Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Slagtning af Geder. HJÆLP  (Læst 20910 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Søren K. Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 24
Slagtning af Geder. HJÆLP
« Dato: 28 ſeptember , 2012, 14:34 »
Hej

Her i foråret købte jeg 2 geder hvoraf den ene havde 2 bukke kid.
Min plan var så at her inden vinter ville jeg slagte disse 2 bukke kid, som jo er blevet store og kønsmodne.
Nu er der så en der har fortalt mig at de på dette tidspunkt på året er uspiselige fordi de smager af gedebuk.

Mit spørgsmål er derfor om der er nogle herinde der ved om det er rigtigt?

Håber på hjælp.

Søren
Mine dyr.
Store Hvide Wyandotter og Store sussex i Hvid/sort Columbia. Duer af Kobber gimpler og krydsnings spise duer. Gule og Røde Guldfasaner. Hvide, Blå og Sorte Løbeænder,  Hvide og Sortbrogede Moskusænder, flerfarvede landænder og Grå Svanegæs.

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Slagtning af Geder. HJÆLP
« Svar #1 Dato: 28 ſeptember , 2012, 14:42 »
Nu er det højsæson (september-december) for geder og så er bukkene klar og så lugter de helt sikkert (mere eller mindre, afhængigt af race og hvor store "svin" bukkene er individuelt) og kødet smager også derefter.

Så hvis du vil slagte nu, så er de kun til spegepølser, ellers skal du ihvertfald vente til foråret. Og måske er de så stadig kun til spegepølse, det kommer også an på race osv. Jeg kender nogle gedeavlere som har slagtet deres bukkekid (Boergeder) i foråret efter de er født og det uden det kan smages i kødet.

Næste gang der kommer kid, så få kastreret bukkekiddene inden de bliver 7-21 dage. Så slipper du nemlig helt for bukkelugten, + de kan også gå sammen med gederne uden at bukke disse ( de kan nemlig sagtens lave kid fra 3 måneders alderen).
« Senest Redigeret: 28 ſeptember , 2012, 14:56 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Søren K. Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 24
Sv: Slagtning af Geder. HJÆLP
« Svar #2 Dato: 29 ſeptember , 2012, 14:50 »
Okay, tak for svaret.

Mine geder er af Saanen racen.

Jeg synes ikke at bukkene lugter mere. Det gjorde de i sommer og der pissede de også på sig selv.

Er det noget du selv har erfaret eller noget du har fået fortalt.

Jeg har snakket med en anden og han har været med til at spise gedebuk uden problemer.
jeg kan selvfølgelig bare slagte den ene så finder jeg da ud af om det dur eller ej :)
Mine dyr.
Store Hvide Wyandotter og Store sussex i Hvid/sort Columbia. Duer af Kobber gimpler og krydsnings spise duer. Gule og Røde Guldfasaner. Hvide, Blå og Sorte Løbeænder,  Hvide og Sortbrogede Moskusænder, flerfarvede landænder og Grå Svanegæs.

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Slagtning af Geder. HJÆLP
« Svar #3 Dato: 29 ſeptember , 2012, 15:33 »
jeg kender intet til racen Saane, så måske kan du slagte og spise. Især HVIS de har fået overstået brunst perioden.

Men jeg købte engang et slagtedyr(blanding) (længe før jeg selv begyndte med geder) det var en ung buk, som heller ikke lugtede i levende live MEN da kødet blev tilberedt, så bredte der sig en stank af buk..... og appetitten røg.

En ting du kan gøre er at når du har fået slagtet, så kan du skære et stykke kød med lidt fedt af og stege på panden og hvis der er bukke lugt, så kommer det frem.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Slagtning af Geder. HJÆLP
« Svar #4 Dato: 29 ſeptember , 2012, 17:11 »
der er noget med at uld og håer ikk må røre kødet og mange rene knive til flåning

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Slagtning af Geder. HJÆLP
« Svar #5 Dato: 29 ſeptember , 2012, 19:00 »
der er noget med at uld og håer ikk må røre kødet og mange rene knive til flåning

Må og må, men det er måske ikke så lækkert med kød fyldt af hår, det er næsten ikke til at fjerne hvis det først er på kødet...
Derfor er det bedst under flåning at skære indefra og ud, aldrig udefra og ind i dyret, skæres der udefra og ind, skære man håret i små stumper som sætter sig på kødet.
Mange knive behøver du ikke, bare en enkelt god spids kniv og en spand koldt vand til at skylle den i.
Vedr. bukkelugt, kan man også tage en lille bid af det yderste spids på mørbraden og holde over en lighter, så kommer lugten også med det samme, lugter det må du igang med spegepølserne, det er det eneste de dur til da spegepølser ikke bliver opvarmet.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Slagtning af Geder. HJÆLP
« Svar #6 Dato: 29 ſeptember , 2012, 19:35 »
jeg har bare hørt at lugten kommer fra pelsen og ikk er i kødet men har endnu ingen erfaring, ps hvor længe skal en ged hænge

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Slagtning af Geder. HJÆLP
« Svar #7 Dato: 29 ſeptember , 2012, 20:46 »
Lugten er i kødet, tro mig, jeg har selv oplevet det.  /d
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Slagtning af Geder. HJÆLP
« Svar #8 Dato: 29 ſeptember , 2012, 21:24 »
Spegepølse spegepølse spegepølse, jeg bliver skræklig nygerig på en velafprøvet opskrift ;D

Må/kan/hvordan man selv slagte en ged, de er jo temlig store :o
Jeg synes at have læst de skal modne  :o 8dage ved 5 grader er det rigtigt?

Hvordan gaver man skindet?

Er der stor smagsforskel på boergeder og Mohairgeder?
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Slagtning af Geder. HJÆLP
« Svar #9 Dato: 29 ſeptember , 2012, 21:35 »
der vil altid være forskel på racer, men måske mest alt efter hvad de fodres med, og hvordan de lever

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Slagtning af Geder. HJÆLP
« Svar #10 Dato: 29 ſeptember , 2012, 21:54 »
Uden overhovedet af have forstand/erfaring med geder (bukke) vil jeg alligevel tillade mig at sparke en kommentar ind.

Jeg har lidt erfaring med grise og køer, og hvis jeg har forstået det ret, så er problemet med handyr og dårlig smag, forbundet med om dyrene er stressede eller afslappede når de aflives. Jeg har hørt at alle handyr, ved stress ifm slagtning afsætter ubehagelig smag i kødet, hvilket så ikke skulle ske hvis dyrene er rolige når de bliver aflivet.
Mvh
Erik Andersen

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Slagtning af Geder. HJÆLP
« Svar #11 Dato: 29 ſeptember , 2012, 21:54 »
Ukastrerede bukke er uspiselige. Vi har været ude for at 3-4 måneder gamle bukke har lugtet og smagt fælt ved opvarmning. Derfor spegepølse, medmindre der er dømt hundemad. Til spisebrug skal bukkekid kastreres tidligt efter fødsel. SÅ er de lækre!

Og så vil jeg lige tilføje at vores dyr IKKE var stressede ved slagtning. De blev slagtet umiddelbart uden for stalden, stående med hovedet i en skål foder og af deres sædvanlige "gedepasser". Stille og fredeligt.
« Senest Redigeret: 29 ſeptember , 2012, 21:56 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Slagtning af Geder. HJÆLP
« Svar #12 Dato: 29 ſeptember , 2012, 22:08 »
@ Kirsten

Jeg vil ikke modsige dig.

Faktisk beder jeg specifikt om hungrise, når jeg køber grise til opfedning hos nabobonden. Jeg har et par gange fået kastrerede hangrise og det har jeg ikke lyst til at gøre igen. Jeg ved ikke om de har været stressede eller ej ved slagtning, da slagtningen foregår hos slagteren, efter de er afhentet hos mig. Men jeg kunne smage på kødet at det var en orne.  /d

Så hvorfor løbe risikoen. Nabobonden sælger til eksport og er ligeglad med om det er han/hun grise han sælger, sååå.

Skal iøvrigt hente to 30 kgs grise hos ham i morgen tidlig.

De når så desværre ikke at blive klar til jul. 
Mvh
Erik Andersen

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Slagtning af Geder. HJÆLP
« Svar #13 Dato: 29 ſeptember , 2012, 22:25 »
hvordan smager en orne så grimt eller skal den bare ha masser af hvidløg

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Slagtning af Geder. HJÆLP
« Svar #14 Dato: 29 ſeptember , 2012, 22:33 »
Kødet smager en smule besk/skarpt. Ikke helt samme fornøjelse som at spise en 'dame'.

Kødet kan spises, men der er en lille bismag, som jeg ikke bryder mig om.
Mvh
Erik Andersen