Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Bure til kaniner ?  (Læst 13891 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

rugemaskine

  • Gæst
Bure til kaniner ?
« Dato: 06 Januar , 2013, 00:15 »
Hej.

Er det muligt at holde kaniner i minkbure eller er rummene alt for små ?
-Fordi vil gerne have flere kaniner så det skal være mange bokse..

Kom gerne med forslag !  ;)

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Bure til kaniner ?
« Svar #1 Dato: 06 Januar , 2013, 07:41 »
hvis di klippe skillerum ud så der kun er 3 rum, er det bedere en det mange byder dem og evt kun til 2 rum hvis det er en med unger

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Bure til kaniner ?
« Svar #2 Dato: 06 Januar , 2013, 08:54 »
Derefter er der flere muligheder.Man kan lægge plade i bunden så de ikke går på tråd.Det blir nemt at rengøre.Eller man kan klippe bundtråden af og lave en trækasse ca 10 cm høj og sætte tråden oveni.Hæft tråden fast.Sådan har jeg gjort men jeg har brugt kanintrådbure i stedet.De får en masse lys i disse bure og de kan følge med i hvad der sker omkring dem.Skal de have unger i burene så skal der en redekasse til så ungerne ikke møver ud af siderne.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Bure til kaniner ?
« Svar #3 Dato: 06 Januar , 2013, 09:16 »
Hvilke kaniner er det til? Vores belgiske kæmper gnavede sig ud igennem minktråd.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Bure til kaniner ?
« Svar #4 Dato: 06 Januar , 2013, 10:10 »
Der er nogle kaninracer som ikke egner sig til at gå på tråd som f.eks. Rex.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Bure til kaniner ?
« Svar #5 Dato: 06 Januar , 2013, 10:27 »
Jeg ved ikke hvor store er sådanne minkbure? Da jeg avlede lidt med kaniner havde jeg trådbure beregnet til kanine men lagde plader i bunden. Til enkelte kaniner ca. 1 M2 og noget større til et avlsbur og så med redekasse undenfor.
Nu har jeg kun en enkelt og det er en dværgkanin og har "lavet" denne 2 enkeltbure og redekasen samlet, så den har mere plads at tumle på.  :)
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Bure til kaniner ?
« Svar #6 Dato: 06 Januar , 2013, 10:29 »
Hvis vi nu ser bort fra at vi syntes det ser rart ud at kaninerne hopper rundt i noget halm, hvilket kaninen sikkert også syntes, så kommer vi dog ikke uden om at det er enorm sygdoms sanerende at have dem gående på tråd.

Da jeg havde harer i farm, gik alle farmens harer på tråd, og hare-killingerne blev sat (født) på trådbund i avlsburene hvor der gik et par (en sætter og en ramler).
Det var yderst sjælden der døde killinger, og vi havde mange.

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Bure til kaniner ?
« Svar #7 Dato: 06 Januar , 2013, 10:32 »
Som Kristian skriver er det muligt at klippe i burene så rummene bliver større. Vi har haft talrige kaniner i minkbure og det gik fint når vi rykkede væggene. Mener at huske at der er 4 rum i en række minkbure, det var der i dem vi havde ihvertfald. Min mand rykkede så bare væggene så der var 3 rum på stribe og satte skillevæggene på igen med strips.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Bure til kaniner ?
« Svar #8 Dato: 06 Januar , 2013, 11:45 »
lisbeth 4 rum så tror jeg det var rævebure du havde, mener der idag er 6 rum bur i et der er ca 2x1 m i gamle dage da minkene var mindre var der 8 rum i hvert bur

Offline Bolding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 439
Sv: Bure til kaniner ?
« Svar #9 Dato: 06 Januar , 2013, 11:48 »
Du kan godt beholde trådbunden og så bare strø godt ovenpå. Så løber det meste urin fra og de sidder mere tørt. I forhold til fødeoptagelse er det ikke smart at de går på tråd. Deres tarmsystem er ikke ret godt til at udnytte foderet og de producerer derfor i løbet af døgnet nogle meget bløde pøller. Dem spiser de og anden gang foderet passerer gennem tarmen kan de optage de sidste næringsstoffer. Når de går på tråd falder afføring igennem tråden og de har derfor ikke mulighed for denne lidt specielle foderudnyttelse.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Bure til kaniner ?
« Svar #10 Dato: 06 Januar , 2013, 11:58 »
Du kan godt beholde trådbunden og så bare strø godt ovenpå. Så løber det meste urin fra og de sidder mere tørt. I forhold til fødeoptagelse er det ikke smart at de går på tråd. Deres tarmsystem er ikke ret godt til at udnytte foderet og de producerer derfor i løbet af døgnet nogle meget bløde pøller. Dem spiser de og anden gang foderet passerer gennem tarmen kan de optage de sidste næringsstoffer. Når de går på tråd falder afføring igennem tråden og de har derfor ikke mulighed for denne lidt specielle foderudnyttelse.

Det med den, for os lidt underlige form for drøvtygnig, klarer de fint på trådbund. De tager pillerne straks fra kloakåbningen. Det er samme levevis harerne har. Jeg har ofte set dem gøre det, når de gik på tråd. Hverken kaniner eller harer, går hen og æder piller fra lordte-stakken.

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Bure til kaniner ?
« Svar #11 Dato: 06 Januar , 2013, 12:36 »
Det var ikke rævebure vi havde. Vi købte dem fra et nedlagt minkbrug. Min mand siger også at der var oprindelig 6 rum i og han lavede dem om til 4. I vores bure havde vi ikke andet end halm. Ingen strøelse for det fiser lige igennem.

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Bure til kaniner ?
« Svar #12 Dato: 06 Januar , 2013, 13:08 »
Vælger man trådbund skal man være opmærksom på at kaninerne kan få benene til at sidde fast i tråden.I bure med unger brugte vi mindre masker i bunden der hvor jeg passede angorakaniner men da de blev sorteret da de var et par måneder gik det af og til galt når de kom på større masker.Og det er IKKE sjovt at man skal til at lirke et lille hævet og ømt ben fri  :(
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Bure til kaniner ?
« Svar #13 Dato: 06 Januar , 2013, 13:10 »
til mink smider de jo os hvalpetråd ind i burene

rugemaskine

  • Gæst
Sv: Bure til kaniner ?
« Svar #14 Dato: 06 Januar , 2013, 15:07 »
Mange tak til jer allesammen med de fornuftige svar!  /o

Men er det ikke lidt trægt i sådan et bur alså med pladsen ?