Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Slagtning af Geder. HJÆLP  (Læst 20861 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Slagtning af Geder. HJÆLP
« Svar #15 Dato: 29 ſeptember , 2012, 22:37 »
 vorres vild hænge so på ca 3½ år smager oss stærk og er meget mørk i kødet

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Slagtning af Geder. HJÆLP
« Svar #16 Dato: 29 ſeptember , 2012, 22:45 »
Farven på kødet hænger sikkert sammen med at det er en 'vild'.

Har aldrig prøvet 'vild hænge' så jeg ved ikke hvordan smagen på sådan nogen er. Jeg har prøvet vildsvin flere gange og de har haft en fantastisk smag.
Mvh
Erik Andersen

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Slagtning af Geder. HJÆLP
« Svar #17 Dato: 30 ſeptember , 2012, 07:22 »
den her lignede en vildso , med kortere kraftig tryneparti og kæbemuskler

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Slagtning af Geder. HJÆLP
« Svar #18 Dato: 30 ſeptember , 2012, 07:44 »
Som skrevet tidligere så kender jeg gede avlere som har slagtet bukkekid og spist som steg osv. UDEN at det har kunne smages i kødet.
Det var 100 % ægte Boere bukke og det var om foråret, så efter brunstperioden.

Jeg ville dog ikke selv binde an med det og derfor får jeg altid mine bukkekid kastereret, for der er flere fordele i det. Nemlig at de så stadig kan gå sammen med gederne/gimmerne uden at de bliver bukke.

Man må godt slagte selv, HVIS man har en bolt pistol som geden bedøves med og der efter skæres halsen over, så den afblødes.
Slagteaffaldet SKAL hentes af DAKA og dette er noget dyrere end at sende dyret til slagter.

Hvis dyret er stresset ved slagt bliver kødet hårdt.

Hvor længe de skal hænge er bestemt efter alder, idet ældre dyr skal hænge længere end unge dyr.
Men max. 7-8 dage har jeg hørt når det er ældre dyr og lidt mindre når det er unge.

Jeg får slagtet mine kid, når de er ca. 10 måneder gamle, så har de en slagte vægt på 18-25 kg.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Slagtning af Geder. HJÆLP
« Svar #19 Dato: 30 ſeptember , 2012, 07:52 »
hvorfra har du den med at affaldet skal hentes af daka lene

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Slagtning af Geder. HJÆLP
« Svar #21 Dato: 30 ſeptember , 2012, 14:46 »
nå vi får nogle meget glupske og akrasive sultne ræve heromkring for eftertiden

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Slagtning af Geder. HJÆLP
« Svar #22 Dato: 30 ſeptember , 2012, 16:24 »
Uden overhovedet af have forstand/erfaring med geder (bukke) vil jeg alligevel tillade mig at sparke en kommentar ind.

Jeg har lidt erfaring med grise og køer, og hvis jeg har forstået det ret, så er problemet med handyr og dårlig smag, forbundet med om dyrene er stressede eller afslappede når de aflives. Jeg har hørt at alle handyr, ved stress ifm slagtning afsætter ubehagelig smag i kødet, hvilket så ikke skulle ske hvis dyrene er rolige når de bliver aflivet.

Erik ! Den holder ikke helt...  8)
Det er to forskellige ting, ornelugt/bukkelugt er forbundet med handyr i brunstperioden, orner er i brunst året rundt (lidt ligesom mennesker) Ornelugt skyldes akkumuleringen af to stoffer – androstenon og skatol – i spækket på hangrise.
 
Androstenon (et mandligt feromon) dannes i testiklerne hos hangrise i takt med deres stigende kønsmodenhed, mens skatol (et biprodukt, der dannes i grisenes tarmflora eller den bakterielle omsætning af aminosyren tryptofan) produceres hos både han- og hungrise. Niveauerne er dog langt højere hos ikke-kastrerede hangrise, da kønshormonerne reducerer leverens evne til at udskille stoffet skatol, hvorfor skatol ophobes i spækket i stigende grad, når hangrisene nærmer sig kønsmodenhed.
 
Hangrise producerer disse stoffer naturligt i takt med deres stigende kønsmodenhed, og efterhånden som disse stoffer ophobes, vil det bemærkes, når kødet tilberedes. Hangrise kastreres derfor for at undgå akkumuleringen af disse stoffer.

Taler vi om kød fra stressede dyr, taler vi om PSE kød hvor ph værdien er ændret, PSE (fra engelsk pale, soft and exudative) er en form for afvigende kødkvalitet, hvor kødet er blegt, blødt
og væskedrivende. Udvikling af PSE skyldes først og fremmest arvelig disponering for stressfølsomhed.
Udsættes dyrene for kraftig stresspåvirkning før slagtning, er der risiko for PSE-udvikling.
PSE opstår, når der for eksempel under stresspåvirkning frigøres rigelige mængder af energi (glykogen) til musklerne, hvilket giver en kraftig dannelse af mælkesyre i muskulaturen, når glykogenet nedbrydes efter slagtning. Herved sker et hurtigt og for stort fald i pH. PSE kan modvirkes ved hurtig nedkøling efter slagtning, og ved nøje at styre temperaturen. PSE kan forringe spisekvaliteten ved at gøre kødet sejt.
PSE øger dryptabet (tab af kødsaft) i det rå kød før tilberedning, men øger ikke nødvendigvis svindet ved tilberedning.
« Senest Redigeret: 30 ſeptember , 2012, 16:31 Fra Bjørn Nielsen. »

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Slagtning af Geder. HJÆLP
« Svar #23 Dato: 30 ſeptember , 2012, 17:35 »
@kristiank

Det kunne måske også være at du har været med til øge bestanden af ræve, ved at lægge nemt "mad" ud til dem.  ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Slagtning af Geder. HJÆLP
« Svar #24 Dato: 30 ſeptember , 2012, 17:41 »
lene jeg tror de kommer til at æde hele kalven

Offline Søren K. Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 24
Sv: Slagtning af Geder. HJÆLP
« Svar #25 Dato: 03 Oktober , 2012, 19:17 »
Tak for de mange svar.
Jeg blev desværre ikke meget klogere.
Men nu har jeg slagtet den en buk og ladet den hænge i 3 dage.
Vi har prøvet at stege et lille stykke på panden og det lugtede overhovedet ikke af gedebuk.
Det smagte heller ikke af gedebuk :). Det smaget lidt branket men det er vist kokkens skyld :).
Så til weekenden står den på gederyg i ovnen :)
Mine dyr.
Store Hvide Wyandotter og Store sussex i Hvid/sort Columbia. Duer af Kobber gimpler og krydsnings spise duer. Gule og Røde Guldfasaner. Hvide, Blå og Sorte Løbeænder,  Hvide og Sortbrogede Moskusænder, flerfarvede landænder og Grå Svanegæs.

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Slagtning af Geder. HJÆLP
« Svar #26 Dato: 03 Oktober , 2012, 22:09 »
Det er også svært at vide, men nu ved du det.

En ting er nok 100 % sikkert og det er at de i hvertfald smager af buk i brunst sæsonen.

Og velbekomme, ged er nemlig bare lækkert  /o /o
« Senest Redigeret: 03 Oktober , 2012, 22:14 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Regnar

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 115
Sv: Slagtning af Geder. HJÆLP
« Svar #27 Dato: 04 Oktober , 2012, 11:09 »
Jeg har smagt irsk stuvning i Irland, hvor det var lavet på får. Der var ingen afsmag af uld eller talg. Gad vide med ged?

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Slagtning af Geder. HJÆLP
« Svar #28 Dato: 04 Oktober , 2012, 11:39 »
Det er vist nok lanolinen i fårepels som kan give afsmag i fedtet, så det smager af uld. Men lanolin har geder ikke. Så får/lam kan ikke sammenlignes med ged.

Gedekød er mere i retning af kalv og vildt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub