Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Henkogning  (Læst 8319 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Henkogning
« Dato: 15 ſeptember , 2012, 06:24 »
Mon ikke der skulle være èn, som kunne hjælpe mig her /o

Jeg har aldrig gjort mig så meget ud i at udnytte bær, frugter og grøntsager på anden måde, end at sylte en smule og ellers gemme i fryseren - men jeg har i mange år haft lyst til at prøve at henkoge gråpærer - som jeg husker at mormor gjorde for mange, mange år siden - og de små pærer smagte himmelsk.

Nu er jeg så heldig at have fundet et gammelt gråpærertræ med mange indbydende frugter, og så melder lysten sig igen og nu skal det altså være.

Jeg har på nettet fundet en Camilla Plum opskrift på henkogning direkte i glassene

http://www.dr.dk/DR2/camillaplum/Mad_der_holder/Udsendelser/udsendelser_2009/diverse_artikler/20090715134342.htm

og så vil jeg gerne lige vide.....skal glassene med gummiringene lukkes HELT, når de henkoger i ovnen? - eller skal lågene først lukkes til, når varmen slukkes og glas med indhold står til afkøling i ovnen??

Kan jeg få svar på dette spørgsmål, så vil jeg begive mig ud i henkogningssysler i denne weekend ;D
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Henkogning
« Svar #1 Dato: 15 ſeptember , 2012, 07:07 »
Hvis du bruger patentglas, som du skitserer i dit spørgsmål - så skal de lukkes helt inden du sætter dem i ovnen.
Hvis man bruger glas med skruelåg, skal de først skrues stramt fast lige inden man slukker ovnen. Husk at lade glassene køle af i ovnen (gælder begge slags).

Husk det tager laaaang tid i ovnen, det er vigtigt at det foregår langsomt - max 120 grader. Men det er det hele værd  /o

God fornøjelse
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Henkogning
« Svar #2 Dato: 15 ſeptember , 2012, 07:13 »
Jubiiii *y

Tusind tak for så hurtigt svar Louise /o ..så kan hunden og jeg godt samle pærer på vores morgentur allerede i dag

Laaaang tid skriver du - hvad er det ca? ½ time..1 time..5 timer? :-\ hvis pærerne er skåret i kvarte...der må jo gerne være lidt `bid´i dem
« Senest Redigeret: 15 ſeptember , 2012, 07:18 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Henkogning
« Svar #3 Dato: 15 ſeptember , 2012, 07:30 »
Jeg har henkogt kilovis af frugt, især da børnene var små. Jeg "arvede" en rigtig henkogningsgryde, glas og gummiringe samt bøjler fra min svigermor. MMMmmmmm henkogte pærer eller blommer med råcreme /o (og her kommer æggene jo fra egne høns).
I dag ville jeg nok også bruge ovnen.
Tørsleff's grønne foreskriver:
Der anvendes kun lave glas. der stilles direkte i bradepanden, et glas med vand og et termometer stilles i hjørnet. Der kommes ca 3/4 l vand i bradepanden. Denne stilles på nederste rille i den kolde ovn. Ovnen lukkes og termostaten stilles på 140o, og efter ca 2 timer skulle termometeret vise 85o, der skrues ned for ovnen til 100o, hvorefter glassene står 30 min. Ovnen slukkes. Efter 10 minutters forløb, tages glassene ud.
Tørsleff skriver også, at både æbler og pærer skal forkoges i lagen for ikke at blive for mørke, pærer skal koges 5-10 min efter hårdheden.
Lagen til henkogningen består af 5 dl vand og 125 g sukker samt 1 tsk Vanila.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Henkogning
« Svar #4 Dato: 15 ſeptember , 2012, 08:03 »
Suk  :( jeg er jo ikke nogen ørn til det her, så tusind tak for udførlig fremgangsmåde Marianne - det lyder til, at selv jeg kan finde ud af det. Går det så galt første gang, så er jeg vist så tidligt ude, at jeg kan nå at forsøge igen..og igen..og igen :-\

..så ved jeg lige, hvad denne lørdag skal bruges til, mens popcorndrengene øver sig i hanegal uden for vinduet *p. Lige før synes jeg bestemt, at min ENESTE hønekylling galede :o. DET håber jeg meget på, var synsbedrag
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Hundstrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 153
Sv: Henkogning
« Svar #5 Dato: 17 ſeptember , 2012, 22:51 »
lidt uden for emnet, men jeg har set et henkogningsglas med en hel høne - hoved og fjer og ben. Jeg så den i Andelslandsbyen Nyvang nær Holbæk, den er efter sigende "arvet" fra et dødsbo og er lavet under 2. verdenskrig.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Henkogning
« Svar #6 Dato: 17 ſeptember , 2012, 22:55 »
Den vile jeg så ikke bryde mig om at spise.  /3
Mvh
Erik Andersen

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Henkogning
« Svar #7 Dato: 18 ſeptember , 2012, 07:24 »
erik den skal vel bare ha et frisk opkog

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Henkogning
« Svar #8 Dato: 18 ſeptember , 2012, 10:00 »
Nu må fjer og  næb være møre, lige til at spise.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Henkogning
« Svar #9 Dato: 18 ſeptember , 2012, 10:35 »
Ja det giver jo straks et heeeelt nyt billede af langtidstilberedning og langtidsholdbarhed.  <R /3 /3
Tilbage er vist kun at sige velbekomme og husk at toilettet under INGEN omstændigheder må være optaget de næste dage *g
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"