Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Min hund er så bange for at blive skudt  (Læst 16487 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Min hund er så bange for at blive skudt
« Dato: 21 December , 2012, 18:44 »
Min dalmatiner er panisk bange for skud. Jagtsæsonen er slem og nytårsaften er et sandt helvede.

Jeg har de tidligere år valgt ikke at give hende beroligende medicin nytårsaften, men det ser desværre ud til, at hendes problemer med skud bliver værre og værre - vi har trænet med en "skud cd" uden held, da skud, som jeg laver ikke er farlige, men alt der minder om skud udenfor nærmest giver hende epileptisklignende anfald.

Heldigvis bliver der ikke fyret nytårskrudt af her i området sådan løst ud over hele december, men nytårsaften nærmer sig.

Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvad jer derude - med skudangste hunde - gør....og hvis I giver medicin...så hvilket. Jeg kan stadig nå dyrlægen i næste uge, hvis der findes noget egnet beroligende medicin, som ikke skader hunden mere end det angst helvede hun gennemgår.
« Senest Redigeret: 21 December , 2012, 19:23 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Niels Kongsbak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Min hund er så bange for at blive skudt
« Svar #1 Dato: 21 December , 2012, 19:02 »
Først - jeres hund er ikke bange for at blive skudt. Den er bange for lyden og/eller lysglimtet.

De fleste jagthunde bliver også nervøse ved skud - til at starte med. Senere finder de ud af at et skud betyder "noget sjovt". De får således vendt noget de bliver bange for til en positiv oplevelse.

Et råd kunne være det samme med Jeres hund, hvergang der lyder et brag så skal den gøre noget f.eks. sætte sig med front mod jer, i skal så belønne hunden øjeblikkeligt med en hundekiks el. ligende. I starten kan det være at den skal belønnes blot i får kontakt med den uden den bliver bange. Kan så senere udbygges med andre øvelser.

I kan selv træne med en hundproppistol eller knaldperler til børn, begge dele er ikke ret højt. Perler har den fordel at de kan kastes lidt væk fra hunden til at strate med, så den får lyden på afstand.

Metoden kræver at man altid har hundekiks i lommerne, men at hunden ikke får kiksen før det har gjort noget rigtigt.

Husk at træning af en hund skal ske med gentagelser og gentagelser og gentagelser og genta......  i skal nok træne 3 - 4 gange a 5  min hver dag i et langt stykke tid.

Det er meget få jagthunde der bliver ved med at være bange for skud! Men det er et træls (som man siger vest for Lillebælt) problem at have da det tager lang tid at komme over.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Min hund er så bange for at blive skudt
« Svar #2 Dato: 21 December , 2012, 19:07 »
det er for sent i år men ellers så begynd at lufte/lege/træne den ved en flugtskydningsbane, med godt med gotter og ros

Offline Berit Linea

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 872
Sv: Min hund er så bange for at blive skudt
« Svar #3 Dato: 21 December , 2012, 19:11 »
Vi har haft en hønsehund som blev mere og mere bange for hvert år. De sidste år hun levede gav jeg hende Apozepam 5 mg  tabletter mod angst. Hun fik en halv til frokost og en hel efter aftensmaden. Temmelig underdoseret, men det var nok til at hun sov fra det hele. Det var forfærdelig at se hende spæne rundt og pive, forsøge at gemme sig og hun veg ikke fra min side, så hellere en pille og ro for alle  ::)
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Min hund er så bange for at blive skudt
« Svar #4 Dato: 21 December , 2012, 19:36 »
Vores schæfer var de første år fuldstændig fløjtende ligeglad med fyrværkeri. Vi hyggede og legede og havde masser af godbidder klar og alt gik perfekt. Så brillierede vores tidligere nabo med at fyre en giga raket op over hovedet på os, under en luftetur den 30. December. Naboen fik absolut ikke ros for det, og hunden kunne efterfølgende ikke lide fyrværkeri. Her er det dog hverken brag eller blink der er et problem, men alene den hvislende lyd fra raketterne som hun bliver sur over. Mener ikke hun er bange for det, men hun bliver hidsig og skælder ud på det. Også hvis det er i tv. Vi er dog efterhånden ved at have styr på det ved at distrahere hende når det er. Frem med legetøj og godbidder og så snart hun begynder på at gø, så leger vi med hende. Det virker! Hvis jeres er så bange for det så sørg for godt med lys i huset og rul gardinerne for. Det reducerer blinkene. Sørg for at radio kører med musik, og så ellers leg med hende. Hun mærker jo også at I går og er nervøse, så tag det helt roligt og hyg med hende. Det er også en god idé at træne meget med hende om formiddagen, så hun er mentalt træt.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Min hund er så bange for at blive skudt
« Svar #5 Dato: 21 December , 2012, 19:43 »
Vores tidligere hund - en næsten 15 årig Westie hadede også nytårsaften. Vi sørgede for at gå en lang tur om eftermiddagen og så fik hun en halv kørepille til børn - og så var hun væk.
De sidste år vi havde hende, gav vi hende ikke nogen kørepille (Pga. hun var halv døv på begge ører).

I år har vi jo så fået hvalp igen, og de gange vi har været ude og gå tur og nogle har fyret noget af - så har hun løbet hen til os og lige få en snak og en kiks. I år vil vi bare at gå en lang tur med hende - samt at vi skal til sådan noget "kør-din-hund-træt-til-nytårsaften" tidligt på formiddagen.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Min hund er så bange for at blive skudt
« Svar #6 Dato: 21 December , 2012, 21:55 »
ingen af mine hunde har været bange for brag og bum ( ville osse være skidt da de bliver brugt til jagt), men svigerforældrenes hund var. Jeg tror det værste der skete med deres hund var at de trøstede den. forstået på den måde at hunden blev bekræftiget i at der  var noget og være bange for. Jeg vil osse mene at nedrullede gardiner og radio eller tv vil dæmpe noget af angsten. Men er det slemt så syns jeg at en beroligende pille er på sin plads så den ikke farer rundt en hel aften. Kan så hilse og sige at det heler ikke er nemt med en hund der tror at der sker noget sjovt hvergang noget siger bang. ;)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Min hund er så bange for at blive skudt
« Svar #7 Dato: 21 December , 2012, 22:24 »
først. sikke en skøn plet hund du har ;D har selv sådan en plet og kan nikke lidt genkendende til hendes opførsel.

min egen kan bestemt ikke lide når min kæreste tager sit jagtgevær, det ser ud som om hun tror han vil skyde hende.. hun føler sig utryg, men ikke panisk angst.

hun holder sig dog bare lidt fra ham, løber hen til sin mor (mig)  fyrværkeri er hun dog ikke bange for, så vidt jeg husker. det er mange år siden der er blevet fyrret af hjemme hvor hundene er..


der er mange fordele ved dalmatinerens følsomme væsen, men der er også lidt ulemper, som denne. har aldrig haft så dejlig en hund før, med så helt enormt meget personlighed.


jeg kan desværre ikke hjælpe med hvad du kan gøre, men tænker så tæt på nytår er det måske bedst at give noget beroligende til hende.

jeg syntes min egen er meget svær at gøre tryg hvis hun er usikker, med guffer/træning. hun hader at få klippet negle og her hjælper intet
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Min hund er så bange for at blive skudt
« Svar #8 Dato: 21 December , 2012, 22:30 »
Maja81; når nu du ved hun ikke kan lide at få klippet negle, så kan hun mærke din usikkerhed/nervøsitet når det skal gøres og så bliver hun usikker/utryg ved situationen. Vores hund reagerer fuldstændigt forskelligt på sådan noget afhængigt af om det er min hustru eller mig der gør det. Ved min hustru bliver den vildt urolig og kæmper imod, ved mig er den måske stadig ikke imponeret over mine hensigter men accepterer det.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Allan Jørgensen

  • Bruger
  • Indlæg: 350
Sv: Min hund er så bange for at blive skudt
« Svar #9 Dato: 21 December , 2012, 23:10 »
Vi har lige været ved dyrlægen og få noget til vores den skal både have noget angst nedsættende og noget der gør den sløv. Iflg. dyrlægen er det noget de har brugt i flere år og aldrig fået dårlige tilbagemeldinger fra nogen.
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Min hund er så bange for at blive skudt
« Svar #10 Dato: 21 December , 2012, 23:56 »
I 2 år har vi brugt Meprobamat, det skal gives inden hunden bliver bange nytårsaften,
Dette lykkedes ikke for os første gang, da naboerne statede med at skyde af allerede kl. 13. så her hjalp pillerne ikke.
2. år startede vi så med at give piller allerede kl. 11. og vi kom godt igennem nytåret, uden at hunden var totalt bevidstløs.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Min hund er så bange for at blive skudt
« Svar #11 Dato: 22 December , 2012, 07:47 »
Tak for alle kommentarer, erfaringer og råd /o

Nannis dyrlæge kender til hendes skudangst, så jeg lader ham finde et egnet præparat til den "grimme" aften i år.

Da bukkejagten startede i år, havde jeg forberedt mig og læst - så vi gik i skoven med godbidder i lommen, men den træning fik hurtig en ende efter de første par skud fra markerne/skoven. Nanni er fuldstændig uden for rækkevidde, vil ikke tales til og begav sig - som altid efter et skud - målbevidst hjemad med halen mellem benene og en næsten kravlende gang. Den næste uge var det stort set umuligt at få hende med ud og gå tur.

Jeg kender ikke Nannis historie fra hendes første 1½ år ud over, at jeg kan se, at hun har haft det godt og er en meget harmonisk hund - hun er hentet på et Dyrenes Beskyttelse internat.

Den første nytårsaften med hende var hun ...sådan acceptabel bange. Vi ynker hende ikke, når der bliver skudt, men opfører os, som om lydene udefra er ganske normale, men året efter da jeg luftede hende tidligt eftemiddag nytårsaften, kom vi forbi en have, hvor en enkelt nabo lige skulle afprøve sådan et batteri...hedder det vist...med megen lyd og lys. Jeg havde fortalt Nanni, at der ikke var nogen skud udenfor...og det virker som om, hun aldrig har tilgivet mig, at hun ikke kunne stole på mig - det har været et helvede siden. Nanni og jeg skal holde nytårsaften sammen alene i år, da jeg ikke vil gå fra hende eller tage hende med til nytårsfest.

Jeg ønsker alle dyr derude en god, tryg og rolig nytårsaften /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Enevoldsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
  • Op og ned er lige langt, men ikke lige hurtigt!
Sv: Min hund er så bange for at blive skudt
« Svar #12 Dato: 22 December , 2012, 08:05 »
Nåårh lille Nanni.  *t

Det er forfærdeligt når de bliver bange.
Her har vi 3 hunde. Min græker Eddie reagerede ikke de første år jeg havde ham, men et år var der nogen knægte der fyrede et kæmpe kanonslag af under en bro vi gik i nærheden af, og siden har han reageret på fyrværkeri. Også i tv - især heksehylene.
 Vi bor udenfor byen, så her er som regel ikke så slemt tæt på nytårsaften, men vi kan dog både se og høre det. Mine hunde bliver ikke bange - nærmere gale. Eddie starter med at skælde ud og så så 1-2-3 er de der allesammen. Det den ene ikke kan, det kan én af de andre.  ;)

Min mor havde en hund for mange år siden, som var meget bange - han fik en pille (aner desværre ikke hvilken) så han sov faktisk fra det hele.
Det ville jeg også vælge at gøre her, hvis en af mine hunde blev bange.

Håber på en rolig nytårsaften for dig og Nanni  *b
❤  Marianne  ❤

En blandet landhandel af høns og haner.
3,1 katte
2,2 hunde + evt. plejehund
1,1 børn
1,2 børnebørn  og (0,1 † mistet d.4. nov. 2011 uge 30. Mormor til en engel.) 
1,0 mand

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Min hund er så bange for at blive skudt
« Svar #13 Dato: 25 December , 2012, 17:13 »
Du kan også prøve med en thundershirt. Det er noget forholdsvist nyt, men jeg har fået gode tilbagemeldinger på dem fra flere kollegaer (jeg er jo adfærdsrådgiver), men aldrig prøvet dem selv.

En thundershirt er i princippet et dækken, som sidder strammere end normale dækner. Teorien bag er, at det stimulerer nervesystemet og det igen virker beroligende på nogle hunde. Det er så vidt jeg ved samme teorier der er bag kugledyner til børn med autisme-forstyrrelser.

Lydfobier kan være rigtig svære at træne på, og selvom lyd-cd'er gode, så er det ikke dem allesammen, der lyder "naturlige nok" - og det kan tage rigtig lang tid at få en bedring på problemet.

For nogle hjælper det at starte med en godbidsbold i hård plast. Det ramler og skramler og rumler - og belønningen kommer ud af dem! Men meget afhænger jo af hvilke lyde den enkelte hund reagerer på, og om den også reagerer på "blitz" fra fyrværkeri osv.

Mine egne hunde har heldigvis ikke de store problemer, men elske nytårsaften tror jeg aldrig ligefrem de kommer til.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Min hund er så bange for at blive skudt
« Svar #14 Dato: 25 December , 2012, 17:42 »
Uhh ha Tine - sådan èn kunne jeg rigtig godt tænke mig at afprøve på Nanni i år.

Jeg kan se, at der er mange links på nettet til thundershirt og faktisk en del onlinebutikker, som forhandler dem - det kan så nok ikke nåes nu, men jeg vil prøve at sætte en eftersøgning i gang hos en fysisk dyrebutik.

Mange tak for rådet /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14