Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken farve har min Brahmahane?  (Læst 3779 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Liv

  • Bruger
  • Indlæg: 279
Hvilken farve har min Brahmahane?
« Dato: 20 December , 2012, 20:31 »
Jeg har en ung Brahmahane. Jeg vil høre om han har en farve der kan avles på, og om han ellers ser ok ud. Jeg har på Lars Erik Bobsins hjemmeside set et billede af en ny farve, Blå Sølvvinget Orangerygget Brahma, og synes med mine meget ukyndige øjne at min hane måske godt kunne ligne sådan en. Tager jeg helt fejl og vil det bedste være at spise ham? Hvis han kan bruges til avl, hvilke farver høner skal/kan så bruges i avlen? Har ingen forstand på raceavl, men hvis han er brugbar, så er jeg fristet til at forsøge.

Beklager at billederne ikke er bedre, en del af mine høner forsøgte at spise mobilen, så de fleste billeder jeg har taget er med hønsehoveder på.  ::) Jeg kan forsøge at tage nye billeder igen i morgen, hvis de ikke er gode nok.



Venlig hilsen
Liv

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvilken farve har min Brahmahane?
« Svar #1 Dato: 21 December , 2012, 08:28 »
Mon ikke Lars mener en blå sølvbåndet med orangeryg (BSO) som ikke (endnu) er optaget i den Skandinaviske Fjerkræ Stand. BSO skulle være svær at avle, da den vist ikke kan avles rent.

Men det ved Brahma Jesper, Rasmussen hedder han her på Forum, meget mere om, for han nørkler lidt med denne farve.

Billedet viser 1,1 BSO og det er taget på en udstilling i Hannover.
« Senest Redigeret: 21 December , 2012, 08:31 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Liv

  • Bruger
  • Indlæg: 279
Sv: Hvilken farve har min Brahmahane?
« Svar #2 Dato: 21 December , 2012, 12:01 »
Tak for svar. Jeg prøver at kontakte Jesper Rasmussen. Har hanen ellers et nogenlunde ok udseene eller har han nogle fejl der ikke gør ham avls-egnet? 

Det er godt nok en flot farve hønen har.  /o Hvis det er en svær farve at avle på, er det nok dumt at starte ud med denne farve, men på den anden side, så er jeg glad for mangfoldige farver, så hvis jeg skulle have flere forskellige farver ind over for at få farven frem, så ville jeg også have en blandet flok at se på  :angel: Spørgsmålet er også om hans orange farve er rød eller orange. På billede 2 står han ved siden af en alm rød/brun isa hybrid og forrest er en ung Barnevelder, og på billede 3 ses ryggen af min mørkerøde RIR.

Venlig hilsen
Liv

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvilken farve har min Brahmahane?
« Svar #3 Dato: 21 December , 2012, 12:12 »
Jeg vil mene at han er for rød på skuldre og vingebuer. Og så ser det ud til at han også er gullig i halsbehænget, istedet for sølvfarvet.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Hvilken farve har min Brahmahane?
« Svar #4 Dato: 28 December , 2012, 20:14 »
har sendt dig en pm  ;)
mvh Jesper