Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ringning for første gang..  (Læst 5914 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Ringning for første gang..
« Dato: 27 Marts , 2013, 17:10 »
Mine Brahmakyller fra første kuld skal ha ring på nu.Hvordan griber jeg det bedst an.Skal ringene vende på en bestemt måde og måske på et bestemt ben ???
Jeg er meget spændt på om jeg får det gjort rigtigt for jeg synes bestemt ikke det er nemt at kende forskel på drenge og piger i flokken.Gode råd modtages.
Jeg synes det var noget lettere at kønsbestemme den flok i mixfarve jeg havde fra Rixen.

Har jeg ret i at haner blir først røde i hovedet ? Ved mixflokken blev halen på damerne først færdig .Synes ikke det er så tydeligt her.
« Senest Redigeret: 27 Marts , 2013, 17:15 Fra vbruun »
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Ringning for første gang..
« Svar #1 Dato: 27 Marts , 2013, 17:29 »
Hvis du ikke kan få ringen på, bare sådan let. Så smør foden godt ind i olie, så er det let, at få den på plads.

Vend ringen den 'forkerte' vej, så dommeren kan aflæse ringen, mens han/hun holder dyret. Du bestemmer selv hvilket ben, der er nogen der gør det på forskellige ben, så kan man holde styr på forskellige udrugninger.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Ringning for første gang..
« Svar #2 Dato: 27 Marts , 2013, 18:11 »
Når ringen skal på, så saml de 3 tæer og lad ringen glide op, og lad bagtåen ligge bagud, så er der godt plads. Om det er ventre eller højre ben, har ingen betydning mht. udstilling, men nogle bruger det som stam-identifikation.
Martin har korrekt/fint beskrevet "dommer venlig" påsætning, så ringen nemt aflæses :)
samt evt. brug af smørelse hvis man kommer til at påsætte i sidste øjeblik.

Offline Marita

  • Bruger
  • Indlæg: 294
Sv: Ringning for første gang..
« Svar #3 Dato: 27 Marts , 2013, 18:22 »
Jeg vil lige tilføje, at hvis det er en farve, der ikke tidligt bliver kønsvisende, som f.eks. guld sort/båndet gør, sætter jeg altid både hane- og hønering på dyret. Haneringen inderst og høneringen udenpå, således at den noget større hanering ikke falder af.

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Ringning for første gang..
« Svar #4 Dato: 27 Marts , 2013, 18:25 »
Og hvis du sætter ringen den rigtige vej, så gør det ikke noget... For det kom jeg til første gang.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Ringning for første gang..
« Svar #5 Dato: 27 Marts , 2013, 18:53 »
arrh en brahma er da godt kønsvisende når de får ringe på

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Ringning for første gang..
« Svar #6 Dato: 27 Marts , 2013, 19:56 »
Tak for god beskrivelse .Og dommeren kan jo lige så godt få det så nemt som muligt ikk ;)..Dog rart at vide at det går alligevel hvis en enkelt skulle vende (forkert).

Marita..en helgardering var selvfølgelig også en mulighed.

Kristian..Der er også nogle jeg er sikker på men ikke alle.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Ringning for første gang..
« Svar #7 Dato: 27 Marts , 2013, 20:03 »
Ved usikkerhed om kønnet, så sæt en hanering og en hønering på- det gør jeg på nogle af mine Sumatra f.eks. Og så klipper jeg den forkerte ring af, når kønnet er 100 % sikkert.

Jeg sætter ringen på højre benet, når det er haner og på venstre benet, når det er høner. Men hvilket ben det er forøvrigt ligegyldigt.

Til gengæld er det dejligt at ringen sidder på hovedet, når man så skal bedømme dyret. En enkelt smutter er ok, men har man 50-70 store høns at skulle gennemgå og bedømme, og de alle skal vendes rundt. Så kan man godt blive lidt mør i armene.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Ringning for første gang..
« Svar #8 Dato: 28 Marts , 2013, 15:53 »
Lene..Det kan jeg lige forestille mig :) Små er de jo ikke just.Forestiller mig også det tager længere tid hvis de skal vendes og drejes.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Ringning for første gang..
« Svar #9 Dato: 29 Marts , 2013, 18:43 »
Her er måske lidt hjælp- kyllingerne er Brahma - hvid sort/columbia og ca. 3 måneder gamle.

Billede 1 hane.

Billede 2 høne.
« Senest Redigeret: 29 Marts , 2013, 18:56 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Ringning for første gang..
« Svar #10 Dato: 02 April , 2013, 15:17 »
Mine haner er ikke så tydelige i hoveddele endnu.Heller ikke så røde.Men dog mere røde end høner.Jeg har sat ring på de fleste haner.Der går et par der er lidt mindre end de andre , dem lurer jeg lidt mere på.Det gik nu fint med at sætte ring på for første gang.Flokken er nu skilt ad i damer og herrer så de kan kan udvikle sig i fred og ro.Fik også lige bikset en dims sammen til at sætte ringene på så de ikke roder i en bunke i lommen mens man arbejder.(Dimsen) kan hænge i tråden på buret mens man arbejder.Så er det nemt at få de rigtige numre uden alt for meget bøvl.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand