Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Brahma 2,5 måned og galer ?  (Læst 4398 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Brahma 2,5 måned og galer ?
« Dato: 09 ſeptember , 2012, 08:36 »
Mine Brahmakyller fra 28 juni er begyndt at øve sig i at gale.Er det ikke tidligt ??
Det er en meget svag lyd men den er god nok.Hørte det kun fordi jeg stod lige ved siden af.Så det er muligt de er startet for længere tid siden.
« Senest Redigeret: 09 ſeptember , 2012, 08:39 Fra vbruun »
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

karina dj

  • Gæst
Sv: 2,5 måned og galer ?
« Svar #1 Dato: 09 ſeptember , 2012, 08:40 »
Jo det lyder tidligt... har nogle fra 12. april der ikke er begyndt endnu  ;D

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Brahma 2,5 måned og galer ?
« Svar #2 Dato: 09 ſeptember , 2012, 08:43 »
Du må tidligt op og lytte efter i morgen ;) Der er måske nogen der kommer med et svagt  " Ooorrrrhhh"  :D
Ikk sikkert du kan høre det når du ligger under din dyne :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

karina dj

  • Gæst
Sv: Brahma 2,5 måned og galer ?
« Svar #3 Dato: 09 ſeptember , 2012, 08:52 »
Måske, men de siger ikke noget hele dagen hvor jeg går ude sammen med  ;)

De er alt i alt meget passive og bevæger sig ikke længere end 10 meter væk fra hønsehuset...til trods for de har al plads de kunne tænke sig. Gemmer sig i løsdriftstalden det meste af dagen i stedet for at gå ned i haven sammen med alle de andre og spise græs og æbler. Det er altså en lidt mærkelig race  ???

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Brahma 2,5 måned og galer ?
« Svar #4 Dato: 09 ſeptember , 2012, 08:57 »
De lyder da jævnt kedelige :)
Syns mine er aktive nok .Tar en lille figth med hinanden.Og ind i mellem tar pokker ved dem og de suser afsted.Men hvor er de dejligt tillidsfulde og nemme at gøre tamme :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

karina dj

  • Gæst
Sv: Brahma 2,5 måned og galer ?
« Svar #5 Dato: 09 ſeptember , 2012, 08:59 »
Jeg har nogle fra en anden stamme, dem er der lidt mere krudt i... de siger heller ikke noget endnu og er fra midt maj.

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Brahma 2,5 måned og galer ?
« Svar #6 Dato: 09 ſeptember , 2012, 09:18 »
Jamen så er det jo tidligt.Mon de så også er klar til gryden tidligt?.Så kommer det store spørgsmål bare...hvem hulen skal jeg beholde ?? Den sorte?,blå?,blå med lys kant?,eller blå med lidt guld?,..den sorte er størst og mest kingkongagtig.Er sikker på han har BLIKKET.Han er modig og kommer først når man fodrer fra hånd.
Jeg tror at jeg piller damerne fra om en måneds tid og ser hvordan drengene udvikler sig.Ham jeg skal beholde skal først og fremmest være rar .
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Brahma 2,5 måned og galer ?
« Svar #7 Dato: 09 ſeptember , 2012, 10:55 »
Måske, men de siger ikke noget hele dagen hvor jeg går ude sammen med  ;)

De er alt i alt meget passive og bevæger sig ikke længere end 10 meter væk fra hønsehuset...til trods for de har al plads de kunne tænke sig. Gemmer sig i løsdriftstalden det meste af dagen i stedet for at gå ned i haven sammen med alle de andre og spise græs og æbler. Det er altså en lidt mærkelig race  ???

Sådan var mine også indtil jeg begyndte at udvidde deres horisont. Jeg laver posetiv respons træning med dem. Ja, ja-grin bare. Og nej jeg har ikke-og får ikke hund.
Altså, Jeg ville frygtlig gerne have dem til at gå og kradse og pikke langs nøddehegnet og frugttræerne som ligge ca. 20-30 meter væk fra deres hytte. Men de synes bestemt ikke det var nødvendigt at flytte sig ud i den store vidde verden, når nu der var så hyggeligt, og fuld af buske og træer bag ved hytten, så det var der, de var at finde.
Så satte jeg mængden af deres faste adlibitumsfoder ned. Og vænnede dem til at når jeg kom, kaldte jeg med bork-booork-bork lyde og jeg havde så et par håndfulde hvede med.( Det ELSKER de)
Så fandt de lynhurtigt ud af, når jeg kom så var der guf i sigte og løb mig i møde. Nu ved de at når de ser mig, så er der guf og lyden kommer før maden. Med det resultat jeg kan nu kalde dem til mig uden problemer. Jeg har gradvist vænnet dem til at komme længere og længere væk fra hytten og over i frugthaven, før end guffet udløses. Så giver jeg lidt så de kan se det, og resten spreder jeg rundt der, hvor de meget gerne skulle gå og hygge med at finde krible-kravle.Og på den måde går de nu det meste af dagen og hygger i frugthaven og leder efter godter.
Min hane er ca. 6mdr. og er først for ca 3uger siden begyndt at gale. Det vil sige, det høre jeg kun hvis jeg er derude mellem kl. 6:00- 6:15 Så galer han 5-6 gange så hult at vi ikke høre det indendørs hvis vi går og snakker. Ellers høre vi ham ikke. Hønerne bokker kun æg 2-3 gange ellers går de på fredligste vis rundt og tusser og klukker hele dagen.De er utrolig tillidsfulde, og selv børnene kan gå og ae dem.
Spørger man mig ville det være den ideelle race til folk med naboer og små haver som hyggehøns, og så gør det jo bestemt heller ikke sagen værre af de er utrolig smukke og skaber på samme tid ro og liv i haven. Og æggene-Uuuhm!!
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"