Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Brahma-ruge-tråd  (Læst 38429 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Brahma-ruge-tråd
« Svar #60 Dato: 19 April , 2013, 07:39 »
Opdatering: Man begynder nu at kunne se farven på hold 2.Ud af 13 kyller er der KUN 2 hvid/blå .Det forstår jeg bare ikke ?? I det sidste hold var det omvendt.Da var der kun 2 hvid/sort.
Men bortset fra det så er det en sund flok .Ikke en eneste er gået til.Jeg begynder så småt at sortere i begge hold.Så hvis du fristes til splash eller hvid/sort så se salgs annoncen   
Jeg ønsker kun at beholde de hvid/blå.

Siden sidst: Sandie har købt en skruk Brahma med til de kyllinger af australorps jeg klækkede for hende.Så er der kun 2 voksne damer tilbage.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Brahma-ruge-tråd
« Svar #61 Dato: 19 April , 2013, 07:43 »
Mest til Frank : :)
Hej Frank , du var nysgerrig efter at vide hvordan de artede sig de 2 kyller der var meget mørke ned af ryggen som daggamle.De endte ud med at blive de eneste 2 hvid/sorte fra dette hold.
Vh Vicki
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Brahma-ruge-tråd
« Svar #62 Dato: 19 April , 2013, 10:21 »
Jeg siger mange tak for svar og så var det også dem der blev lidt rigeligt overtegnede eller hvad?
Ja fordelling er en sjov ting og svær at holde styr på eller fortælle kyllingerne at nu skulle I altså have været den anden farve.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Brahma-ruge-tråd
« Svar #63 Dato: 19 April , 2013, 11:16 »
hvor mange kyllinger er du oppe på efterhånden  ?
mvh Jesper

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Brahma-ruge-tråd
« Svar #64 Dato: 19 April , 2013, 18:40 »
Frank@ Nej det var ikke kun dem der var overtegnede men mit utrænede øje synes de langsomt blir pænere.

Jesper@ Der er ca 25-30 stykker i blandet farve.Og maskinen startes ikke igen.Skrukhønsene kan få lov at arbejde lidt.Dem er der nok af .Er også godt klar over at de brahma der kommer nu , ikke blir klar til udstilling.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Brahma-ruge-tråd
« Svar #65 Dato: 20 April , 2013, 17:56 »
Det var hurtigt at der var salg i de mindste brahmakyller.10 er allerede hentet så nu er der kun lidt halvstore splashhanekyllinger til overs...indtil videre da.

Og så forsvandt mine store franske væddere i samme hug.Syns ski der blev så tomt lige pludselig.
Nå det var et sidespring.

Køberen var forresten meget imponeret over de voksne Brahma.Han var vant til Kochin (staves ?) i stor.
« Senest Redigeret: 27 April , 2013, 20:27 Fra vbruun »
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Brahma-ruge-tråd
« Svar #66 Dato: 27 April , 2013, 20:29 »
Status:
Andet hold brahma blev startet for at få nogle hvid/blå hønekyllinger.Men det blev en mager omgang for der blev KUN 1 høne i den farve ! ? Om jeg skal grine eller græde ? Ved det ikke helt :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Brahma-ruge-tråd
« Svar #67 Dato: 14 Juli , 2013, 19:24 »
Kan I huske at der var et par kyllinger i dette hold som var meget mørke ned af ryggen ? Her er et foto af den ene.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Brahma-ruge-tråd
« Svar #68 Dato: 14 Juli , 2013, 19:26 »
Og nu vi er i gang..
« Senest Redigeret: 14 Juli , 2013, 19:30 Fra vbruun »
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Brahma-ruge-tråd
« Svar #69 Dato: 14 Juli , 2013, 19:35 »
Er det normalt at hanernes halskrave er lidt pjusket i denne alder.Denne flok er fra januar.
Jeg er på ferie de næste dage.Men når jeg er tilbage skal de sorteres i hane/høneflokke.Og så skal de vel også snart en tur i træningsburene så de kan vænne sig til det ? Eller hvornår starter i med træningen af dem ?
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Brahma-ruge-tråd
« Svar #70 Dato: 14 Juli , 2013, 22:10 »
Ja synes nu ikke hanen er så overtegnet i tegningen som jeg havde regnet med til gengæld ser det ud til at hans dunfarve skinder lidt igennem fjerdragten, men det kan også være fordi den ikke er helt færdig i fjerskiftet endnu.

