Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Lene, (Lestat) du er blevet mormor !!!!  (Læst 16268 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Lene, (Lestat) du er blevet mormor !!!!
« Dato: 03 Februar , 2013, 18:41 »
Når det er sagt, ved vi også at en fødsel i weekenden altid er med problemer.
Lene er blevet mormor til 2 gedebukkekid, men da jeg kom ud til dem i morges var der et hoved ude, og geden var træt.
Jeg er så heldig at min bror er dyrlæge, og bor 500 meter nede af vejen, så han var her hurtig ov fik kiddet ud. 1 time senere måtte han komme igen, da sad det næste hoved og ventede.
Det første kid er meget svækket, men er så småt begyndt at stå på benene, hvorimod det andet kid er helt normal.  Men !!!
Gedemor er total afkræftet og har ingen mælk, kun noget der mest ligner yoghurt med karry, (nogen der ved noget om det ?) det lugter ikke af betændelse kunne dyrlægen konstaterer, så vi blandede lidt af det i modermælkerstatningen som vi har givet dem 2 gange nu.
Gedemor orkede heller ikke at vaske dem rene, så vi har taget dem ind og i varmen, og vasket dem lidt, med hjælp fra 2 hunde.
Hilsen
Peter

Offline Dorte K

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 739
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
Lene, (Lestat) du er blevet mormor !!!!
« Svar #1 Dato: 03 Februar , 2013, 18:55 »
Først stort tillykke! Godt arbejde! Uden at være veterinært uddannet vil jeg skyde på at det 'mælk' der kommer kunne være råmælken, som kan være lidt anderledes!? Held og lykke med trioen, jeg håber I får dem alle på benene!
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk
_________________________________

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Lene, (Lestat) du er blevet mormor !!!!
« Svar #2 Dato: 03 Februar , 2013, 19:13 »
Tillykke med dem :)
Det kan da kun betyde FORÅR  *y
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

hoejberg

  • Gæst
Sv: Lene, (Lestat) du er blevet mormor !!!!
« Svar #3 Dato: 03 Februar , 2013, 19:22 »
Nååå hvor er de søde  :-*
Tillykke  :)

Offline Dyre-tossen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 372
  • Der er plads til alle og en hver
Sv: Lene, (Lestat) du er blevet mormor !!!!
« Svar #4 Dato: 03 Februar , 2013, 19:27 »
Stort tillykke med kiddene.

Det vide der er tykt er Råmælk og er meget vigtig at de små får dette da der er noget i mælken som styrker deres immunforsvar mod diverse bakterier den første tid til de selv kan danne deres immunforsvar.

Hvis deres mor har fået lidt kræfter igen ville jeg sætte dem ud igen med opsyn da det jo kan være hun ikke vil kendes ved dem eftersom de har været væk og hun ikke har slikket dem så hun kender dem ikke som hvis de havde været der hele tiden.

Håber min forklaring kan bruges ;)
Hilsen Ann
0.0.1 sussex (Varmefri)
0.0.4 Landhøns (Varmefri)
1.0 Hund som er en og hedder Laban
1. Akvarie fulde af selvskabs-fisk

ALLE KYLLINGER SÆLGES

Her har man fået 100 C. i hønsefeber og det kan ikke helbredes af nogen medicin i verden.

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Lene, (Lestat) du er blevet mormor !!!!
« Svar #5 Dato: 03 Februar , 2013, 19:42 »
Stort tillykke med kiddene.

Det vide der er tykt er Råmælk og er meget vigtig at de små får dette da der er noget i mælken som styrker deres immunforsvar mod diverse bakterier den første tid til de selv kan danne deres immunforsvar.

Hvis deres mor har fået lidt kræfter igen ville jeg sætte dem ud igen med opsyn da det jo kan være hun ikke vil kendes ved dem eftersom de har været væk og hun ikke har slikket dem så hun kender dem ikke som hvis de havde været der hele tiden.

Håber min forklaring kan bruges ;)

Alt kan bruges!

Geden har slikket lidt på dem begge, men virker meget afkræftet. Jeg ved jo heller ikke hvor længe den har gået med den halve fødsel. Jeg var der ikke mellem kl. 17 i går og kl 9 i dag. så vi har valgt at lade kiddene blive herinde i nat.
Jeg har lige været ude ved geden, og den sover rolig sammen med sin søster. Den har fået en vaccination mod smerter, og en der skulle fremme mælkeproduktionen.
Men, er råmælken meget tyk, og karrygul ?
Hilsen
Peter

Offline Dyre-tossen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 372
  • Der er plads til alle og en hver
Sv: Lene, (Lestat) du er blevet mormor !!!!
« Svar #6 Dato: 03 Februar , 2013, 19:58 »
Alt kan bruges!
Geden har slikket lidt på dem begge, men virker meget afkræftet.

Tak  :) Det er godt at hun har slikket på dem det betyder du roligt kan sætte dem ud til hende men et sted hvor der er lidt varme i tilfælde af vi skulle få frost i nat.

Men, er råmælken meget tyk, og karrygul ?

