Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ny med honningbier  (Læst 56433 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Ny med honningbier
« Svar #30 Dato: 25 ſeptember , 2012, 11:52 »
Der er lov for hvornår hvilken gift må udsprøjtes. F.eks. mod skadedyr kun når bierne ikke flyver.
NB: bier har en arbejdsområde 2-3 km ud i området.

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Ny med honningbier
« Svar #31 Dato: 25 ſeptember , 2012, 12:16 »
Hvis  du tilbyder vand i form af en  balje fyldt med mos og vand vil dine bier besøge det  i stedet for nabo marken. Jeg har mit vandings sted lige ved siden af terrassen, plantet med vandplanter, mos, og granberrys. Det er hyggeligt at følge bierne om  morgen at hente vand til deres yngel mens man  drikke sin  morgen kaffe /o
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Ny med honningbier
« Svar #32 Dato: 25 ſeptember , 2012, 12:23 »
bier er underlige  med hensyn til vand, jeg kender landets nok største biavler, han bekymrer sig ikke om vand til bierne, de henter dug, om morgnen, og insekter er nøjsomme dyr, så det rækker fint, hvis du vil gøre noget så sørg for at din hønsemødding altid er fugtig, det fremmer oss komposteringen, tiltrækker oss høns der spiser flurlaver, og bier. så der er aldrig noget er er win win, men ringen skal nok sluttes aligevel.

jeg vil så helst undgå raps, frøene bejses med noget giftigt stads, der ødelægger bidroninger, så mens rapsen blomstere skal du måske være opmærksom på vand, til dem

Offline Lomo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
    • www.123hjemmeside.dk/Lones-Ark
Sv: Ny med honningbier
« Svar #33 Dato: 25 ſeptember , 2012, 12:31 »
Bloggen er en dagbog, så søg tilbage for at finde det fra begyndelsen.

15000,- tjah... der blev købt 3 familier, nogle stader (både trug- og opstabling), voks, rammer, dragter (Sheriff), fejefix, børster, handsker, slynge, skrællebakke, glas, låg osv osv.
Noget af det blev dog købt brugt, men jo,- det rendte nu op alligevel.

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Ny med honningbier
« Svar #34 Dato: 25 ſeptember , 2012, 13:25 »
Der er lov for hvornår hvilken gift må udsprøjtes. F.eks. mod skadedyr kun når bierne ikke flyver.
NB: bier har en arbejdsområde 2-3 km ud i området.
Rudy hvad er det for en lov, har du muligvis et link?

Hvis  du tilbyder vand i form af en  balje fyldt med mos og vand vil dine bier besøge det  i stedet for nabo marken. Jeg har mit vandings sted lige ved siden af terrassen, plantet med vandplanter, mos, og granberrys. Det er hyggeligt at følge bierne om  morgen at hente vand til deres yngel mens man  drikke sin  morgen kaffe /o
Tapani kunne man få lov at se et billede?

Når nu marken ligger helt op til skel, vil det så holde bierne fra marken hvis bare der er frisk vand i haven? Kan jeg holde bierne inde på sprøjtedage og evt. efterfølgende dage til det igen er sikkeret?
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Ny med honningbier
« Svar #35 Dato: 25 ſeptember , 2012, 13:37 »
Enten kan der på giftdunken stå "farlig for bier" eller også kan der stå "meget farlig for bier". I 1. tilfælde må giften kun udsprøjtes i tidsrummet fra 20-05 og i 2. tilfælde må giften aldrig udsprøjtes over åben blomst.
Ved mistanke om forgiftningsskade, kan der indsamles nogle døde bier, og disse indsendes til analyse hvor gift-art kan fastslåes. Derefter kan biinspktør besøge de nærliggende gårde sammen med biavler.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Ny med honningbier
« Svar #36 Dato: 25 ſeptember , 2012, 14:58 »
Hvis man er medlem af biavlerforeningen, så er man vist forsikret mod den slags skader.
Jeg tror altså også vi har brugt ca. 10.000 kr på vores opstart med bier. Det er dyrt at komme i gang, men derefter er udgifterne altså begrænsede.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Ny med honningbier
« Svar #37 Dato: 25 ſeptember , 2012, 15:47 »
Sprøjteskader er ikke dækket af medlems forsikring, det ikke heller inspektørens arbejdsfelt. Danmarks Biavlerforenings konsulenter hjælper gerne ved erstatnings sager, det bare rigtigt svært at bevise. Sidst jeg har snakket med forsknings center og  konsulenter har vist nok være kun en håndfuld sager hvor man har fået erstatning. Min opfattelse er at  landmændene er rimelig  flinke at ikke spøjte på blomstrende afgrøder, problem er  helt klart private og tilfælde hvor den behandlende afgrøde har ikke være i blomst men der har ukrudt under som har været i blomst. eller at  man  slet ikke tænk at der er bier i vegetationen. Der var, ikke så længe siden, en  kommune havde sprøjtet lus i lindene, vedkommende havde ikke tænkt bierne samler lusenes søde ekstremer, der  fik biavleren erstatning.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Ny med honningbier
« Svar #38 Dato: 25 ſeptember , 2012, 16:47 »
Hhmm... Mon ikke det skulle kunne an så <A Jeg har ihvertfald set adskellige bier herhjemme hver sommer og i år, havde Thomas ved et uheld ødelagt et bo med bier, da han ville lave loftet og taget på hønsehuset. Sidste år fjernede vi 3 hvepseboer. Jeg så også der er jordbier i et hul ude i det levende hegn . Selvom det jo ikke er honningbier, ville de så ikke tage samme skader?