Man kan godt starte træningen allerede nu og vil sikkert være positivt. Store Brahma synes jeg nemlig har en dum vane med at lægge sig ned når de bliver nervøse eller bukke lidt i leddene så de ikke præsentere sig så godt som de kunne. Så hvis de er vant til buret vil de også præsentere sig bedre.
I starten skal det kun være få minuter, hvor man sammentidig er i nærheden og bruger tid på dem. Nogle giver dem kun lækkeriger når de er i burene for så forbinder de dem med noget godt og viser sig gerne frem. Andre sulter dem lidt eller giver dem et foder dyrene er knap så begejstret for og så foder dem i burene(godt foder), hvorved de vender sig til dem og føler det lidt som deres teritorium og dermed også viser sig frem.

Jeg personligt sætter udstillingsburene på græs og lukker så store kyllinger eller skrukhøns med kyllinger ud i dem for hyggen om dagen eller når der skal gøres rent i deres rum. Gerne flere sammen for at de føler sig trykke. Efterhånden som de har prøvet det flere gange og vokser til kommer de oftere og oftere derud. Hvor de bliver sat færre og færre sammen indtil de går alene i et rum for sig selv. De har drikkekopper ude i burene så de vender sig til at drikke af dem.
I starten kommer de ikke så ofte ud i burene fordi de er mange og knap så tamme, men efterhånden som tiden går får man sorteret ned og de bliver mere rolige og venligstemte for at komme ud så det sker oftere og oftere. Når efteråret og vinteren sætter ind kommer de indedørs og træne i udstillingsburene hvor de går enkelvis eller to og to sammen hvor de får spredt nået lækkert i bunden.

Vi har kun små dværge og jeg koncentrerer mig om mine små Antwerpener Skæghøns så derfor imens de er små og mange går de i store hønsebure ude på græs og når de bliver større sættes de i duebure(det vi har til rådighed) og lærer at gå alene i disse. Det er rart med de større bure når de skal gå mange sammen i forhold til når de skal gå alene og vende sig til en mindre burstørrelse. Synes ikke det hjælper at træne de små høns i en større burstørrelse for når de så bliver sat i den rigtige burstørrelse vil de ikke stå ordenligt alligevel selvom man har trænet dem i de store bure.

Det var hvad jeg gør og måske nogle andre kan give deres bud. Ved duer kan overtænes, men har ikke hørt om at høns kan. Så det burde ikke blive et problem.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Brahma-ruge-tråd
« Svar #71 Dato: 18 Juli , 2013, 10:18 »
Som altid et langt og udførligt svar fra dig Frank  /o Også rart at vide hvordan du gør.Jeg vil sætte mit bur ud på græs.Så kan der stå 2 ved siden af hinanden af gangen derude.

Kan godt se fidusen i at de skal lære at drikke som de gør til udstilling.Er nogen sød at sende et link til disse drikkenibledimser ? :) Så kan de lige så godt blive monteret i buret.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Brahma-ruge-tråd
« Svar #72 Dato: 04 August , 2013, 18:24 »
Friske foto hvis de vil hænge ved ..
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Brahma-ruge-tråd
« Svar #73 Dato: 04 August , 2013, 18:27 »
En mere..Håber én af dem her kan komme med på udstilling.
« Senest Redigeret: 04 August , 2013, 18:30 Fra vbruun »
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Brahma-ruge-tråd
« Svar #74 Dato: 04 August , 2013, 18:28 »
Slagtes..
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand