Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Opfedning af grise på friland  (Læst 29536 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Opfedning af grise på friland
« Svar #15 Dato: 25 November , 2012, 21:15 »
og hvad er slagte affald og hvad er husholdnings affald

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Opfedning af grise på friland
« Svar #16 Dato: 25 November , 2012, 22:36 »
men der er oss noget med at svin til slagt ikke øremærkes, og ikk registreres som individ heller ikk hvis de flyttes, sælges til opfedning

alle svin er til slagt. det du mener er sikkert at hvis man selv har en so der farer og dens unger bliver på matriklen til de er klar til slagt, og derefter bliver slagtet, så er der ikke behov for øremærkning.
det er korrekt at man ikke med grise registrerer individerne, men man registrerer antallet meget nøje. og her gælder at 2 grise er 2 grise. og det gælder ved enhver flytning.

og hvad er slagte affald og hvad er husholdnings affald

Det er meget klart defineret i lovgivningen. Husholdningsaffald betales via ejendomsskatterne og slagteaffald som, har forputtet sig, koster en anseelig bøde.  ;) 
Mvh
Erik Andersen

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Opfedning af grise på friland
« Svar #17 Dato: 25 November , 2012, 22:50 »
Nemlig :)

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Opfedning af grise på friland
« Svar #18 Dato: 26 November , 2012, 08:35 »
erik hvis jeg slagter en gris, for at spise den , så er resterneholdningsaffald, hvis jeg slagter 5 grise er det vel slagteaffald, men hvad så med 15 stk fjerkræ (hoved, fjer, involde og fødder)

Offline Mette E

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 100
Sv: Opfedning af grise på friland
« Svar #19 Dato: 26 November , 2012, 14:14 »
Hej
Vi køber hvert år 2 grise af vores svinenabo. De bor på friland, med 1 trådhegn fårehegn. Og 2 meter udenom igen, er der 4 tråds elhegn. Vi får dem som 30-35 kg, og feder dem op over 6-8 mdr. Så kommer den lokale slagter og henter dem til slagt. Han slagter, skærer og røger for os. Det koster ca. 1100 kr. pr. gris. Og så selvfølgelig CHR svinereg.
Og så er de hyggelige at have, og ingen medicin i kødet :-)
MetteE
Med venlig hilsen
Mette E

Høns, får, Dexter kvæg

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Opfedning af grise på friland
« Svar #20 Dato: 26 November , 2012, 22:58 »
erik hvis jeg slagter en gris, for at spise den , så er resterneholdningsaffald, hvis jeg slagter 5 grise er det vel slagteaffald, men hvad så med 15 stk fjerkræ (hoved, fjer, involde og fødder)

Kristian.

Det skal du ikke diskutere med mig, men med ham der står med bødeblokken og skriver mange 0-er efter et betydende ciffer.

Jeg ønsker ikke at være dommer, men blot at belyse risici.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Opfedning af grise på friland
« Svar #21 Dato: 26 November , 2012, 23:12 »
Og så er de hyggelige at have, og ingen medicin i kødet :-)

Og giver fantastisk kød.

Vi har 2 x 2 grise hvert år (andels med famile og venner ;)). Vi har dem dog ikke på friland da det ville kollidere med vores kvæg. Men de har masser af staldplads at tumle på. Jeg har ikke målt op men ville umiddelbart tro at de har 3 x 12-15m at boltre sig på. Og de elsker det. De har selvfølgelig en del halm at ligge i og æde af i den ene halvdel af deres sti. Her bliver de normalt ganske tamme.

@ Mette
Du skriver at I får dem som 30-35 kgs og holder dem i 6-8 mdr - hvad er slagtevægt for Jeres grise?

Jeg køber mine som 25-30 kgs og har dem derefter i ca 100 dage, dvs lidt over 3 mdr, og der har de opnået en 'slagtet vægt' på 90-110 kg.   
Mvh
Erik Andersen

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Opfedning af grise på friland
« Svar #22 Dato: 27 November , 2012, 06:36 »
erik

det var nu heller ikk for at diskutere det med dig , men du må jo ha læst noget jeg ikk har, hvad og hvor har du fundet, det er jo trods alt noget billigere end ham med bødeblokken

Offline Mette E

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 100
Sv: Opfedning af grise på friland
« Svar #23 Dato: 27 November , 2012, 07:19 »
@ pilegaarden
De vejede på krog 105 og 113 kg.
Med venlig hilsen
Mette E

Høns, får, Dexter kvæg

Offline Hyttemeier

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 116
  • He who is content, is rich
Sv: Opfedning af grise på friland
« Svar #24 Dato: 13 Januar , 2013, 10:01 »
Hej igen allesammen

Jeg har nu ramt rigtigt med min internetsøgning og fundet bekendtgørelsen om hold af svin på friland...
Anede ikke der var en.
Og sådan som jeg læser § 2 stk. 1 afsnit 2, er der faktisk ikke krav om dobbelthegn med afstand imellem. Vil I ikke give mig ret i det?
I så fald er det da en ekstra fødselsdagsgave fra etaten, og det var ikke lige det jeg regnede med. ;-)

Mvh.
Betina
3.10 Gul-sortsømmet Orpington i stor
0.1 barn
0.1 huskatte

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Opfedning af grise på friland
« Svar #25 Dato: 13 Januar , 2013, 11:48 »
Du har glemt linket Hyttemeier :-)

http://vsp.lf.dk/Viden/Stalde/Udendors_sohold/Indhegning_svin_friland.aspx?full=1

Dobbelt hegn eller ej kommer an på hvor tæt marken/indhegningen er på offentlig tilgængelig vej (eller sådan har det i hvert fald været, kan ikke lige se det specifikt i det jeg linker til )
« Senest Redigeret: 13 Januar , 2013, 11:50 Fra nimrod »
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Hyttemeier

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 116
  • He who is content, is rich
Sv: Opfedning af grise på friland
« Svar #26 Dato: 13 Januar , 2013, 12:14 »
Det har jeg jo også:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=120351

Sorry ;-)

Det er nemlig ikke der, hvor du linker til, jeg har fundet det. Der synes jeg de skriver, der altid skal være 2 hegn med afstand. Ligegyldigt hvad omgivelserne er.
« Senest Redigeret: 13 Januar , 2013, 12:18 Fra Hyttemeier »
3.10 Gul-sortsømmet Orpington i stor
0.1 barn
0.1 huskatte

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Opfedning af grise på friland
« Svar #27 Dato: 13 Januar , 2013, 12:39 »
retsinformation er mest korrekt - det er jo loven, så du har det gode link ;-)

Og der står også det jeg forsøgte at sige, med at dobbelthegn er afhængig af afstand til offentlig vej. Men man skal så stadig have to sæt hegn, men de kan godt være på samme pæl (f.eks. vildhegn udvendig og elhegn indvendig)

§ 2 stk 2. et indre hegn etableret direkte på omfangshegnet bestående af mindst tre strømførende tråde med alarm, der udløses, hvis spændingen falder i de strømførende tråde.
§ 3. Det indre hegn skal være placeret mindst 10 meter fra arealer med offentlig adgang, jf. dog § 4, stk. 2, og der skal være mindst 50 meter mellem det indre hegn og rastepladser, campingpladser og lignende.
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Hyttemeier

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 116
  • He who is content, is rich
Sv: Opfedning af grise på friland
« Svar #28 Dato: 13 Januar , 2013, 14:09 »
Jeps, og når ens grund ikke er så bred, men tilgengæld lang, er det rart ikke at skulle spilde 10 meter eller mere med afstanden mellem de to hegn.  ;D

Nå, jeg vil igang med at bage æbleskiver. Vi holder forsinket julefrokost i aften. Hav en god dag.
3.10 Gul-sortsømmet Orpington i stor
0.1 barn
0.1 huskatte

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Opfedning af grise på friland
« Svar #29 Dato: 13 Januar , 2013, 16:14 »
så kommer det jo an på hvad dein grund har som naboer, er det mark eller offentlig vej