Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad drikker din ged af?  (Læst 27552 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Hvad drikker din ged af?
« Svar #30 Dato: 27 Januar , 2013, 19:42 »
vicki
jeg tror jeg kender en der gerne vil sælge nogle, jeg kan da høre hvis det er.

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad drikker din ged af?
« Svar #31 Dato: 27 Januar , 2013, 21:56 »
Gammelt brød er egnet som foder til nogle som helst dyr, men det er BILLIGT.

Det kan godt være at det er dyrt i indkøb at købe dyr, som er i god kvalitet og med M3 status. MEN det koster også at få testet op til M3 status, både i kr. og i tid.

Desuden kan man også leje en god buk fra seriøse avlere, når man har M3.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad drikker din ged af?
« Svar #32 Dato: 27 Januar , 2013, 22:44 »
Angående vand i spande, så har jeg altid brugt 10 l. spande til det og der har ikke været nogen druknede kid. Jeg har nu heller ikke hørt om dette før.

Til gengæld har jeg hørt om brækkede ben, især ved brug af høhække.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Hvad drikker din ged af?
« Svar #33 Dato: 27 Januar , 2013, 22:49 »
Ja, vi har ihvert fald meldt fra på de 2 vi havde kig på alene på den baggrund de er uden status. Jeg tror nu ikke den samelt omkostning af indkøb med M-3 status er dyrere end dyr uden, som man så bare skal betale dyrlæge osv for indtil/hvis de får M3 status.
Men vores dillema er vi er helt nye uden erfariger, og kan ikke vurdere om det er et sundt dyr. Det ville være så trist at vi blev glade for dyrene, hvis de blev syge og måtte lade livet. Ikke fordi det kan selvfølgelig også ske for M-3 dyr, men det virker bare som om vi er mere på den sikre side med M-status.
Jeg vil forsøge at kontakte foreningen. Vi behøver jo ikke smukke udstilingsdyr fejlfarver bliver jo lige så venlige dyr, så måske kender de nogle avlere med kasserede dyr, som trods alt er sunde og venlige, som kan bruges til "have-geder"
Indtil vidre er projektet sat på pause, indtil de rigtige dyr dukker op.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Hvad drikker din ged af?
« Svar #34 Dato: 27 Januar , 2013, 22:53 »
Angående vand i spande, så har jeg altid brugt 10 l. spande til det og der har ikke været nogen druknede kid. Jeg har nu heller ikke hørt om dette før.

Til gengæld har jeg hørt om brækkede ben, især ved brug af høhække.

Tak Lene, stiller du spande på jorden eller hænger du den et lille stykke over? Hvordan går det til de brækker benet? Vi havde lige set på en hø-hæk, med halvtag, men vil da bestemt ikke have de kommer til skade. Hvordan er det så bedst de får halm og hø så det ikke bliver snavset på jorden? 
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad drikker din ged af?
« Svar #35 Dato: 27 Januar , 2013, 23:06 »
Jeg vil tro at de måske stikker benene op igennem tremmerne og så måske bliver stanget væk og dermed brækker benet. Jeg har ingen høhæk til mine. De får halm på gulvet/halmen.

Spanden står i en fælg. Jeg har også haft spande stående bare på gulvet uden de har væltet dem.

Jeg har også haft krybber og vandtrug udenfor boksen. Så de stikker hovedet ud for at få mad og vand. Hvilket hindre at der kommer møg op i. Men kiddene kunne så komme ud igennem og var så løse i hele stalden.

Åja geder er MEGET opfindsomme og enkelte er rene gazeller, som kan hoppe over hvad som helst. Især de langbenede elegante Anglo Nubiske har disse "evner". 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Hvad drikker din ged af?
« Svar #36 Dato: 27 Januar , 2013, 23:40 »
Hi hi ja det skal nok blive populært med små frække kid over alt ;D
Det med fælger var da ret smart /o

Hvis de spiser den halm de går på, bliver de så ikke syge når der er afføring/urin, eller ligger de det i et hjørne?
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad drikker din ged af?
« Svar #37 Dato: 28 Januar , 2013, 08:41 »
Geder s.... overalt, men hos mig er der så meget strøelse, så det øverste lag er rent. Jeg har desværre set en besætning hvor ejeren var nærig med strøelse, så gederne gik i deres eget l..., hvilket resulterede rigtigt nok i mistrivlse- for geder skal have meget strå/grovfoder for at holde vommen igang.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Hvad drikker din ged af?
« Svar #38 Dato: 28 Januar , 2013, 10:28 »
Ok, betyder det så man blot smider et nyt lag oven på?
Jeg forstillede mig nemlig de skulle gå i 30-40 cm. halm og det så blev skiftet ca.1 gang ugenligt ligesom hos hønsne, nemlig derfor jeg troede en høhæk ville ideel.
Jeg tror jeg vil se om jeg kan besøge nogle foskellige avlere og se hvordan det hele forgår i praksis. Der er jo sikkert mange forskellige måder at gøre det på og sommetider er det rart med inspiration, inden byggefasen er helt på plads :)
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad drikker din ged af?
« Svar #39 Dato: 28 Januar , 2013, 10:44 »
Jeg smider bare skiver af halm ind til dem, så klarer de helt selv at fordele det. Jeg så hos en odrætter at de have høhækken med små masker, så kunne dyrene ikke stikke benene op i dem og det tog også længere tid for dem at pille høet ud. 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Hvad drikker din ged af?
« Svar #40 Dato: 28 Januar , 2013, 11:01 »
Tak Lene, det lyder jo dejligt hvis de hjælper til :)
Det er sjovt som jeg først lige syntes vi havde fat i det praktiske, og nu bliver jeg alligevel nervøs. Jeg har fået en aftale hos en avler, jeg skal ud og snakke med og se hvordan det kan foregå.
Dyrelægen er sød at ringe når han har tid, og fortælle lidt om hvad og hvornår han kommer på banen, så det lyder til min teori snart er på plads, så jeg forhåbenlig kan kaste mig ud i praksis ;D
Jeg så foreningen holde fordrag om kidpleje i Jylland D.2 feb., så det vil jeg se om jeg kan nå at komme med til.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hvad drikker din ged af?
« Svar #41 Dato: 05 Marts , 2013, 19:17 »
Jeg følger lige med i denne tråd, da jeg "er kommet til" at købe tre boergeder/kid der flytter ind ca. 1. juli. De skal gå på ca. 5000 m2, men et større område omkring deres stald er fyldt med birketræer. Skal jeg nu forvente, at de bliver ædt til døde? Det vil blive noget af et projekt at hegne træerne ind, stort set umuligt pga. terrænet og staldens placering. Der har sandsynligvis været gravet ud til prøver til en eventuel grusgrav i tidernes morgen, så der er et stort "hul" hvor der nu står masser af birketræer. Jeg bruger "hullet" til hønsenes gamle strøelse - er det et problem i forhold til at gederne har adgang til det?

Og lige et spørgsmål eller to, tre stykker mere: Æder de almindeligt køkkenaffald, eller er det bedst at holde sig til halm, hø og gedepiller/korn (hønsene får resterne fra et kantinekøkken hver dag, alt fra laksesalat til torskerogn, røde pølser og brieost). Æder de brændenælder? Kan de tåle bjørneklo?

Jeg skal ud og købe bøger og sætte endnu mere hegn op, for det nye hegn jeg har fået sat op går bag om hønsenes huse, og der skal gederne ikke have adgang til.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad drikker din ged af?
« Svar #42 Dato: 05 Marts , 2013, 19:30 »
Geder æder ihvertfald barken på træer, i den højde de nu kan nå. Hos mig har de taget livet af mange store hyldetræer, en blåregn og min vindrue. De elsker også roser, brombærbuske, grantræer og frugttræer.

Geder er højtgræssere, dvs. de går og nipper til alt og æder ikke græsset ned som får gør. Geder er faktisk det husdyr som spiser mest varieret.

Jeg ved ikke om de kan tåle bjørneklo, det kan får jo godt. Men igen geder og får er ikke identiske. Pas især på med giftige planter og træer, såsom taks, buskbom, rhododendron osv...
Især taks, for den æder de desværre gerne....

Nogle geder æder brændenælde på rod, og alle geder æder dem, når de bliver slået og ligger lidt.

Geder æder ikke noget der er blandet med møg, med det er de meget sarte. Så jeg tro at de lade hønsenes møgbunke være.

En rigtig god gedebog er : Geder af Christina Schwatz, udgivet af Atelier. I den står der rigtig meget om geder, pasning og ikke mindst om love og regler. Obs love og regler kan være ændret siden den blev udgivet, så der må man omkring RYK og FVST også.

@ Tanja

Har dine 3 små gimmere forøvrigt M3 status ??
« Senest Redigeret: 05 Marts , 2013, 19:43 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hvad drikker din ged af?
« Svar #43 Dato: 05 Marts , 2013, 19:39 »
Tak for fine svar Lene /o. Der er heldigvis et stykke tid endnu til at suge viden til sig i.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Hvad drikker din ged af?
« Svar #44 Dato: 06 Marts , 2013, 08:48 »
geder skal altid an godt byghalm i høhæk eller lign kalvepiller kan bruges samt hø når der er sne og de ikke kan græsse