Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: 2 % "juleandsamvittighed"  (Læst 17383 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
2 % "juleandsamvittighed"
« Dato: 04 December , 2012, 22:20 »
I min jagt på en samvittighedsfuld juleand gik det op for mig at stort set alle kommercielt solgte økologiske juleænder bliver fragtet til Tyskland for at blive slagtet.
Det giver da ingen mening !!  <Q
Ihvertfald ikke i min verden.
Jeg ligger jo vægt på at den skal ha et godt liv men den skal da også ha en så "human" død som overhovedet muligt. Det er ikke at blive stresset over at blive stuvet sammen med tusinder af andre ænder og kørt i lastbli for at få hakket hovedet af.

Jeg har læst mig til at det kun er 2 % af de kommecielt solgte ænder der slagtes her i DK. :o
ikke engang øko ænderne solgt hos Årstiderne slagtes her i DK !

Jeg har så fundet en gårdbutik der sælger Danske fritgående ænder fra Raunsmed som også får dem slagtet i DK. <I !p <I

http://www.dyssegaarden.com/?id=272160&gclid=CPTp1MbXgbQCFax7cAodMj4AUA


Halleluja..... jeg vil med god samvittighed sætte tænderne i sådan en and imens at min vegetar mor og vegetar bror spiser deres fisk  !cs
« Senest Redigeret: 04 December , 2012, 22:23 Fra Lene, Rungsted »

Offline bjyrka

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 219
Sv: 2 % "juleandsamvittighed"
« Svar #1 Dato: 04 December , 2012, 22:37 »
Jeg gætter på du har læst lokal avisen.dk.

De skiver der bliver solgt 2,4mill ænder i dk og kun 30000 slagtes i dk.Men udaf de 2,4 mill tror jeg nu nok de 2mill bliver importeret fra england og frankrig,tyskland ,polen.

De er stadig slemt de skal tranporteres langt til slagt for at spare en smule ,men er det ikke ved at være det samme med dansk kvæg og grise.

Slagt i udl,spar lidt,betal understøttelse til danske slagteri arb-fed forretning
                                  VH Niels
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: 2 % "juleandsamvittighed"
« Svar #2 Dato: 04 December , 2012, 22:46 »
Hej Niels
Næ Lokal avisen har jeg ikke set men vil da kigge. Det var simpelthen bare i min søgen på internettet, at det gik op for mig hvad også ænder bliver budt. Men igen, Ja som du rigtigt siger ;hvorfor skulle det være anderledes end med svin og kvæg.
Jeg forstår det simpelthen ikke, ej heller globalt set .... miljømæssigt også ! Køb en Øko and men lad den brænde diesel af for at blive slagtet  /f

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: 2 % "juleandsamvittighed"
« Svar #3 Dato: 04 December , 2012, 22:57 »
Jeg har også godt set, at de økologiske danske ænder i fx Superbrugsen og Løvbjerg er slagtet i Tyskland. De ikke-økologiske har jeg ikke kigget på.

Jeg køber dem gerne, for de har levet et bedre liv end de fleste slagtedyr, og jeg vil gerne støtte disse avlere. Men det er ikke optimalt. Hverken for ænderne eller for klimaet. Det er rigtigt.

Og bjyrka har ret. Vi burde alle tænke os lidt om. Når vi vil spare lidt på maden, er vi let skyld i tab af arbejdspladser og flere udgifter til understøttelse = højere skat. Derfor synes jeg også det er trist, når folk herinde taler om at købe foder og andet i Tyskland. De sparer ingenting. Det hele går op i benzin, junkfood på vejen, uforudsete indkøb, slid på bilen og tab af arbejdspladser.

Men jeg skal da helt sikkert have nogle ænder på et tidspunkt. Og jeg har måske en julegås i overskud, hvis nogen vil komme her og plukke den på stedet (jeg kan godt tage hovedet af hvis det skal være). Den har fået økologisk foder, økologiske grønsager/frugt, masser af græs plus lidt brødrester fra børnenes børnehave.
« Senest Redigeret: 04 December , 2012, 23:36 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Online Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: 2 % "juleandsamvittighed"
« Svar #4 Dato: 05 December , 2012, 07:18 »
Vi får vores juleand fra noget så sjældent, som en Venstre lokalpolitiker, som går meget op i dyrevelfærd og sælger økologiske æg fra høns, som dagligt roder rundt i jorden på marken- ænder og gæs, som har levet deres liv som fritgående rundt omkring på hele hans matrikel...ofte mellem benene på de 4-5 køer og ved den dejlige store sø, som ligger ved skovbrynet.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: 2 % "juleandsamvittighed"
« Svar #5 Dato: 05 December , 2012, 07:34 »
Der er meget, der er mærkeligt med "dyrkning af dyr til konsum". Både arbejdsmarkedsmæssigt og dyrevelfærdsmæssigt. Og det her er da bare en pind til at undres over!

Er glad for, at min juleand har græsset i haven hele sommeren og bliver bonket og decapiteret omme bag hjørnet fem meter fra andegården. Den smager bare bedre på den måde, selvom der kan være en bismag af kæledyr.

Offline Lomo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
    • www.123hjemmeside.dk/Lones-Ark
Sv: 2 % "juleandsamvittighed"
« Svar #6 Dato: 05 December , 2012, 09:53 »
Jeg skal slagte en af dagene....

