Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvorfor er kyllingen sej?  (Læst 20977 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

frida

  • Gæst
Hvorfor er kyllingen sej?
« Dato: 22 November , 2009, 19:10 »
Nu har vi haft slagtet for første gang :'(
Vi har, sådan tilfældigvis, ikke lige haft lyst til kylling ::). Vi tog kyllingen op fra fryseren for 2 dage siden, og var sultne idag, og prøvede at ovnstege den. Vi blev begge helt vildt skuffede, da den var MEGET sej /d. Den var ikke stegt tør, og smagen var vel også ok, men bare sej <R.
Er der nogle der har nogle bud på hvad der er gået galt <+?
Det vil da være trist, at man bliver nødt til at købe frostkyllinger for at blive mætte, for vi sidder da helt ærligt, og er lidt småsultne nu <W.
Det skal lige oplyses at det var en Faverolle-høne-kylling. De skulle jo være vildt lækre at spise *s.
Som vores datter <B siger, var det jo spild af et godt hønseliv. Den var ekstremt tam og tillidsfuld, så hun har helt ret <A.
Er det kun fordi den skal modne FØR den kommer i fryseren? Den lå jo et par dage i køleskab inden vi ville have den. Nå, men vores hunde bliver vel glade og mætte imorgen :-\

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hvorfor er kyllingen sej?
« Svar #1 Dato: 22 November , 2009, 19:16 »
Øv, hvor træls, det var da en skuffelse :(

Jeg lader gerne mine frostne ligge i køleskabet 3 dage i alt, eller lige fra fryseren og så på køkkenbordet indtil den er optøet, for derefter at være to døgn i køleskabet.

Kom I noget vand ved kyllingen? Jeg ovnsteger min i en stegeso, måske det også har noget at sige?

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hvorfor er kyllingen sej?
« Svar #2 Dato: 22 November , 2009, 19:29 »
Du er desværre ikke den første der har oplevet en sej kylling, men hjemmeavlede kyllinger kræver en del modning. Prøv at se nogle råd her
http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,3169.0.html

Men husk også at hjemmeavlede kyllinger altid vil have en anden konsistens end industri-kyllinger fordi de har fået tid til udvikle musklerne. Dermed ikke sagt at de skal være seje, men de være mere faste i det.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hvorfor er kyllingen sej?
« Svar #3 Dato: 22 November , 2009, 19:33 »
Den har muskler, og ikke bare vandpumpede slatne ubrugte kødtrevler, som købehønsene har. Derfor skal den steges skånsomt med væde, eller laves som gammeldags kogt kylling ( med skilt sovs eller lignende). Der vil altid være mere "tyggemodstand" i en hjemmeslagtet kylling end en købekylling, men hvis du har stegt den for fuld knald i ovnen, så kan den godt blive tør og sej. Prøv at lave den i gryde eller stegeso næste gang i skal have kylling.
Held og lykke næste gang.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Hvorfor er kyllingen sej?
« Svar #4 Dato: 22 November , 2009, 19:40 »
Henriette og Christina:

Stegeso? Øhh... hvad er det liiige, at det er?

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hvorfor er kyllingen sej?
« Svar #5 Dato: 22 November , 2009, 19:44 »
Lergryde/dybt fad med låg. Man sætter det i vand i en halv times tid inden det skal i ovnen. Så smider man et stykke kød, noget væde i form af vand, vin, øl eller cider og grønsager efter ønske i. Låg på og ind i ovnen til kød og grønt er klar. Kan serveres med tilbehør efter ønske. Og forestil dig duften når du tager låget af. Mums. Skånsomt og lækkert. Godt til de ting man ellers har til at stå og simre på komfuret en halv dag.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Hvorfor er kyllingen sej?
« Svar #6 Dato: 22 November , 2009, 19:46 »
OKay!
Så blev man da lidt klogere (igen) ;D
Det lyder lækkert ja.

Danny
Himlen bør altid være blå!

frida

  • Gæst
Sv: Hvorfor er kyllingen sej?
« Svar #7 Dato: 22 November , 2009, 20:08 »
Tusind tak for den kvikke respons <D
Hønsefolk er da bare "skarpe" *f. Godt der er også en billig rømertopf til salg i fakta. Den må jeg jo så købe til næste gang *e
 <E
Tusind tak for linksene Finn. Jeg vidste jeg havde set dem, men kunne ikke finde dem, da jeg havde brug for det.
« Senest Redigeret: 22 November , 2009, 20:09 Fra Frida »

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hvorfor er kyllingen sej?
« Svar #8 Dato: 22 November , 2009, 20:26 »
I denne tråd http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,6406.0.html fandt Bjørn også nogle gode opskrifter frem til en römertopf :)

Og Frida, min er købt i Fakta for et års tid siden, og jeg er super tilfreds med den :)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvorfor er kyllingen sej?
« Svar #9 Dato: 22 November , 2009, 22:40 »
Nu vil jeg ikke prale af at være den store ørn i køkkenet. Det er mest min hustru der tager sig af tilberedningen, jeg spiser det blot. Men vi (hun) har da lært at hjemmeavlet fjerkræ skal betragtes/behandles lidt som vildt fjerkræ (fasan, agerhøne, vildand) i tilberedningen for at undgå tørstegning.

Disse forbehold skal man iøvrigt også tage ved tilberedning af andre dyr som har haft et anderledes liv end industrifremstillede dyr. Vi oplever det med vore grise. De er godt nok ikke frilandsgrise men vi har 3-4 grise gående på et staldareal hvor en landmand ville have 15-20 grise gående. Vore grise får lov at leve til de har en slagtevægt på 100-110 kg mod landbrugets 65-70 kg, og vi har stadig mindre fedt på vore grise end hvad landbruget kan præstere. Det skal tilføjes at foderet er det samme som bruges i landbruget idet vi køber foderet fra en landmand med stordrift af grise.

Forskellen for både fjerkræ og grise er, at de har muligheden for at røre sig, få motion, og omsætte en stor del af det optagne foder til egentlig muskelmasse.
Mvh
Erik Andersen

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hvorfor er kyllingen sej?
« Svar #10 Dato: 22 November , 2009, 22:47 »
Ja, jeg vil også lige anbefale denne side, hvor der står lidt gode råd, bl.a. at det er godt at lade kødet få stuetemperatur inden tiluberedning, så det ikke bliver tørt http://www.nikolajkirk.dk/site/doc.php?id=5

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Hvorfor er kyllingen sej?
« Svar #11 Dato: 23 November , 2009, 00:19 »
Vil lige indskyde at Aldi har haft en römertopf til 99,- for ikke så længe siden. Måske de har nogen tilbage?
Hilsen Susanne

Offline P. Jakobsen

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Hvorfor er kyllingen sej?
« Svar #12 Dato: 23 November , 2009, 16:00 »
En anden grund kan være man idag ikke har tiden til at give den mere end en time i ovnen, ved ca 225 grader. Og når en købe kylling så er pumpet med jeg ved ikke hvad, eller egentlig på ingen måde har haft mulighed for at røre på sig så den ingen muskelmasse har.. Ja men så er det jo nemt nok at få sådan en mør, i løbet af 45 min.

Gudskelov kan mange retter jo egentlig passe sig selv.. Så ville prøve at skrue ned til 160 grader, og så give den noget længere tid :) hæld gerne væde ved og også gerne lægge den på et leje af gulerødder eller hvad der nu passer en. Og det er også således en stegeso fungerer.. Det skal simre, og den er noget svære at varme op.

Det er jo egentlig også yderst sjældent en and bliver sej og tør juleaften.. Men læg alligevel mærke tl hvor længe den får lov til at passe sig selv i ovnen. og den lave temperatur.  :)
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle