Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hjemmelavet is - indfrysning?  (Læst 24069 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: hjemmelavet is - indfrysning?
« Svar #15 Dato: 26 Januar , 2013, 08:23 »
Hvis hun laver ismassen, så kan jeg godt stille ismaskine til rådighed. Så har man 0,75L frisklavet is på 20 min. :))
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: hjemmelavet is - indfrysning?
« Svar #16 Dato: 26 Januar , 2013, 10:23 »
Hej Berit.
Har du så is med til næste LU ? Kagerne var helt fine .

Haha. Det skal da overvejes.

Hvis hun laver ismassen, så kan jeg godt stille ismaskine til rådighed. Så har man 0,75L frisklavet is på 20 min. :))

Det lyder fristende. Jeg har aldrig prøvet en ismaskine. Er den med kompressor? Det kunne da være vildt hyggeligt at have en lille isbod ved forumstanden.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: hjemmelavet is - indfrysning?
« Svar #17 Dato: 26 Januar , 2013, 11:35 »
Jeg vil også anbefale en ismaskine, sådan en halvprofessionel en af slagsen. De er lidt dyre, men ikke mere end hvad en køkkenmaskine koster, og så får man skøøøøøøn is hver gang, uden at man skal røre hele tiden. De billigere modeller uden kompressor har et køleelement der skal fryses i 18-20 timer inden brug hver gang, og så kan de kun lave små portioner af gangen.

Her er god inspiration at hente: http://www.gelateria.dk/5-ismaskiner

Hmmm..., får helt lyst til is og pandekager nu. Gad vide hvorfor?  *d
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: hjemmelavet is - indfrysning?
« Svar #18 Dato: 26 Januar , 2013, 17:33 »
Ja, min er med kompressor. Købt hjem direkte fra italien. Kostede små 3000. Går dog og overvejer at udskifte den med en større model. ::)
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline SigneJohanneBonde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 325
Sv: hjemmelavet is - indfrysning?
« Svar #19 Dato: 26 Januar , 2013, 18:04 »
Hej.
Her har du min opskrift, som du ikke behøver røre i, mens den fryser :)

http://www.familiejournal.dk/Mad/Dessert/2012/06/26-Signes-nemme-pistacieis.aspx
0,4 maran, 0,1 dværgwyandot, 0,1 brahma, 0,1 islandsk landnams, 0,4 araucana, 0,3 skånske blomsterhøns, 0,1 wyandot, 0.2 orpington, 0,1 faverolles,  0.1 landhane, 1,0 huskat, 1,0 cavalier king charles spanel og 1,0 russisk landskildpadde.

Offline fle.bir

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 393
Sv: hjemmelavet is - indfrysning?
« Svar #20 Dato: 28 Januar , 2013, 08:57 »
@ Berit
prøvede lige din opskrift på isen her i weekenden, tilsatte godt nok en pæn sjat
ameretto og hold da op det er ikke sidste gang jeg vil lave denne skønne is
tusind tak.
                             mvh. Birgit
Birgit
Chaboer
Grønlægger
Kochin
New Hampshire
blåpandet amasone gøjer

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: hjemmelavet is - indfrysning?
« Svar #21 Dato: 28 Januar , 2013, 09:40 »
Jeg vil også anbefale en ismaskine, sådan en halvprofessionel en af slagsen. De er lidt dyre, men ikke mere end hvad en køkkenmaskine koster, og så får man skøøøøøøn is hver gang, uden at man skal røre hele tiden. De billigere modeller uden kompressor har et køleelement der skal fryses i 18-20 timer inden brug hver gang, og så kan de kun lave små portioner af gangen.

Ja, skal man have en ismaskine til at stå og fylde, så kan man lige så godt gøre det ordentligt. Her er finanserne ikke lige til det, men den står på ønskesedlen. Sammen med et nyt køkken, så der også er plads til den ;D.