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: 2 % "juleandsamvittighed"
« Svar #7 Dato: 05 December , 2012, 10:08 »
Som jeg har forstået problemet at der simpelhed er ikke slagteri kapasitet som er godkendt til fjerkræ i DK nok.
Der var artikel om sagen i Politiken (ja system politiken er altid hellig :angel:) en ret stor hvis ikke DKs største producent af slagteand kunne ikke få deres and slaget  i Dk. De er tvungen til sende deres ender til  tyskland  hvis de ville have de slagtet. Problemet var så alvorlig at de overvejere at stoppe.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: 2 % "juleandsamvittighed"
« Svar #8 Dato: 05 December , 2012, 12:16 »
Jeg ved, at et af de slagterier der benyttes ligger i Flensborg. Det hjælper jo lidt på transporttiden for ænderne. En del kommer fra midtjylland og ville have længere transport til København eller Falster.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Kicki

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 75
Sv: 2 % "juleandsamvittighed"
« Svar #9 Dato: 05 December , 2012, 20:20 »
Dyssegaarden.com er min "næsten nabo" Tætteste grusvej på vores grusvej  ;D Vi køber, hvert år vores juleand der, den smager skønt!
I sommerperioden er vi stor forbrugere af deres jordbær, ærter, kartofler m.m.
Det er i øvrigt vores fødevare ministers barndomshjem  ;)
Hilsen Kicki

0.2 New Hampshire 0.2 Bantamm 0.2 Skalborg 1.1 Faverolles
0.1 Bullmastiff 1.1 kaniner
1.3 skønne børn 1.0 dejlig mand

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: 2 % "juleandsamvittighed"
« Svar #10 Dato: 05 December , 2012, 20:26 »
Lone, sælger du en Rouen steg eller?
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Lone Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 172
Sv: 2 % "juleandsamvittighed"
« Svar #11 Dato: 05 December , 2012, 21:56 »
en samvittighedsfuld juleand]



Altså Lene, hvis du finder en samvittighedsfuld and, synes jeg, det er synd at kappe hovendet af den!  ;D
Men ellers helt enig i dit indlæg. Jeg køber selv juleanden på Falster - men savner stadig anden fra Pagerøglegård ved Kagerup i Nordsjælland. De lukkede gårdbutikken, og jeg ved ikke hvem som oprindeligt opdrættede deres juleænder, men de var helt fantastiske. Køber iøvrigt langt det meste af mit kød samme sted på Falster - de har limousinekøer og uldgrise til en god pris - og opdrætter med fokus på dyrevelfærd.




« Senest Redigeret: 05 December , 2012, 22:00 Fra Lone Nielsen »
hilsen Lone
0,0 egne høns - 1,5 blandede høns lånes hos naboen, 1,2 huskatte, 0,1 hund af meget blandet race, 0,1 islænder (hest)

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: 2 % "juleandsamvittighed"
« Svar #12 Dato: 05 December , 2012, 23:07 »
en samvittighedsfuld juleand]



Altså Lene, hvis du finder en samvittighedsfuld and, synes jeg, det er synd at kappe hovendet af den!  ;D
Men ellers helt enig i dit indlæg. Jeg køber selv juleanden på Falster - men savner stadig anden fra Pagerøglegård ved Kagerup i Nordsjælland. De lukkede gårdbutikken, og jeg ved ikke hvem som oprindeligt opdrættede deres juleænder, men de var helt fantastiske. Køber iøvrigt langt det meste af mit kød samme sted på Falster - de har limousinekøer og uldgrise til en god pris - og opdrætter med fokus på dyrevelfærd.






Pageøglegård var også et af "mine" steder. Jeg mener at det var deres egne ænder.

Dyssegaarden.com er min "næsten nabo" Tætteste grusvej på vores grusvej  ;D Vi køber, hvert år vores juleand der, den smager skønt!
I sommerperioden er vi stor forbrugere af deres jordbær, ærter, kartofler m.m.
Det er i øvrigt vores fødevare ministers barndomshjem  ;)

Jeg så godt navnet Gjerskov. Fik en snak med den flinke dame om dyrevelfærd og salg af æg fra racehøns.
Dejligt at du kan anbefale stedet.  /o

Offline Bolding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 439
Sv: 2 % "juleandsamvittighed"
« Svar #13 Dato: 05 December , 2012, 23:11 »
Da familien her bedyrede at dette års julegås skulle købes i supermarked meldte jeg mig frivilligt til at være kødskaffer. Den blev købt ved en bekendt hvor den har hygget sig siden foråret i en stor have med masser af græs, godt foder og grøntrester fra hans arbejde. Desuden er den slagtet hos den lille lokale landbyslagter. Nøj den skal smage mig godt  ;D

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: 2 % "juleandsamvittighed"
« Svar #14 Dato: 05 December , 2012, 23:18 »
Da familien her bedyrede at dette års julegås skulle købes i supermarked meldte jeg mig frivilligt til at være kødskaffer. Den blev købt ved en bekendt hvor den har hygget sig siden foråret i en stor have med masser af græs, godt foder og grøntrester fra hans arbejde. Desuden er den slagtet hos den lille lokale landbyslagter. Nøj den skal smage mig godt  ;D

Det kan jeg godt forstå. Godt at du påtog dig opgaven at skaffe....
Mine naboer er heldigvis også hoppet på leveringen af and fra Dyssegården  /o