Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Opfedning af grise på friland  (Læst 29538 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Opfedning af grise på friland
« Svar #30 Dato: 13 Januar , 2013, 16:58 »
Og husk at privat vej med tinglyst færdselret (flere om én grusvej på landet) == privat fællesvej => offentlig tilgængelig
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Opfedning af grise på friland
« Svar #31 Dato: 13 Januar , 2013, 17:27 »
ja både og men er man i tvivl, jeg har i skel sat en 40 fods container, mod en tvivlsom vej, og det var jeg mener det var fødevarestyrelsen godt tilfreds med, det der er den stor trussel er om offentligheden har mlighed for at fodre grisene de må ikk få kød affald herunder rullepølsen fra madpakken
« Senest Redigeret: 13 Januar , 2013, 17:29 Fra kristiank »

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Opfedning af grise på friland
« Svar #32 Dato: 13 Januar , 2013, 17:40 »
Nåeh ja du har en grusvej lige bagved, ja pointen er vel at det ikke er muligt for forbipasserende at fodre med uegnede (smittefarlige) emner, så en bygning er nok god afskærmning på den konto :-)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Opfedning af grise på friland
« Svar #33 Dato: 13 Januar , 2013, 17:55 »
ja og den er lidt svær at definere, og jeg oplevede dem ikke som firkantede

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Opfedning af grise på friland
« Svar #34 Dato: 14 Januar , 2013, 09:13 »
Jeg skal slet ikke gøre mig klog på reglerne men jeg har passet økologiske frilands grise i 6 år, i en af DK's 3 største besætninger (det var det ihvertfald dengang). Her var omfangs hegnet, på alle markerne sat op, helt ude ved offentlig vej. Det indre hegn var så min. 30 meter inde på marken.
Jeg ved at hegnet er på samme måde, den dag idag. Der var både årlige kontrol besøg og uanmeldte kontrol besøg.
Om kontrollanterne ikke har været klar over reglerne ved jeg ikke men vi fik da aldrig påbud om at hegnet skulle flyttes.

Det indre hegn bestod kun af 1-2 strømførende tråde.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Hyttemeier

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 116
  • He who is content, is rich
Sv: Opfedning af grise på friland
« Svar #35 Dato: 14 Januar , 2013, 16:04 »
@kristiank:

Har heldigvis bare marker omkring stedet. :-)
3.10 Gul-sortsømmet Orpington i stor
0.1 barn
0.1 huskatte

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Opfedning af grise på friland
« Svar #36 Dato: 14 Januar , 2013, 18:01 »
@danny omfangshegnet må gerne være op til offentlig vej, det er det indre hegn der ikke må, så det lyder jo helt rigtigt det i gjorde og i tråd med retsinformation
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Opfedning af grise på friland
« Svar #37 Dato: 14 Januar , 2013, 20:20 »
@danny omfangshegnet må gerne være op til offentlig vej, det er det indre hegn der ikke må, så det lyder jo helt rigtigt det i gjorde og i tråd med retsinformation

Ja, det kan jeg godt se nu. Jeg misforstod vidst, da jeg skrev tidligere.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline emilbay

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 62
Sv: Opfedning af grise på friland
« Svar #38 Dato: 11 Februar , 2013, 17:16 »
@ Tanja Pedersen:
Nu har jeg arbejdet inde i en farestald i et år, og ud fra det og hvad jeg lærer på skolen lige nu, så er Danmark et af de lande der bruger MINDST antibiotika.

@ hyttemeier:
Der er regler for hvor tæt på de forskellige grise besætninger må være på hinanden, med henblik på smittepres, da sygdomme kan komme med vinden. Tror det er 300 m der skal være.
0.2 Blandings Høns
3.5 Tværstribet Plymouth Rock

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Opfedning af grise på friland
« Svar #39 Dato: 11 Februar , 2013, 18:01 »
@ Tanja Pedersen:
Nu har jeg arbejdet inde i en farestald i et år, og ud fra det og hvad jeg lærer på skolen lige nu, så er Danmark et af de lande der bruger MINDST antibiotika.
Det er muligt, men det er stadig alt for meget. Mange dyr på få m2 = øget risiko for sygdomsudbrud/smitte blandt dyrene = mere forbrug af antibiotika. Hvis staten lempede reglerne for de små landbrug og også gav støtte til dem der driver landbrug på deltid, ville det gavne både dyrevelfærden og samfundet. Mette Gjerskovs nye idé om "månegrisen" er heller ikke specielt tiltalende. Jeg har planer om at starte grisehold af dansk sortbroget landrace til næste år, og jeg tror som godt, at jeg kan opfede en halv snes grise uden at have et køleskab kørende med medikamenter i forskellige former til grissebasserne.

Her er en spændende artikel, som er værd at bruge 5 min. på at læse. http://www.aabenhedstinget.dk/bekymrende-udvikling-i-antibiotikaforbrug/
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Opfedning af grise på friland
« Svar #40 Dato: 11 Februar , 2013, 19:13 »
dem her ser nu både glade og søde ud /o



hov der er jo mine :angel:

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Opfedning af grise på friland
« Svar #41 Dato: 11 Februar , 2013, 19:29 »
Uldsvin, kåret af danish crown som mest velsmagende gris overhovedet, desværre ikke rentabel for professionelle bønder derfor forbeholdt Kristian og andre heldige private svineholdere :)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Opfedning af grise på friland
« Svar #42 Dato: 12 Februar , 2013, 07:50 »
havde de været alm slagtesvin var de slagtet inden jul,  nu er de 55-60 cm og ca 30 høj, de får en smule sofodder madrester uden kød, og lidt ensilage, fra gården hvor vi henter mælk, så håber de bliver mætte uden det bliver fedt det hele, de skulle tage ca 2 år om at blive voksne i naturen

Offline emilbay

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 62
Sv: Opfedning af grise på friland
« Svar #43 Dato: 12 Februar , 2013, 15:04 »
@ Tanja Pedersen
Jeg giver dig ret i, at der bliver brugt meget antibiotika i dansk landbrug, men som du selv skriver, så har vi et meget stort smittepres inde i vores stalde, da mange stalde er gammelt, og ikke følger med den øget effektivitet.

men angående frilandsgrise. Så er det noget helt andet en den konventionelle produktion. Der er meget mindre smittepres på friland. Jeg er rimlig sikker på at du ikke kommer til at behøve medicin i din besætning. og de sortbrogede er et meget smart valg. Det er en af de mest hårdføre racer og de har den bedste flæskesteg! :)
0.2 Blandings Høns
3.5 Tværstribet Plymouth Rock