Opstart med bier er rasende dyrt og 15.000kr. ville hurtigt få ben at gå på, selv om mange ting kan købes brugt. Hvis man selv vil eje alt udstyr lige fra bifamilier, stader, tøj, slynge, tappespande og røredimser, glas, kursus og div. Men som Henriette siger så er meget af det jo engangskøb. Men det er desværre også opstart prisen der gør, jeg ikke for længst er kommet igang. Nu vil jeg se hvad der er strengt nødvendigt og hvad der kan købes lidt hen ad vejen, for jeg vil bare så gerne igang, med at være selvforsynenede. Det ER bare bedre, for os, dyr, planter og miljøet( læs minus transport) Og bier laver jo ikke kun lækker honning de bestøver jo alt i haven også.
Jord under neglene har jeg aldrig kunne undvære. Selv da jeg var ung og læste og boede på 4.sal i Odense måtte jeg ud og rode med planter, frugt og grønsager så kolonihaven var mit åndehul og her jeg kunne holde fast i at være menneske.
Nu er drømmen om fjerkræ endelig gået i opfyldelse i år. tænk engang, egene æg, ja ja 1 om dagen fra den ene dygtige høne, 16 dejlige kyllinger er det skam også blevet til og min smukke lille stamme som flittigt gøder rundt omkring og luger bedene. Ænderne bekæmper flittigt snegle. Tilmed tror jeg, at jeg er sluppet godt fra årets fjerkræs opstart, selv om der har været lidt bumb på vejen, men ellers havde det jo også næsten været for nemt og lige til. Jeg er jo typen der elsker udfodringer og helst selv skal lære undervejs i processerne i det jeg laver. Jeg er dog aldrig bange for at bede om hjælp eller selv hjælpe hvor jeg kan. Og jeg har mødt mange søde og hjælpsomme mennesker på min vej. Særligt overrasker dette forums folk mig. Alle er bare SÅ helt utrolige søde og der er en fantastisk rar tone. Man føler aldrig det er for tosset at spørger om. Jeg har jo ikke været med på forum så forfærdenligt længe, men sikke en masse inspiration, glæde og hjælpsomhed jeg har mødt. Den største udfodring må siges at være papirnusserne over på borgen, der forhindre folk med plads og ingen naboer i at holde flere dyr end i en ganske almindelig parcelhushave, det s#g trist. Men hvis vi en dag er mange nok, der synes det er for skørt, kunne man jo være heldig, de vågner op inde på borgen og får lyst til frisk luft, skønne ordenlige konsumprodukter lige fra frugt, grønt, æg, honning, mælk og kød. Ja, end da måske en tur med en rive og hakkejern, efter deres børn har samlet æg i hønsehuset og spist en honningmad.Så servere jeg gerne dejlig kold hjemmelavet saftevand og friskbagte boller når de trænger til pause fra det virklige liv.
Nå, det var vist et afbræk. Nok af sure bøvsende opstød.
Jeg glæder mig sådan over alt det vi hat nået. særligt i år. Haveplan for køkkenhaven er ved at skulle skitseres til udviddelse i foråret, og på ønskelisten hvis jeg en skønne dag skulle vinde i Lotto- ( Ja, nogen skal jo vinde) Står nu bier og tilbehør, sammen med 2 geder, 2 får og 2 køer. Populær bliver jeg nok ikke, men når jeg en dag er nået ned af listen jeg så ved jeg liiiige hvor 2 grise skulle gå og hygge sig. Midt i alt det hele glæder jeg mig over at kunne dele det hele med  min husbonde, mine 3 dejlige børn og alle deres kammerater og folk som kommer forbi og kigger og spørger nysgerigt. Jeg har fået smittet et par stykker, så nu har de sørme også fået kaniner og høns oppe i landsbyen. Se det er jo et skridt i den rigtige retning. Hvis alle vi dyre og planter elskere smitter mange nok, så må bøtten da vende en skønne dag, så det bliver almindeligt at leve og spise i pagt med miljøet??????

