbt røgovn. Hvor længe skal den være i røg?
Friskost kan man røge over en grillstarter med lidt kul i bunden. Når der er gløder kommer man hvedehalm eller brændenælder (eller både - og) oveni og sætter friskosten ned øverst i en sigte. Låg på og så vente utålmodigt i 10 minutter. Bedst med hjemmelavet friskost (syrnet mælk, evt. tilsat et par dråber osteløbe), men afdryppet yoghurt eller græsk yoghurt kan også bruges. Sådan med lidt purløg, nyoptrukne radiser og hjemmebagt rugbrød. UUUUUHMMMM!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Røget fjerkræ.
« Svar #55 Dato: 17 Maj , 2009, 10:44 »
Savle
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Røget fjerkræ.
« Svar #56 Dato: 17 Maj , 2009, 11:30 »
Nemmerli'! Det mangler vi også en smiley til - en savle-smiley til opskriftstråden......
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Røget fjerkræ.
« Svar #57 Dato: 17 Maj , 2009, 11:33 »
Jeg vil også godt med til kamelfest... Jeg kender også nogen der har en pony, der har set bedre dage, ifald kamelen ikke kan skaffes.. ;D
Spøg til side - jeg har smagt saltet og (kold-)røget edderfugle bryst her i DK, det er superlækkert! Det har stadig den rå konsistens og farve, omend det er lidt mørkere og lidt fastere.
Det må også kunne gøres med andebryst med held. Men en koldrøgeovn er jo nok en større en, da der skal være masser af røg, men god afstand til varmekilden, så kødet ikke bliver stegt/kogt i varmen. Nogen der kender en kold-røgeovn, som man kan købe?
I Grønland bygger man dem af sten og tørv ude i fjeldet, og der er et par meter mellem røgkilden (brændende lyng og smågrene) og fisk/kød. Og man ryger det i et døgns tid. Smager skøøøønt!! Røget ørred, rensdyrkød... nu er det mig der savler... ;D
Mvh Marianne

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Røget fjerkræ.
« Svar #58 Dato: 17 Maj , 2009, 11:43 »
Nu må det høre op! Tastaturet bliver jo vådt.
På disse kanter kan man indlevere fasan- og andebryster (sikkert også alt andet, nu tænker jeg på ponyen ;D) til koldrøgning hos visse slagtere. Det bliver meget lækker, serveret i tynde skiver med lidt lunt stærkgult røræg. Og det føromtalte hjemmebagte rugbrød. Nej, nu stopper jeg!!!!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

GKV

  • Gæst
Sv: Røget fjerkræ.
« Svar #59 Dato: 17 Maj , 2009, 11:49 »
Jøsses, man bliver jo et helt madøre af al den snak ;D ;D I gamle dage da jeg boede nede på Møn, var der en slagter i Elmelunde der røgede kød for os.

Det var bare så lækkert, røget skinke, flæskesider, hestemørbrad, you name it med en helt speciel smag.

Så hang det på gammeldaws vis nede i kælderen, der gik mange ture derned for at skære en skive. ;D

Gunni.