Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Er brahma høns gode æglæggere?  (Læst 17626 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Fredefup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 23
Er brahma høns gode æglæggere?
« Dato: 26 Januar , 2013, 09:57 »
Hej
Jeg leder efter nogle høns som er flotte men samtidig gode æglæggere, har så fundet nogle brahmaHej høns fra efteråret 2012, de er ikke begyndt at ligge  æg endnu, er brahma høns gode æglæggere og ligger de fine store æg?
Og kan de gå sammen med andre høns?

Mvh. Brian

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Er brahma høns gode æglæggere?
« Svar #1 Dato: 26 Januar , 2013, 10:15 »
det er ikk så ægene sprøjter ud 365 dage om året , men regn i snit med ca et æg hver 3 dag, lidt flere om sommeren og færer om vinteren, men der er sikkert forskel på de forskellige stamme

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Er brahma høns gode æglæggere?
« Svar #2 Dato: 26 Januar , 2013, 10:57 »
Ja det synes jeg faktisk de er og æggene er pænt store eller mine er ihvertfald, hvis altså ikke at de lægger skruk !! For de kan de nemlig også være slemme til.

Men som kristian også skriver så er der sikkert forskel på variteterne og stammerne imellem. Og så er der også lige det med fodringen som er væsentlig for om høns lægger æg eller ej.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Er brahma høns gode æglæggere?
« Svar #3 Dato: 26 Januar , 2013, 12:29 »
Joe de er meget gode til at lægge æg indtil de lægger sig skruk . :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Fredefup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 23
Sv: Er brahma høns gode æglæggere?
« Svar #4 Dato: 26 Januar , 2013, 21:35 »
Hej tak for jeres svar, er de nogle banditter eller har de ingen problemer med at sammen med andre racer?

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Er brahma høns gode æglæggere?
« Svar #5 Dato: 26 Januar , 2013, 21:38 »
jeg oplever mine som fredelige oss når jeg bytter rundt imellem mine rum. der er blevet roligt efter jeg fik slagtet di værse blandinger og har nu kun brahma og 2 grynlæggere

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Er brahma høns gode æglæggere?
« Svar #6 Dato: 26 Januar , 2013, 23:58 »
Mine 1.3 er ekstremt rolige (en mink har aflivet dem). Men selv før dette skete var de meget rolige. De gik sammen med lidt forskellige andre høns. Og på trods af deres størrelse oplevede jeg aldrig at de forårsagede ballade. 'Skindet' bedrager.
Mvh
Erik Andersen

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Er brahma høns gode æglæggere?
« Svar #7 Dato: 27 Januar , 2013, 23:31 »
Vores er virklig rolige overfor både børn, gæster og andre dyr. De finder sig fint i at blive aet eller holdt. (hønniker og hanedrenge står i kø for at blive holdt hver morgen)Hanen galer, men kun få gange på en dag og meget dybt og lavt. De bliver bag hegnet på 30cm. Der er mere spræl i de små, men stadig en dejlig rolig race.
Den lille dværg Brahma vi fik med, (Putte) har siden vi fik hende lagt et fint lille æg hverdag ca. 48-50 gr. De 3 store er blevet gamle nok til ægligningen her i slutningen af december, og har lagt et flot stort æg hver- hverandendag. Ca 58-60 gr.Skallen er lys brun.
Kun dværgene gider bruge siddepinde, ellers fortrækker de at sove i en klump i hjørnet. Reder har vi fjernet da de ligger sig i en stak halm, på gulvet bag foderboksen.
Vi oplevede da vi skiftede fodermærke den lille holdt op med at ligge æg. Da vi skiftede tilbage begyndte hun igen. De får fri adgang til Møllerens "Fuld af pep" De får ved siden af en kornblanding hvor der både er majs, ærter, hvede, byg.(Det får de ikke frit, for så ville de æde sig fede. Fede høns ligger ikke æg) De får dagens madrester fra køkkenet- Og her i fra efteråret og hen over den kolde tid hvor der ikke er meget at finde i haven, får de et vitaminpulver der hedder Vispumin og hveranden dag lidt flydende levertran. 1-2 gange ugenligt får de hønseguf- Opskriften kan du se over i venstre side. Det hele skylles ned med frisk vand.
Hvis der er optræk til forkølse knuser jeg lidt hvidløg i vandet i nogle dage og giver ekstra A-38. (Et gammelt råd fra min mor, men det dutter ;))
Fik jeg nævnt Brahmaer bare er dejlige *p
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Fredefup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 23
Sv: Er brahma høns gode æglæggere?
« Svar #8 Dato: 30 Januar , 2013, 22:05 »
Hej igen
Og tak for jeres svar, det lyder som nogle dejlige høns men også som om det bliver nogle store høns med mindre det er dværg racen, kræver de noget ekstra pleje nu hvor de har fjer på benene?

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Er brahma høns gode æglæggere?
« Svar #9 Dato: 30 Januar , 2013, 22:10 »
De ville nok ikke have godt af at gå i mine smat-gårde. ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Er brahma høns gode æglæggere?
« Svar #10 Dato: 30 Januar , 2013, 22:39 »
Hej igen
Og tak for jeres svar, det lyder som nogle dejlige høns men også som om det bliver nogle store høns med mindre det er dværg racen, kræver de noget ekstra pleje nu hvor de har fjer på benene?

De der udstiller holder dem som regl, på stald i den våde tid. Vi udstiller ikke, så vores har været ude i haven, året igennem. Jeg tror bare man skal vænne sig til, at tjekke dem igennem, da det jo ikke lige er til at se på futterne, hvordan det står til. Her er det ikke noget problem, for de nyder en tur i favn, og nusset i fjerne ::)
Og så er det da skønt, med høns der fylder i landskabet, uden at skulle bygge hegn op til himlen *f
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"