 
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Ny med honningbier
« Svar #39 Dato: 25 ſeptember , 2012, 17:41 »
Jeg  vil mene at  du kommer godt i gang med en begynderpakke 3500,- + en aflægger ( lille samfund)500-800 kr + medlemskab i Danmarks bi avlerforening 800,- + kursus 100-300 kr.
Jeg går udfra at du kan  låne slyngen i forening. I begynderpakken er der en  opstablingsstade, hvis du vil have trugstade det  koster noget mere. Hvis du vil have trugstade overvej "English Garden Hive" fra swienty,http://www.swienty.com/shop/vare.asp?side=0&vareid=101220 den er faktisk under halv pris til trugstade og så får du opstablingsstadens fordele og trugstadens udseende /o
Med  medlemskab  du en ansvarsforsikring om skader som dine bier eventuelt for volder + produktforsikring  for din  honning, Du få retten til købe auktoriserede etiketter, hvis du begynder sælge din  honning og  hvorfor ikke lidt senere? Du få en  rigtigt go blad 12 gang om året og meget hjælp fra  din  kollegaer i lokalforening.
 Der  selvfølgelig mange ting som er  nice to have men  med begynder pakken  kommer du i gang og  kan se hen i vejen hvor stor bliver din biavl og  hvad det behøver.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Ny med honningbier
« Svar #40 Dato: 25 ſeptember , 2012, 18:43 »
Der er mange "nice to have" og knap så meget "need to have", og hvis man vil have begynderpakken uden stabelstade kan det altså også godt lade sig gøre. Det kunne det i hvert tilfælde hos ham i Brenderup i år. Jeg gav 400 kr hos Vestfyns biavlerforening for begynderkurset, købte nye trugstader til 1750?? kr stk (kan ikke lige huske det) hos en ældre mand der byggede dem selv. Jeg kan nok finde hans tlf.nr hvis du er interesseret. Han bor godt nok mellem Århus og Randers, så de kan helt sikkert findes tættere på. Bierne gav jeg 750 kr for pr. familie. Slyngen kan du måske låne dig frem til i foreningen, men ellers kan vi sikkert finde ud af noget. Prøv at gå ind på Den blå avis/gul og gratis hjemmesider. Meget kan købes der til en rimelig pris, men man skal selvfølgelig kigge sig for. 12x10 er det mest almindelige rammemål her i landet, så de er nemmest at finde, men der er adskillige forskellige mål. Der kan det måske godt betale sig at finde ud af hvad der er mest udbredt lokalt.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Ny med honningbier
« Svar #41 Dato: 26 ſeptember , 2012, 00:52 »
trugstader kan købes for ca 100-200 kr + lidt rammer, en røgpuster et slør og en lille bifamilie først på sommeren til ca 500 så for ca 2000 er du nok igang, du kan jo presse dit honing med fingerne og spare ca 3-5000 de første år og få en noget bedere honning ud af det, eller lytte til de kloge der vil score kassen på en nybegynder

Offline EMO

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Ny med honningbier
« Svar #42 Dato: 26 ſeptember , 2012, 06:38 »
Jeg vil tro, at man kan starte op for ca. 4.500- kr. med helt nyt udstyr, hvis man kan låne de ting, der skal bruges til slyngning.
Et opstablingsstade koster 1.100- kr. og 40 rammer og en pakke voks 700-800 kr. Herudover skal man bruge en stadekniv, handsker, børste og slør. En familie kan fås til ca. 1.000- kr.
Jeg startede op her i foråret med et trugstade, som jeg selv har bygget og min kones opstablingsstader. Jeg synes, der er lettest at starte op med et trugstade. Princippet med at sætte 1-3 rammer til pr. uge og lade bierne lige så langsomt udbygge lejet har for mig været lettere at finde ud af, end at sætte et nyt magasin ovenpå, og så håbe på, at bierne byger videre dér. Min fornemmelse er, at bierne også har det sådan  :).
Ud over at det er rigtig godt at starte op med et begynderkursus er det også godt at komme i en skolebigård med jævne mellemrum. Der kan man få rigtig mange tips og ideer, som man kan bruge hjemme i sin egen bigård.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Ny med honningbier
« Svar #43 Dato: 26 ſeptember , 2012, 07:20 »
så kan man jo gøre op med sig selv om man give 800 for medlemskab af dbf

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Ny med honningbier
« Svar #44 Dato: 26 ſeptember , 2012, 08:56 »
Et begynderkursus tror jeg bestemt er nødvendigt og must have i min uvidne verden :)

Hvad skal et trugstade helt præcist bestå af for at kunne bruges året rundt til 1 bifamilile. Ja, selvfølgelig en famile og stadet, men hvad skal der være og putte i? gerne hvor mange rammer, dronningegitre, foder, og alt hvad der høre til fra start til slut. Meget gerne skriv hvordan/hvornår det forskellige bruges og bare for at være besværlig....Gerne i rækkefølge, hvis det ikke er for besværligt. Det ville bare give en rigtig god forståelse jeg kan sætte billede på  ;) <+ <E
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"