Ja, min er med kompressor. Købt hjem direkte fra italien. Kostede små 3000. Går dog og overvejer at udskifte den med en større model. ::)

Wow, du må lave meget is! Hvis du tager den med til LU, skal jeg nok medbringe noget, den kan fryse. Jeg har en masse opskrifter, jeg gerne vil afprøve.

@ Berit
prøvede lige din opskrift på isen her i weekenden, tilsatte godt nok en pæn sjat
ameretto og hold da op det er ikke sidste gang jeg vil lave denne skønne is
tusind tak.
                             mvh. Birgit

Dejligt at høre, at den også virkede for dig. Jeg blev selv så positivt overrasket over, hvor lækker den blev.

Jeg har selv prøvet at tilsætte knust frugt, men det blev knap så godt. Det smagte godt, men frugten gav iskrystaller.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: hjemmelavet is - indfrysning?
« Svar #22 Dato: 28 Januar , 2013, 09:44 »
Hvis I gerne vil have en is med frugt kan det anbefales at lave en alm. vanillaflødeis og så tilsætte noget marmelade/syltetøj med den smag man ønsker. Det giver faktisk noget ret godt is og er utroligt let.

Det er ret svært at lave is med frisk frugt da det indeholder så meget væske og derfor krystalliserer og bliver hårdt.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: hjemmelavet is - indfrysning?
« Svar #23 Dato: 28 Januar , 2013, 09:44 »
Hvis man nu vil lave en chokolade/stracciatella is, behøves man så at tilsætte det mørke muscovadosukker?
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Marianne Meldgaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 19
Sv: hjemmelavet is - indfrysning?
« Svar #24 Dato: 28 Januar , 2013, 10:29 »
Mine børnebørn foretrækker hjemmelavet is frem for selv det dyreste fra disken. Jeg har en ismaskine men bruger den kun hvis jeg ikke har andet, da den klarer desserten i 15 minutter.
Min opskrift, som jeg altid vender tilbage til: 3 sker sukker og 3 æggeblommer, piskes meget godt, 3 dl flødeskum piskes ved siden af og så har jeg grundisen, som jeg altid laver en stor portion af, og laver forskelliga varianter; kan tilsættes vanillekorn, lakridspulver, kanel, maste tyrkisk peber (i morter), stærk kaffeopløsning, 2 spske instant til en smule vand (bliver hurtig jævn i micro) knuste bær, så bliver isen mere hård pga vandindholdet, skal stå lidt længere inden servering.
Jeg rører aldrig i isen. Og så chokoladesauce til, god mørk chokolade smeltes i vandbad med lidt fløde.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: hjemmelavet is - indfrysning?
« Svar #25 Dato: 28 Januar , 2013, 10:53 »
Uhm - det er da en farlig tråd denne her. ;D

Her er en lille historie fra det virkelige liv :

Jeg fik i fødselsdag gave en lille ismaskine, godt nok. Den stod et stykke tid i æsken og en dag ville jeg så invitere nogle gode venner til hjemmelavet is samme aften. Jeg pakkede derfor maskinen ud henover middagstid, og finder brugsforvirringen frem og læser så at skålen skal være frosset ned i min. 24 timer  ??? :-\ før brug...... tja det blev så ikke til noget hjemmelavet is den aften.

Ellers har jeg lavet is på gammeldags måde og frosset dem ned uden at røre i dem, det er nu også altid blevet meget godt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Karen L. Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 63
Sv: hjemmelavet is - indfrysning?
« Svar #26 Dato: 28 Januar , 2013, 12:06 »
Der er vist flere end mig, der kan tænke på is trods vinterkulden. :laugh:
Tak for input
« Senest Redigeret: 02 Februar , 2013, 00:44 Fra Karen L. Nielsen »
Mvh Karen

0.1 dv. wyandot
0.2 sort, blå araucana
1.2 sort kobber maran
0.1 la bresse
0.1 sølv/sortrandet wyandot
0.1 gul/sortsømmet orpinton

Offline Louise Rosenbaum

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 537
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
hjemmelavet is - indfrysning?
« Svar #27 Dato: 01 Februar , 2013, 21:39 »
Istid er ALTID 

Dejlig tråd