Ja råmælk er meget tykt og karrygult og vil kun vare i ca 12-20 timer derefter bliver det lidt mælken tyndere og mere hvid i det.
Hilsen Ann
0.0.1 sussex (Varmefri)
0.0.4 Landhøns (Varmefri)
1.0 Hund som er en og hedder Laban
1. Akvarie fulde af selvskabs-fisk

ALLE KYLLINGER SÆLGES

Her har man fået 100 C. i hønsefeber og det kan ikke helbredes af nogen medicin i verden.

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Lene, (Lestat) du er blevet mormor !!!!
« Svar #7 Dato: 03 Februar , 2013, 20:11 »
Tillykke med de to små :)
Jeg vil først sige at jeg ikke har haft geder, kun får.Hvis jeg var dig ville jeg sætte de to små ud til mor så de bevarer kontakten til deres mor og de vil selvfølgelig forsøge at patte hende.Selv om hun er træt tror jeg det er det bedste for hende så mælken ikke sætter sig til yverbetændelse.Jeg vil lade mor og børn gå sammen i en lille bås .Forhåbentlig ender det ud i at de får et godt mor og barn forhold.Samt at det kan sætte gang i mælken at de møffer hende lidt.Fåreråmælk er tyk gul og meget klistret.Mon ikke det er normalt for geder også ? Er der blod i ? Lad dem ligge på rigelig halm så hun ikke blir kold.
Jeg har siddet mange lange kolde aftner ved et får som har haft bøvl med fødsel  ;)
Både for at holde øje men også for at nyde de små.Og være sikker på de har det godt.Så masser af tilsyn Peter :) Håber på godt nyt i morgen :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Lene, (Lestat) du er blevet mormor !!!!
« Svar #8 Dato: 03 Februar , 2013, 20:23 »
Er der blod i ? Lad dem ligge på rigelig halm så hun ikke blir kold.


Nej, der er ikke blod i, og på gulvet hvor de ligger er der lagt hele halmballer ud, med strøelse ovenpå, så det skulle være varmt nok. Jeg ved bare ikke rigtig om jeg tør lægge kiddene ud her i aften, der er ro både hos gederne og herinde ved kiddene. De får tredie flaske her om et par timer, hvor det udmalkede råmælk er blandet i.
Hilsen
Peter

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Lene, (Lestat) du er blevet mormor !!!!
« Svar #9 Dato: 03 Februar , 2013, 20:29 »
Så prøv i morgen.Vigtigt er det at holde gang i mælken.Lyder til hun ligger som prinsessen på ærten :) Håber det ender lykkeligt .At hun er mere frisk i morgen og vil ta dem til sig.Krydser fingre for det :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline KRISTINA

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
Sv: Lene, (Lestat) du er blevet mormor !!!!
« Svar #10 Dato: 03 Februar , 2013, 21:02 »
Ud til mor og sæt vækkeuret til at ringe et par gange i løbet af natten, hvis du er bekymret for de små. (Kender mange der bruger vækkeuret i forbindelse med fx foling)
1.3 sort/sølv dobbeltrandet barnevelder, 3 isbukke og 1 dejlige grå schæfer.

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Lene, (Lestat) du er blevet mormor !!!!
« Svar #11 Dato: 03 Februar , 2013, 21:12 »
Eeejj de er bare dejlige, stort tillykke. Det er flotte farver de har. Sikke et held din bror var hurtig til at hjælpe.
Jeg har aldrig haft geder, men vi er ved at forberede os til at få dem. Jeg har selv lagt de 2 vedhæftede link i huskebogen, måske kan du bruge dem?

http://www.mohairforeningen.dk/RoegtOgPleje/Laemning.htm

Og

http://www.mohairforeningen.dk/RoegtOgPleje/Laemning.htm
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Lene, (Lestat) du er blevet mormor !!!!
« Svar #12 Dato: 03 Februar , 2013, 21:57 »
Nå, ny drejning!!
Gedekidet der sad fast i morges, og var meget svækket, lever ikke mere. Det havde også noget væske i lungerne kunne man høre og da det fik flaske her for en halv time siden blokerede alt og det døede.
Det andet som er hel frisk er nu sat ud i stalden til moren, som stadig ikke er helt oppe på dupperne, men kiddet har diget, og moren har slikket på det igen, så jeg håber det går.
Hilsen
Peter

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Lene, (Lestat) du er blevet mormor !!!!
« Svar #13 Dato: 03 Februar , 2013, 22:49 »
Trist drejning Peter, men det ser da ud til at den tilbageværende og moderen går godt sammen. Hun står tilsyneladende meget roligt mens den lille 'arbejder for føden'.

Held og lykke med dem.
Mvh
Erik Andersen

Offline KRISTINA

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
Sv: Lene, (Lestat) du er blevet mormor !!!!
« Svar #14 Dato: 04 Februar , 2013, 06:10 »
Hej Peter, træls med det lille kid.
Håber du vil holde os orienteret om det sidste kid og om moderen er kommet til hægterne igen.
1.3 sort/sølv dobbeltrandet barnevelder, 3 isbukke og 1 dejlige grå schæfer.