Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til at vælge hane.  (Læst 8916 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Hjælp til at vælge hane.
« Dato: 13 November , 2012, 22:20 »
Jeg har 2 Brahmahaner i Guld sort/båndet og skal vælge hvilken der skal have lov at føre slægten videre sammen med 3 flotte damer.

Hane 1 er umiddelbart den kønneste. Mest guldfarve, større kam og hagelapper. MEN, han har én skæv tå på den ene fod. Den midterste tå er meget skæv/krum. Alle andre tæer er perfekte.

Hane 2 har ingen krumme tæer.

Hvad er et klogt valg i denne situation?
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hjælp til at vælge hane.
« Svar #1 Dato: 13 November , 2012, 22:29 »
Tja hvis den skæve tå kommer af en fejl i rugningen, så er den jo ikke arvelig.

Hane 2 er dog langt fra færdig i fjerdragten, men har et godt ørneblik.  Hane 1 ser ikke ud til at have en god vingetegning. Men nu er det heller ikke de bedste billeder at vurdere fra.

Til havehøns er det nok hip som hap hvilke hane som bliver beholdt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hjælp til at vælge hane.
« Svar #2 Dato: 13 November , 2012, 22:38 »
De er tvillinger ( og fra de æg jeg købe af dig i foråret).

Jeg skyder gerne en serie billeder i morgen for at få lidt ekstra hjælp til at vælge.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hjælp til at vælge hane.
« Svar #3 Dato: 13 November , 2012, 22:41 »
Helt tvillinger er de nok ikke. Jo faderen er den samme, men det er ikke sikkert moderen er.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hjælp til at vælge hane.
« Svar #4 Dato: 13 November , 2012, 22:50 »
Det har du selvfølgelig ret i. Men de er ihvertfald helt lige gamle.

Jeg prøver at lave lidt flere billeder i morgen
Mvh
Erik Andersen

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Hjælp til at vælge hane.
« Svar #5 Dato: 14 November , 2012, 06:37 »
Er brystet på nummer 1, ikke blåt? Eller er det lyset der snyder?
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hjælp til at vælge hane.
« Svar #6 Dato: 14 November , 2012, 23:53 »
Lene

Der er lidt flere billeder af de 2 'konkurrenter' i mit galleri. De er benævnt hhv 'skæv tå' og 'ikke skæv tå'.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hjælp til at vælge hane.
« Svar #7 Dato: 15 November , 2012, 20:12 »
Hej Lene.

Jeg har kunnet se at du ikke har været meget på siden jeg lagde de ekstra billeder ind af 'konkurrenterne'. Men gider du kaste et blik på de 6 billeder. Jeg er helt på det rene med at den endelige beslutning naturligvis er min egen, men kunne da godt tænke mig en anbefaling inden jeg træffer et valg.
Jeg vil tilføje at den hane med en skæv tå, har en meget skæv tå. Men derfor kan det jo sagtens skyldes noget ifm rugningen.
Umiddelbart hælder jeg mest til at vente og se hvordan den med perfekte tæer vil udvikle sig. Den har også lidt mere 'ørneblik'.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hjælp til at vælge hane.
« Svar #8 Dato: 15 November , 2012, 20:36 »
Ja jeg har været på Østersø cruise (7-19.15) og har lige netop nu holdt fyraften, efter fodring af geder, lukke for høns og tage æg ind.

De præsentere sig nu ikke specielt godt på billederne du har lagt ind. Hane 1 (skæv tå) ligner en i kraftig rygvind og hane 2 hænger noget med halen. Men umiddelbart synes jeg at hane 2 er bedst.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hjælp til at vælge hane.
« Svar #9 Dato: 15 November , 2012, 21:34 »
Hane 1 (skæv tå) ligner en i kraftig rygvind 

Har du solgt mig et vindæg??  ;D ;D ;D

Sådan ser han altid ud. Så skæv tå, for meget rygvind og måske lidt rigeligt med kam og hagelapper.

Da 'ikke skæv tå' klart står tilbage i udvikling ville jeg umiddelbart tro at det med halen måske kunne blive lidt bedre efterhånden som han bliver 'voksen'. Vi får se.

Tak for dit input, det sætter jeg stor pris på.
(Dommere ser selvfølgelig mere kristisk på dyrene end vi andre, og sådan vil det nok altid være, og sådan skal det nok også være.)

Jeg var på udstillingen på Grønnegade Kaserne i Næstved i lørdags. Der var bl.a. en Welsumer hane. Meget flot. Men den var blevet disket af dommeren pga én bitak. Jeg kiggede på hanen længe og havde meget svært ved at få øje på skønhedsfejlen. Men efter at have kigget mange gange kunne jeg dog se at bag tak #2 var der noget på max ½ mm størrelse, som godt kunne være en bitak.

Jeg talte lidt med ejeren af hanen. Han var klar over at der var noget bag tak #2 som nok ikke burde være der, men fortalte også at hanen havde været på udstilling en uge tidligere hvor den opnåede 92 point.

Ejeren talte også med dommeren (længe efter bedømmelsen, så overhovedet ikke for at påvirke dommeren). Dommeren tog hanen ud af buret og klemte let under bitakken hvilket gjorde den lidt mere synlig, måske tilføjede yderligere ½ mm, og kommenterede så, at han var meget ked at at have konstateret tilstedeværelsen af denne bitak, da hanen ellers var et meget flot dyr, som han nok ville have vurderet til 93-94 point.

Så surt show for udstilleren, selvfølgelig. Men der var en lille tak som ikke burde have været der.

Jeg tror det bliver ved havehøns her.  ;D 
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hjælp til at vælge hane.
« Svar #10 Dato: 15 November , 2012, 21:45 »
Kamfejl, som bitakker, tvillingetakker osv. er meget arveligt. 

Hvis der ikke var noget at sortere/stræbe efter, så ville man jo have flere 100 høns, for de er jo (næsten) alle søde og har kønne øjne. Og kan sagtens leve i en have som hyggehøns.

« Senest Redigeret: 15 November , 2012, 21:49 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hjælp til at vælge hane.
« Svar #11 Dato: 15 November , 2012, 21:50 »
Angående hane 1 i rygvind, så står han jo ikke sådan på det billede, som er her på siden.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hjælp til at vælge hane.
« Svar #12 Dato: 15 November , 2012, 22:00 »
Men egentlig lidt "skægt" at først bliver der spurgt om hvem der er bedst = mest korrekt. Og så lige pludselig er det så bare til havehønse brug alligevel- ;)

Det er ligesom en her på Forum, som for noget tid spurgte om en New Hampshire hane, om han ikke var flot og god til videre avl. Og som så fik at vide fejlene, som bla. var en skæv hale, hvilket er en grov fejl. Så vupti så var det også bare til havehønse hane alligevel, for han var så sød. :o ???

Men selvom det bare er racehøns til havehønseavl og man aldrig kunne tænke sig at udstille, så kan man da godt stræbe lidt efter at lave gode typefaste dyr. For kunne man måske også få 2 kundegrupper, nemlig andre seriøse avlere og havehønseejere, når overskuddet skal sælges.
Istedet for bare 1 kundegruppe som så er andre havehønseejere-.

+ man er så også med til at forbedre, bevare og udbrede racerne.... til glæde for de fleste.
« Senest Redigeret: 15 November , 2012, 22:03 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hjælp til at vælge hane.
« Svar #13 Dato: 15 November , 2012, 22:26 »
Angående hane 1 i rygvind, så står han jo ikke sådan på det billede, som er her på siden.

Lene, jeg kan ikke lige følge dig her!!

Hane 1 i 'rygvind', har absolut ingen vind hverken forfra eller bagfra. Det var totalt vindstille da billederne blev taget. Så sådan ser han bare ud.
Billedet her på siden viser kun delvist halen. Måske det snyder lidt.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hjælp til at vælge hane.
« Svar #14 Dato: 15 November , 2012, 23:55 »
Men egentlig lidt "skægt" at først bliver der spurgt om hvem der er bedst = mest korrekt. Og så lige pludselig er det så bare til havehønse brug alligevel- ;)

Til dette indlæg vil jeg godt starte med et 'HURRA', for dette Forums mangfoldighed.

For Lene, du rammer jo lige 'hovedet på sømmet'.

Jeg selv er en af dem der gerne vil have nogle 'fornuftige' race høns, men som desværre, pga arbejde, ikke vil kunne finde tid til at gå ind i seriøs avl og dermed forbundne udstillinger.

Det er naturligvis et spørgsmål om prioritering, men jeg er, i min situation, nødt til at prioritere arbejdet højere end mine interesser.

Om 10-11 år kan jeg forhåbentlig tillade mig at se anderledes på tingene.  ;)
Mvh
Erik Andersen